Gå til innhold

Norge har verdens høyeste sykefravær- hvorfor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samtidig som vi har det høyeste sykefraværet i verden er vi også det landet som har brukt mest ressurser på et inkluderende arbeidsliv. Med heller nedslående resultat. Er sykelønnsordningen for god?, har vi dårligere helse enn innbyggere i andre land?, er det arbeidsmoralen det skorter på?

Kjør debatt!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min teori er at nordmenn generelt sett er latere enn andre. Vi har faktisk dårligere arbeidsmoral, og lettere for å bli sykemeldt pga sykelønnsordningen.

Det er nok mange som tenker individet foran samfunnet. Man da tenker jeg også at for at samfunnet skal fungere så må individet ha det bra..

Vi nordmenn har vel kansje litt vondt i arbeidslysten?

Skrevet

Jeg mener at det har sammenheng med sykelønnsordningen. Tror nok at vi hadde sett færre sykemeldinger dersom man ikke hadde fått 100 % lønn ved sykefravær. Jeg nekter å tro at vi har så mye dårligere helse enn andre innbyggerne i land. Velferdsstaten og det faktum at vi har relativ lav arbeidsledighet, bidrar nok til å gjøre oss nordmenn bortskjemte. Vi er ikke så redde for å miste jobben, og dermed skorter det nok på enkeltes arbeidsmoral også.

Skrevet

Mulig det har noe med gode sykelønnsordninger og dårlig arbeisdmoral å gjøre, men jeg tror også det skyldes at vi bor i et land med et varierende klima og en del sykdommer forverres av dette: Gikt, fibromyalgi, ms, psoriasis etc. Migrene og depresjoner er også vanligere på mørkeste vinteren.

Så har vi i tillegg overfloden av livsstilssykdommer som skyldes vår gode økonomi, og usunne livsstil som følge av denne.

Skrevet

Jeg tror det er mange grunner til det. Det er blandt annet en direkte sammenheng mellom IA og sykefravær. Når kronisk syke og folk med redusert arbeidsevne er en del av arbeidslivet ( som er en selvfølge spør du meg) så følger det også med noe økt sykefravær.

En annen grunn er at mange nordmenn ikke har vett på å holde seg hjemme med f.eks omgangssyke og forkjølelse, så istedenfor at en på arbeidsplassen får det, så smitter de gjerne en tre- fire til og dermed øker sykefraværet enda litt.

En tredje ting er at veldig mange bedrifter er utrolig dårlige på å tilrettelegge slik at man unngår belastningsskader hos sine ansatte. Der mannen min jobber kommer det jevnlig en fysioterapeut/ ergoterapeut rundt som ser på arbeidsstillinger, anbefaler stoler, avlastningsputer og annet. De har nesten ikke langtidsfravær i avdelingen.

Til slutt så har lange ventelister for behandling noe med saken å gjøre. Selv kjenner jeg to som har ventet på operasjon i over et år, for så å være tilbake i jobb kort etter operasjonen. Jeg kjenner også ei som ventet på en skulderoperasjon etter en skade i over ett år. Da hun endelig ble operert fikk hun beskjed om at "hun hadde kommet for seint" til at operasjon ville gi henne full førlighet igjen. I dag er hun halvt ufør...

Skrevet

JEg mener det er arbeidsmoralen det skorter på ja.

Vet om flere som "benytter " seg Fullt ut av sykepengeretten.

Sykemeldt ett år, så jobber 26 uker sammenhengende for å få ny sykepengerett i ett år igjen.

Sånt blir jeg rett og slett kvalm av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...