Gå til innhold

Heller feit og sunn enn mager og usunn?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er nettopp lagt fram en interessant studie som viser at det er sunt å være veltrent. Ikke noen bombe, akkurat. Men den viser også at det er like sunt å være veltrent og overvektig som veltrent og normalvektig. Det er, igjen iflg studien sunnere å være ekstremt overvektig og trent enn normalvektig og utrent.

Så om du måtte velge, ville du vært mager og usunn eller overvektig og sunn???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjedelig svar fra meg: Men normalvektig og sunn er å foretrekke for min del

Skrevet

Det er vel ingen sjokkerende studie, har lest slikt i mange år allerede.

 

Av de to, fovervektig og sunn. Ellers trives jeg med normalvektig og sunn.

Skrevet

Faktisk så er det også bedre å være overvektig, røyker og i god form, enn å være normalvektig, ikke røyker og utrent!

 

 

Skrevet

Jeg forsod det slik at det at det er akkurat like sunt å være ekstremt overvektig og veltrent som å være normalvektig og veltrent ikke er påvist før?

At trening er sunt er ikke nytt,nei...

Skrevet

Jeg ville aldri i verden vært feit ! Overvekt synes jeg er skikkelig stygt ! !

 

Trives sånn som jeg er, og har tenkt å være sånn resten av livet. Slank og sunn :) men ikke hysterisk sunn !

Skrevet

Slank og usunn.

 

Både fordi jeg tror jeg hadde mistrivdes såpass intenst med det stigmaet overvekt medfører, at jeg neppe hadde forblitt særlig psykisk sunn - og fordi man dersom man er råsprek og fremdeles overvektig, antagelig har ekstremt vanskelig for å gå ned i vekt. Å trene seg opp fra slank usunn til slank sunn derimot, er ikke spesielt vanskelig.

Skrevet

Spørs hva man mener med overvektig. Det er IKKE sunt å være "feit". Det går ut over skjelett, hjerte, lunge og man kan få diabetes. Dessuten er det så og si alltid en GRUNN til at man er overvektig,-ugustig kosthold. For ikke å snakke om den psykiske helsen. Hvorfor spiser den tykke? Hva kom først, høna eller egget?? Men er det snakk om ca 5 kg for mye gjelder nok ikke disse utsagn...

 

Skrevet

Jeg er bare kraftig. Iflg bmi'en så er jeg akkurat overvektig. Jeg har ingen problemer med å gå i bikini eller vise meg naken for mannen. Det er ingenting på kroppen som disser når jeg trener,utenom puppene. Har ikke løshud eller hengemage. Jeg er bare kraftig, men da overvektig. Lever sunt og er i daglig aktivitet. Hadde jeg trent 6 dager i uken i tillegg hadde jeg helt sikkert blitt slank, men for meg er det ikke et mål. Min psykiske helse er helt på topp, og det samme er den fysiske. Så sier legene i alle fall.

Skrevet

mager og usunn passer meg best av de to

Skrevet

Men unnskyld meg, går det an å være feit og sunn? Vil jo tro at hvis man spiser sunt og trener vil man jo ikke være feit?

Skrevet

Vil tro at de mener overvektig.Og ut fra en bmi så er jeg også overvektig, men er på ingen måte tykk eller feit. er du 75 kg og 170 cm da er du overvektig.

Skrevet

At det er sundt å være overvektig tror jeg rett og slett ikke på. Da mener jeg BMI over 25. Jeg foretrekker å være helt normal. Jeg spiser og trener normalt, og har BMI på 20. Helt greit. ville ALDRI foretrukket å være feit

Skrevet

Kjenner flere kvinner/jenter som er slanke som juling, men de dør nok noen år før forventet pga lisvstil. De finnes ikke sunne, eneste grønnsaken de kan spise er potet, frukt er jordbær om sommeren.... Røyker som noen skorssteiner, flytter kun baken fra en del av sofaen til en annen....

 

Mens andre kvinner/jenter jeg kjenner er sunne som fy, spiser sundt, trener regelmessig, røyker ikke og drikker lite alkohol. Men de kan ha "litt ekstra" rundt mage og rumpe. Jeg er vel en mellomting, litt overvektig pga tilbakelagt graviditet, ganske så sunn, men snuser:/ Spiser godis litt oftere enn jeg burde, men går tur hver dag. Men min BMI er høy, rett og slett fordi jeg er så SABLA lav. Skulle jeg vært "normalvektig" skulle jeg veid under 50 kg, og det går ikke med mindre jeg tar en ferie i Auschwitz....

Skrevet

Jeg trener og løfter vekter. Mye vekter. Så har en bmi som sier jeg er overvektig. Det er jeg ikke.

 

Norges mest trente mann har også en bmi som sier han er feit, han har en fettprosent på 6.

Skrevet

Ja, det går an å være feit og veltrent, men er nok ikke veldig vanlig (BMI over 30) I gruppen med BMI mellom 25 og 30, er det nok mer vanlig.

 

Men forskning har altså vist at en veltrent person med BMI over 30 kan se frem til et lenger liv og en friskere alderdom enn enn utrent person med BMI under 25.

 

Jeg vil heller være litt overvektig og sunn enn tynn og usunn. Men om jeg hypotetisk må velge mellom ekstrem overvekt / sunn og tynn / usunn, velger jeg nok det siste.

Skrevet

Da spørs det jo hvordan man definerer "feit" da, BMI sier egentlig ikke veldig mye, siden den ikke tar høyde for muskelmasse.. Men når jeg tenker feit, tenker jeg sykelig overvekt, og jeg nekter å tro at et menneske som spiser sunt og trener regelmessig er sykelig overvektig...

Skrevet

Man trenger ikke spise sunt for å være godt trent. Man kan, i alle fall i teorien, være veldig overvektig, men godt trent.

Skrevet

Men svaret på overskriften var "Heller feit og sunn enn mager og usunn.."

Skrevet

Ja, og undersøkelsen jeg refererte til gikk nettopp på at det er like sunt å være feit og veltrent som tynn og veltrent

Skrevet

Altså: er mn SUNN så BÅDE spiser OG trener man på en måte som gir helsegevinst..Man spiser ikke hva man vil, når man vil og trener og dermed blir "sunn"....

 

Så ja, jeg ville vært OVERVEKTIG og sunn,- enn mager og usunn,- av den enkle grunn,- for å være sunn må du ha et matinntakt og et aktivitetsnivå som gjør at det er UMULIG å bli FEIT.....Litt lubben, med noen kilo ekstra, javisst, for vi er alle født forskjellig..Men kom ikke her og si at en perosn som er SUNN kan komme opp i 50, eller 30 kilo for den saks skyld, kilo OVER "normalvekt"

 

Feit og trent er IKKE lik feit og SUNN..Feit BLIR man ikke når man lever sudnt...Vel, noen kan kalle at de er feit, men jeg mener at en person som er noen kilo "overvektig" ikke er feit..Da er man MANGE kilo overvektig og i TILLEG ikke i stand til særlig mye fysisk bevegelse.... Da kan man snakke FEIT..

Skrevet

Haha.. ja det skulle jeg likt å se: En røyker som er i god form. ;)

Skrevet

Det er også lagt frem at er du feit kan du skylde på foreldrene dine. Så den går nok begge veier.

 

Velge: mager og sunn.

Skrevet

Nei

Sunn er i undersøkelsen definert som langt liv og lite sykdom

Man kan iflg undersøkelsen være feit og sunn

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...