?en til? Skrevet 5. juni 2009 #1 Skrevet 5. juni 2009 lurer på om jeg kan ha hatt rier? (litt detaljer...) jeg er 50% sykmeldt pga kynnere, mange ganger om dagen, har idag stresset litt, både med matlaging, og vasking, samme igår egentlig. da jeg skulle skynde meg i dusjen ista, fikk jeg plutselig vondt i ryggen, magen, nesten som når en må veldig på do/diarè. prøvde å gå på do, ingenting kom..dusjen, og fikk det samme gjen, med samme resultat. tenkte ikke mer over det,stelte meg, og gikk på kjøkkenet for å lage mat. der fikk jeg det igjen, enda kraftigere, måtte stoppe, bøye meg fremover, og puste. kunne ikke gå. prøvde å late som ingening, dette gikk ikke. fikk dette tre ganger til, og livmoren var stram, og også i ca 20 sek etterpå. hadde ca 10 min mellomrom. jeg var nå ferdig med maten, og kunne slappe av før besøket kom. hadde da ikke noe vondt, heller ikke kynnere. vet at noen nå kan komme til å si at dette kan ikke dere vite, og det vet jeg. det jeg lurer på er om noen av dere har en logisk forklaring på hva dette kan være. er førstegangs, er 26 fullgåtte uker på søndag, og har allerede ringt føden, men ble bedt om å ta kontakt med legevakta om det gjentok seg. kunne være luftsmerter, kraftige kynnere osv. har aldri hatt vonde kynnere, bare ubehagelige, har fungert like godt under en kynner som både før og etterpå... ble langt dette, men håper noen gidder lese, og svare...kan noen berolige meg?
Nr. 5? Skrevet 5. juni 2009 #2 Skrevet 5. juni 2009 huff, ikke morro.... jeg hadde bedt om å få en sjekk om det har begynt å åpne seg el ikke. Da vet du ihvertfall hvordan det står til og du blir sikkert noe roligere også... Om det forblir rolig til over helgen kan du jo ringe legen din på mandag, få en hastetime for de klarer å se om det har begynt å åpne seg (min lege sa det til meg ihvertfall). Og om legen din er usikker blir du nok sendt på sykehuset for en UL. Om det blir verre igjen hadde jeg tatt kontakt med legevakta som føden har anbefalt syns det var dumt av de at du ikke fikk komme på føden for en sjekk om ikke annet... Blei kanskje ikke noe beroligende dette her da.... Håper det går bra med deg
Countess Skrevet 5. juni 2009 #3 Skrevet 5. juni 2009 Hadde det slik en dag.. Ringte da sykehuset og fikk komme in til sjekk.. Måtte ligge en halvtime for å sjekke om jeg hadde noen rier,overnatte på sykehuset for overvåking,og måtte ta innvendig og utvendig ultralyd dagen etter. for å sjekke lengden på livmorhalsen og om jeg hadde åpning og slikt.. ALT var som det skulle..ingen rier,livmorhalsen var som den skulle,ingen åpning eller noe annet som tydet på tidlig fødsel.. Dette var i uke 32.. Hadde da hatt "konstant" hard mage,smerter i ryggen og ilinger nedover beina hele dagen..men konklusjonen ble da at jeg måtte roe meg ned,å ikke ta rundvasken flere ganger Er nok bare at du har stresset mye etpar dager nå,og kroppen din sier ifra om at du må roe ned.. Så om du er 50% sykemeldt pga kynnere skal du iallefall roe ned hjemme også! Spesiellt siden du "kun" er i uke 28.. Få noen til å hjelpe deg med det som "må" gjøres,ro ned 17 hakk,og ta vare på deg selv Om det skulle skje igjenn må du ta kontakt med føden.. Ikke gå rundt å uroe deg.. Dra heller på sykehuset å få vite hva som skjer.. Lykke til
?en til? Skrevet 5. juni 2009 Forfatter #4 Skrevet 5. juni 2009 ja, var dette jeg tenkte jeg skulle gjøre..ringe med en gang om jeg kjenner noe mer. men er nok litt ekstra bekymrte, da min samboer er født i uke 28, og hans bror født i uke 24 ikke overlevde. svigermor er selvfølgelig også bekymret med tanke på kynnerene, og ber meg stadig være forsiktig. er redd det kan være premature rier (tror det er det det heter). har også vondt/ er støl i skjeden. var hos legen idag, men han reagerte ikke på dette, annet enn å si at det ikke var en ofte formulert problemstilling, da jeg spurte om det var vanlig.
Countess Skrevet 5. juni 2009 #5 Skrevet 5. juni 2009 Huff.. Trist med tidlige fødsler som går galt som du sier.. Men som jeg sa over...Ta vare på deg selv..Og hør på svigermor!!! Hun vet visst hva hun snakker om!! Er veldis sannsynlig at dette bare er fordi du har annstrengt deg,men du kan ikke være 100% sikker før du har sjekket det!! Lykke til
Da HarViTreUnger Skrevet 6. juni 2009 #6 Skrevet 6. juni 2009 Ser dette var i natt, men ville uansett si at du bør sjekkes på fødeavdeling og ikke på legevakt. Legevakten er ikke noe sted å gå for svangerskapsrelaterte spørsmål. Håper det går fint med deg.
togutter Skrevet 6. juni 2009 #7 Skrevet 6. juni 2009 hei du:) jeg hadde det nesten slik 3 kvelder på rad.. føltes ut som jeg måtte skikkelig på do, og ble i tillegg superkvalm og nummen i munnen. Var på kontroll til JM og hun undersøkte meg og fant ut at baby hadde festa seg.. hun sa de at det jeg hadde kjent var veldig typiske smerter/ubehag når baby festa hodet.. Han kommer borti tarmsystem og mye annet rart når han driver og snur og vrir seg... Vet ikke om det var noe hjelp i svaret mitt.. men sånn som du beskriver det har jeg hatt det, og til meg sa JM at det var pga dette.. Jeg er 34+1 nå.. Lykke til, håper det gir seg!!
?en til? Skrevet 6. juni 2009 Forfatter #8 Skrevet 6. juni 2009 takker for svar alle sammen:) har tatt det med ro idag, og ikke hatt så vondt. men skal ta kontakt med jordmor på mandag å høre om å få komme til en sjekk. det er vel tidlig for babyen å feste seg nå vel? er bare uke 26. tror det var kroppen som sa stopp, for jeg var virkelig sliten i går, og har stresset litt i det siste.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå