Gå til innhold

Hvordan pusse tenna på de små?!?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en på 16 måneder, og han skal bare pusse selv. Vi må jo gå over, men da er det bare hylskriking. Skal vi holde han fast? Tvinge han? Huff, vanskelig dette...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har en på 13 mnd som gjerne også vil pusse selv, og vrir seg unna når jeg skal pusse.

Jeg bruker litt ekstra lang tid på tannpussen. Lar henne få pusse litt selv, innimellom jeg pusser litt. Synger og tuller litt med tannbørsten, så får jeg pusset dem til slutt. Men som sagt det tar litt tid.Noen ganger holder jeg litt på haken hennes og pusser fort over, så får hun børsten igjen og kan pusse litt selv, før jeg igjen tar børsten og pusser :-)

Vi holder også børsten sammen, så hun holder i den under min hånd og pusser på en måte sammen med meg. Funker bra her iallefal :-)

Har dessverre ikke noen bedre råd til deg.

Skrevet

Vi pusser mens hun ligger på stellebordet slik at vi er sikker på at vi får pussa skikkelig.

Hun er ikke vanskelig å få til å le, og når hun ler gaper hun og vi lurer tannbørsten helt bakerst på de bakerste tennene, da får hun ikke munnen igjen før vi er ved fortennene :)

Gjentar dette noen ganger slik at alle tennene blir pussa skikkelig og så får hun lov til å pusse selv.

For oss er det viktig at hun også lærer å pusse selv, så når vi har pussa ferdig får hun stå ved vasken å pusse mens hun ser seg selv i speilet, det er stor stas :)

Vi bruker også tid på tannpussen, men det er det verdt, orker ikke at det skal bli en kamp om å slippe å pusse tennene siden det er så viktig å ta vare på de.

Skrevet

Gutten min er også utrolig vanskelig å pusse tennen på. Han pusser litt selv også tar jeg litt inimellom. Hvis vi voksne bare gjør det, blir det hylskrik og vi må være to for å holde han! Prøver ut med elektrisk børste nå og det virker som det er litt mer gøy iallefall!

Skrevet

Tannpuss er ikke noe de kan velge bort, så da gjelder det å finne en måte å gjøre det på.....

Leke det til er jo selvsagt en mulighet, men fungerer ikke alltid...

Rått men effektivt:

Sett barnet på fanget. Putt hodet fast i din armule litt bakoverlendt. Putt en finger inn i munnen der det ikke er tenner så gullet ikke kan bite deg og puss!

lykke til!

Skrevet

Jeg tvinger og holder fast. Det syns jeg faktisk er helt ok å gjøre. Pjokken skal få pussa tennene uansett, men etter at han begynte å få flux så går det lettere. Det syns han nemlig er kjempegodt og vil gjerne ha hele dagen, men får selvsagt kun etter tannpussen om kvelden:)

Skrevet

Har en sønn som ikke likte å pusse tennene. Jeg kan ikke tviholde han fast for da blir han så sint at han får affektanfall (griner seg vekk). Han får disse anfallene spesielt når han er trøtt og det er han jo storsett alltid når han legger seg.

Så jeg har funnet en løsning som fungere for oss :) Vi har to tannkoster. Han har en som han holder i hånden og jeg har en som jeg pusser med. Han får og holde tannkremtuben i andre hånden. PÅ denne tannkremtuben er det en posmann Pat figur. Han pusser postmann pat figuren sine tenner, mens jeg får pusse hans uten problem :) Etter vi er ferdig, gir han gonatta klem til Postmann Pat tannkremen og så tannkosten (har noen bamsefiguerer på seg..). Så legger han de på hyllen på badet.

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...