Gå til innhold

rutinebaby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillemor på 8 uker pleier å bli stelt for kvelden kl 21.00 etterpå får hun flaske med mm og malt for å holde magen igang. Deretter litt pupp og så sove. Sover til kl 05 og får pupp, sover igjen til 08-08.30.

Igår hadde jeg besøk av ei venninne og ammet henne før stellet sånn at jeg kunne ta et glass vin med venninnen min. Hun illskrek ved puppen, har aldri gjort det før. Bet meg og var helt krakilsk. Pappaen tok over, stelte henne og prøvde å gi henne flaska. Hun nektet plent. Gråt seg i søvn på armen min tilslutt. Sov til 03, da stod snille mannen min opp for å gi henne flaske, (hun har aldri fått det på natten før). Da klikket lille fullstendig, vrælte til jeg stod opp og tok over. Hikstet seg i søvn på armen min uten å ha spist noe særlig. Skulle egentlig sove lenge idag, men det nyttet ikke - hun godtar ikke noe annet enn mamma idag.

Kan virkelig så små babyer ha innarbeidet vaner? Trodde nesten ikke hun kunne forskjell på natt og dag jeg. Vi har jo like rutiner hver dag hele uken, men jeg trodde ikke de var inne i "systemet" før ved 3-4 mnd alder?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ifølge "boka" vil ikke en baby skjønne at en spesiell handling følger en annen før nærmere 3-4 mnd alder. Det er også derfor man sier at det ikke er noe særlig vits med rutiner før den tid. Men hun kan vel kanskje ha reagert på at det ikke var mamma som ga flaske, hvis det er du som pleier å gi den...?

Ikke alltid så lett å vite med disse små, de er jo så lunefulle til tider. Selv opplevde jeg et par ganger at ammingen bare ble krøll hvis jeg skulle bort en kveld f.eks og ha barnevakt, og tenkte litt sånn TYPISK at det skulle skjære seg akkurat nå..Jeg tror imidlertid at grunnen var at hun kjente at jeg var litt stressa, og dermed ble HUN litt stressa også..

Skrevet

Hmm, skjønner ingenting jeg. Pappaen og jeg pleier å bytte på å gi kveldsflaska så det kan ikke være det.Hun får alltid flaske først, pupp etterpå - men hun kan da ikke klokka:)

Stressa var jeg ikke, alt var jo vanlig egentlig - har ofte besøk på kvelden uten at det har betydning for legging.

Lille persille har hatt rutiner siden vi kom hjem fra sykehuset, likt hver dag med både mat og soving, men trodde ikke hun registrerte dem enda - merkelige greier. Blir festlig å se når jeg skal bort på fest neste helg, er heldigvis bare rett borte i gata og jeg skal iallfall ikke drikke, tar ikke sjangsen på nye raserianfall:) stakkars pappaen, syntes synd på han i natt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...