Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er stort fokus på å holde barn mest mulig sukkerfri. Likevel det er en fedmeeksplosjon blant barn. For 30 år siden var det lite fokus på dette. Søt saft og Sunda på brødet var vanlig. Da fantes det stort sett ingen overvektige barn. Syns dere at i iveren etter å spise sunt har bevegelse og lek ute havnet i glemmeboken? Eller er det langt mer lettvint å holde igjen på sukker til ungene enn å sørge for bevegelse? I diverse tråder her inne nevnes alltid sukker og usunn mat som fy, men sjelden inaktivitet. Er ikke mangel på bevegelse minst like alvorlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo, jeg tror mange barn sitter alt for mye stille. Mange voksne også for den saks skyld.

Vi kjører jo mer bil enn for 30 år siden f.eks. Vi er vel nesten de eneste som går for å hente/levere i bhg der vi har sønnen på snart 3, observerer stadig vekk friske (ja, jeg vet hvem de er) 4åringer i vogn osv.

Jeg tror på hverdagsaktivitet, at man kan bake det litt inn i det man gjør. Man trenger ikke dra på treningssenter for å få aktivitet. Aktivitet kan jo være en helt naturlig del av hverdagen uten at det er så altfor mye stress.

Skrevet

Jeg tror kosthold er vel så viktig som mosjon, men når det er sagt så tror jeg det er mange som tror det er greit når man erstatter rene produkter med lett produkter, jeg tror ikke på den light greia.. tror det er like ille som mye sukker...

Satser heller på rene produkter og en begrensing av sukker, enn ubegrenset light inntak.

Når det komme til mosjon så bruk beina der det er mulig, oppmuntrer til artige og varierte interesser, både ski, sykling, svømming, ridning, og bryting her i huset, og selvsagt lekeplassen og klatring på fjellet utenfor her..

Men, tror det er lettere for barna å være aktive, om foreldrene er det og..

Her i huset har vi tilsammen nesten 15 treningsøkter i uken tilsammen for to voksne, mye ja, kanskje i overkant og.. men barna ser iallefall at vi beveger oss..

;-)

Skrevet

Jeg men observerer at folk heller står en time i bilkø, enn å gjøre samme strekning unna på 30 min. med gange eller 15 min. med sykling. Tror det handler litt om å bryte vaner. Å gå 10 minutter for å handle er jo fort gjort og ingen strekning av betydning. Det å gjøre bevegelse til en del av hverdagen tror jeg er veldig viktig. Dvs. Ta seg i det å tenke at "i dag går jeg til byen", "jeg har god tid og fri og får beveget meg litt i samme slengen."

Skrevet

Foreldre gidder ikke...Etter en lang dag på jobb så er det så mye bedre å sette barna fremom TV og få seg en pust i bakken. Og etter en time eller to sal barna i seng og da er det godt å ha kvelden for seg selv...

Nei, lettvintøsning er nok å gi barna "sukkerfri" mat og la TV pase på de..SÅ tenker man ike holdninger og fysisk form på barna....

Og det er ikke bare foreldre som SELV er overvektige..Vet av eksempler der begge foreldre trener en del..Drar på Gymen, bytter på, og trener lenge og hardt....Mens barna...Nei, de får se en film slik at den som er hjemme med de får slappe av før/etter ei hard treningøkt....Irriterer meg grønn..Skulle heller tatt med seg barna UT.... Kanskje kuttet ut et par-tre av sine egne økter og gjort noe sammen med barna i stedet..de er 6og 4.....Så sykkelturer, hoppe på tramoline , mange ting de kunne funnet på sammen som fikk opp blodpumpa til foreldre og aktiviteten til barna... Og ja,- barna er tynne, men ser på eldste at det er kommet en del "slappheng" på mage bl.a.....Barna står i fare for å bli "blek-fete".Sikkert lettere enn mange jevnalldrende, men latere og med mer "ekstrafett" hengende rundt magen enn mange av barna somer naturlig lubne, men aktive......

Nei, det er ikk lov å si til foreldre a du må aktivere barna dine....Man skal ikke finne på ting FOR barna, men slå av TV, ta den kampen HVER dag, det er verdt det..BLI med ut..Trenger ikke leke sammen med de alltid( er skummelt med tanke på at banra mister evne til å leke alene/finne på ting selv),-men VÆR ute sammen med de...Se på de, vis at du følger med på hva de gjør...Gjør EGNE ting mens du er ute sammen med de...For GUDS skyl,- SLÅ av ALT av TV og DATA på hverdagene og la det være en tillegssaktivitet i helga..Etter sykkelturen på søndager,- etter middagen på lørdagskvelden.....

Får barna rørt ok på seg så reguleres matinntaket deres også....Blir ikke ødelagt av stadig formaninger om nei mat/ja mat osv....

Skrevet

Til tross for mindre fokus på sukker på tredve år siden, stiller jeg meg veldig skeptisk til at barn da inntok mer sukker og usunt fett enn de gjør i dag. Forekomsten av halvfabrikata og alskens junk med tilsatt søppel var langt mindre enn den er nå, brus og sjokolade var noe man spiste til bursdag og jul osv.

Selvsagt bør ungene være i aktivitet. Jeg har nå likevel inntrykk av at de familiene som er kostholdsbevisste, også ofte er de som er mest fysisk aktive.

Skrevet

Mange jeg kjenner får forresten sjokk over at jeg f.eks. skal gå 10 minutter til bussen eller 15-20 minutter til ting. De kan jo kjøre meg sier og ser rart på meg om jeg sier at jeg foretrekker å gå de få minuttene....

Da tenker jeg at noen burde lære seg å leve uten bil. Og jeg kjenner flere som konsekvent kjører overalt, selv om de kun skal til steder som er 10 minutters gange unna og de ikke skal handle stort. Dette er mennesker med friske ben altså...

Skrevet

Jeg tror du har et poeng,, men likevel så er det vel mest her inne og på liknende sider at foreldre er så sukkerhysteriske.

De eneste jeg har vært borti som har vært like hysteriske er et par i barnehagen og de ser ikke spesielt sunne ut selv så jeg tror neppe det går kun i gulrøtter og vann etter at ungene er i seng der.

Det er ikke bare barna som trenger å spise sunt og bevege seg mer, men også foreldrene.

Vi er absolutt ikke hysteriske når det kommer til kostholdet til oss og ungene, vi koser oss med snop i helgene og kan spise en is på en onsdag også, vi spiser sunn mat ellers og så og si aldri hel/halvfabrikata.

For å holde oss i form går vi turer eller leker i skogen/på lekeplassen med barna. Ingen slankekurer, trening på senter eller sukkerhysteri her, men vi er sunne, slanke og friske hele gjengen.

Det jeg har lagt godt merke til er hvor få foreldre det er på lekeplassen, det er oss som har unger under 5 år (bor et sted hvor små barn ikke kan være ute alene) og resten er unger på 8 år og oppover.

Mange av disse eldre barna sitter faktisk på lekeplassen å spiller ds for eks også.

Mange bruker nok tidsklemma som unnskyldning for å ikke ta med ungene ut så ofte, men når jeg ikke er i permisjon så jobber vi da fult vi også og de jeg er vokst opp sammen med (og jeg) hadde da foreldre som jobbet fult men vi ble likevel tatt med ut på ettermiddagene og i helgene.

Skrevet

Det er nok helt sikkert riktig. Uten å skulle si at det var regelen, var nok også lørdagsgotteri den gangen helt annerledes enn i dag. Det var mer moderasjon. Ikke ubegrensede mengder på lørdag slik som nå, men mer sin tilmålte del. I dag er det helt vanlig har jeg sett å gi ungene en 50 lapp hver til lørdagsgotter. Det tilsvarer sånn ca 1,5 liter brus, en stor pose potetgull og en stor plate sjokolade.

Skrevet

Jeg er enig i at aktivitet er viktig, og unger som er aktive trenger mye mat. Er helt forundret over hvilke mengder middag som forsvinner i gapet på 5 og 8 åringen min noen ganger ;)

Man trenger heller ikke være så fanatisk som det virker som mange er her inne, normalt aktive barn som spiser jevnt over sunt kan fint få et glass saft til middag en dag, eller nugatti på en skive en helt vanlig tirsdag. Alt med måte, og et normalt aktivt liv, med mye sykling, leking, ballspill osv så får man slanke sunne barn!

Men at vi spiste mer sukker før enn nå er jeg ikke helt enig med deg i, jeg husker også sunda-pålegget, og haugen med sukker på cornflaksen, men vi drakk jo aldri brus. Lørdagsgodtet var i mye mindre posjoner enn nå, hvor har det egentlig blitt av de små potetgullposene? Nå er det blitt vanlig med brus i kjøleskapet hele uka, skap og skuffer med godteri, 200g plater med sjokolade, store potetgulposer, vi hadde da ikke sånt i hus da jeg var liten..

Skrevet

Det er med barn som med voksne, får man mer inn enn ut, så legger man på seg. Så det er selvsagt ikke enten - eller.

Det er godt dokumentert at barn idag beveger seg mindre enn barn på 70-tallet (gjennomsnitt)

Det er vel og bra å være bevisst på sukkermengden barn får i seg, men det er bare litt av kostholdsproblematikken. Den største forskjellen i kosthold ligger i junkmåltider - de fantest omtrent ikke for tretti år siden. Og her kommer det virkellig touchy problemet; dette med koshold er i ferd med å bli et klasseproblem. Noen lever veldig sunt, andre veldig usunt, og hvordan folk lever har sammenheng med hvilke ressurser man har, økonomisk, sosialt og ikke minst intellektuelt

Skrevet

Du kan ikke forvente at den oppvoksende generasjon blir spreke og setter pris på mosjon når deres foreldre kjører dem over alt. Til trening, til skolen, til venner, og til alt mulig annet. Stakkars mine barn, som har blitt informert om at alle aktiviteter som de faktisk deltar på finnes i en radius av 3 km, og jeg forventer at de kommer seg dit selv. Joda det hender jeg kjører om vinteren, og når det er skikkelig grisevær, men regelen er sykkel eller gå.

Skrevet

Jo selvfølgelig er bevegelse for ungene viktig. Nabojenta til lillebroren min på 11 år er ikke fylt 11 engang og jeg vil tro hun veier rundt 55-60 kilo.. Det er altfor mye for ei så ung jente. Moren forer henne og søstra KUN med H melk f eks, og godteskåla står fremme hver dag. Men hun er mye i bevegelse. Leker mye ute, sykler og løper med andre unger..

Så begge deler er viktig. Bevegelse og et normalt kosthold.

Skrevet

Jeg tror at barn og foreldre har blitt mer late. Jeg så bare hvor mange som kjørte bil til skolen da jeg var på "møt skolen" med mi eldste her om dagen. I klassen hennes var vi 5stykker som gikk, mens resten kjørte. Og vi som gikk er ikke bare oss som bor nermest. Det er 3stk som ikke bor innenfor 5min gange til skolen.

Skolen har også kampanje om at barna må gå til skolen, for det er for stor biltrafikk ved skolen når ungene begynner og slutter. Og ved skolen her så bor de aller fleste så nerme at det ikke er noe problem med å gå eller sykle. Det tar lenger tid å sette seg inn i bilen, stå i kø for å komme inn på parkeingsplassen på skolen for å levere ungen.

Jeg er glad for at ungene her i huset syns det er helt greit gå, og vil heller gå enn bli kjørt om vi skal kjøre ved den tiden. det er nok pga at så mange naboer går sammen og har det gøy på veien.

Vi er en familie med dine go mine barn, og det merkes forskjell på de. Mine får ikke lov til å sitte og bli underhold av tv, pc eller andre slike ting mye. Barnetv, eller den tiden det varer er det de får lov til. Resten av tiden får de lov til å kjede seg om de ikke klarer å finne på noe. Filmer, pc osv er til dager der det er sykdom, regnværsdager da alle vil slappe av i sofaen.

Men min manns barn er vant til å få lov til å sitte og se på film om de maser nok. Finner de ikke på noe å gjøre selv, fikk de lov til å sette seg på pc'n for de sluttet ikke å mase. Det ble det slutt på litt etter jeg flyttet inn. nå har alle samme regler, og ungene virker mer fornøyde nå. Nå er det ofte de ikke bruker tiden de har til tv og pc, for de vil heller være ute og leke med hverandre eller venner. De har mer energi, mindre hodepine og ikke minst gladere. Og det andre positive er at de faktisk har lagt på seg litt. De har vært veldig tynne, kresne, småspisende unger. Men nå spiser de normalt, og de har funnet ut at det er masse mat som er godt de ikke ville spise før, sev grønn mat har blitt godt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...