Gå til innhold

HIPP HURRA for DANMARK

Anbefalte innlegg

Skrevet

De har visst "17 Mai" i dag

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ja, jeg skrev det nettopp i en annen tråd:) Hipp hurra:)

Skrevet

Ja, men feire den kan de ikke!! Var selv i Danmark på "5. juni" i fjor. Hadde jeg ikke visst om dagen før jeg reiste, hadde jeg ikke visst om den etterpå heller. Det er jo både arbeids- og skoledag for de fleste (i år ble det vel en langhelg for mange). Med åpne butikker som på en vanlig hverdag. Og kanskje en liten fest om kvelden, dersom man er "nasjonalsinnet". Slik at man kan drikke seg til en ærlig og god rus med unnskyldning i dagen....

Men hvorfor skal egentlig danskene feire sin grunnlovsdag? I Norge feirer vi en grunnlov vi har sloss oss til, med kamp og blod. Danskene ville feire en grunnlov de fikk tredd nedover ørene av hans nådige høyhet kongen i et godhetsanfall.....

Ikke rart at dansker som kommer uforvarende til Norge 17. mai får lettere sjokk!

Skrevet

Det er kanskje derfor de ikke feirer den så voldsomt heller da?

Sverge er likedann... (Eller tar jeg feil?)

HI

Skrevet

Er nok det, HI.

I følge danske bekjente vi har, er det mer enn halvparten av danske 20-åringer som ikke ANER at 5. juni er grunnlovsdagen til Danmark....

Dansker som har opplevd krigen er noe bedre informert, men ikke mye, etter hva vi har fått vite. I Sønderjylland feires mest. Der var man nemlig under tysk styre fra 1864 til 1920. Så der heiser man i hvert fall flagget på grunnlovsdagen. Dansker flest gidder ikke det. Heller ikke alltid det offentlige....

Skrevet

Merkelig. Takk for svar

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...