Anonym bruker Skrevet 5. juni 2009 #1 Skrevet 5. juni 2009 Har bestemt meg for å beholde han... Skal til en adferdsterapaut til uka, skal lage en stor hundegård til han, den blir fra 25-50 kvadrat meter ett sted.. Får vi besøk av barn, kan jeg putte han der uten å være redd for at han skal bite osv osv, putte på han minnbind kan jeg også gjøre.. Så håper jeg til uka får instrukser på hvordan jeg kan jobbe med hunden min slik at jeg ikke behøver å være så redd for at han skal bite igjen osv, kommer nok aldri til å stole på han igjen så kommer ikke akkurat til å oppsøke situasjoner jeg tror han ikke vil føle seg trygg og komfortabel i da... Skal gi oppdateringer om en stund slik at dere får se at det går an å gjøre noe med problemet, avlivning er ikke alltid det eneste rette om man er villig til å jobbe litt for hunden sin...
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2009 #2 Skrevet 5. juni 2009 deg om det. du fjerner han fra "problemer", dvs barn han kan bite, og tror det holder. Neste gang, når han biter deg, setter du på permanent munnbind da eller? Mater den gjennom gitterburet den må bo i?
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2009 #3 Skrevet 5. juni 2009 Hei, jeg leste tråden din da du forklarte om hva som hadde skjedd, og jeg må si at jeg skjønner godt at du ikke vil avlive hunden pga en "liten" feil. Hunder er og blir dyr, og siden det ikke var noen stor skade, så vil jeg påstå at han bare ville markere litt. Jeg mener ikke at det er greit at hunder biter, men noen ganger må man forstå hva som ligger bak. Dersom han hadde ment angrepet alvorlig ville nok barnet fått større skader. Uansett synes jeg det er fint at du virker til å ta dett såpass seriøst og ikke avfeier at dere har et problem. Det er altfor mange hundeeiere som ikke tar ansvar for dyra sine, men du havner åpenbart ikke i den kategorien. Lykke til med adferdskurs og bygging av hundegård!
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2009 #4 Skrevet 5. juni 2009 gøy med dyr en kan stole på Hva tror du det barnet han bet, tenker og føler når han ser hunden? Det betyr vel ingenting? Hva om du en gang ikke er obs når besøket kommer? Hvordan tror du livet til hunden blir i inngjæringen? Hunder er sosiale dyr; da vil den se alle som leker og oppholder seg utenfor, uten å få være med....... Du skal være klar over at det er ditt egoistiske ønske som gjør at hunden lever. Hunden hadde ikke visst noe som helst om du avlivet den. Den tenker ikke "nå dør jeg" når dyrlegen setter sprøyten, det er menneskelige tanker, ikke dyretanker. Dette kan gjøres hjemme, om dyrlegen er av den greie sorten. Det har jeg selv vært med på; hunden var helt trygg, avslappet og rolig. Sovnet i mine armer med klapp og kos. Grunnen til at denne hunden ble avlivet, var faktisk ikke at den hadde bitt noen, men lynnet tilsa at fikk den "sjansen", så bet den. Ustabil, med andre ord. Jeg har også avlivet kaniner som biter(men det tenker du vel at ikke er det samme?).
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2009 #6 Skrevet 5. juni 2009 Må bare få kommentere her at noen ganger er det faktisk barnas feil at hunden biter. Den har jo ingen annen mulighet til å forsvare seg enn å bite. Vet ikke hva som har skjedd i dette tilfellet da jeg ikke leste forrige tråd, men enkelte er fryktelig snare på å rope ut at hunder skal avlives! Hva mener dere om tilfeller der barn slår hunder med kjepper, skal hunden avlives om den biter? Vet om et tilfelle der unger puttet pinner i rompa på hunden og den beit, skal den da avlives?? Mener man må se ann atferden til hunden generelt og situasjonen rundt hendelsen før man bestemmer seg for å avlive.
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2009 #7 Skrevet 5. juni 2009 Huff, kjenner jeg har hatt en guffen følelse helt siden jeg leste det første innlegget ditt. Jeg forstår du synes det er vanskelig å avlive, men jeg sitter her med en forferdelig følelse av at det kommer til å skje noe mer senere- om hunden ikke blir det. Håper inderlig jeg tar feil denne gangen.. På den andre siden kan jeg rett og slett ikke forstå at du tør å ta en slik sjanse, for som du selv sier så kommer du nok aldri til å stole på han igjen. Det er jo din avgjørelse men må bare få si at inni meg skriker det virkelig en advarsel. Pleier ikke å leve meg så inn i alt her inne, men jeg sier det igjen: jeg føler virkelig at denne hunden bør avlives... Vær så snill og tenk deg om.
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2009 #8 Skrevet 5. juni 2009 Dette er det jeg kjenner på, også, NN 20:08. Intuisjon? Det kommer til å skje mer med denne hunden. Tenk da den som blir utsatt for dette, når eieren allerede har fått "advarsel" i form av hundens adferd nå. Jeg har svart lenger oppe, og mener fortsatt at denne hunden burde avlives. Leste og svarte på forrige innlegg om saken, også.
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2009 #9 Skrevet 5. juni 2009 Husker dere for en stund siden at en gutt var avbildet på forsiden av VG fordi han var skambitt av naboens hund? Han var vel 8-9 år eller noe sånt og ville ikke prate om det som hadde skjedd... Alle synes synd på han og han fikk masse oppmerksomhet. Men så kom det frem til slutt av han hadde gått inn i naboens hage når naboen ikke var hjemme, lukket opp døra til hundegården og gått inn til hunden! Ingen tvil om at gutten selv var skyld i det som hadde skjedd.. Likevel ville jeg avlivet hunden, man kan ikke ha en hund som har bitt et barn en gang, en vet aldri når det kan skje igjen!
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2009 #10 Skrevet 5. juni 2009 Det er mange som tydeligvis mener at det nødvendigvis er slik at en hund som har bitt en gang kommer til å gjøre det igjen. Det er ikke nødvendigvis sånn. Det kommer an på situasjonen. Dessuten er det ikke nødvendigvis slik at all biting kan sies å være farlig. Tisper kan fint finne på å klype valpene sine når de gjør noe de ikke skal gjøre. Det er en form for irettesettelse som ikke kan sidestilles med hunder som angriper for å skade eller i verste fall drepe. På samme måte er det slett ikke noen garanti for at en hund som aldri har bitt aldri kommer til å gjøre det heller. Det er nettopp derfor små barn aldri skal være alene sammen med hunder, uansett hvor mye man stoler på hunden i utgangspunktet. Hunder er dyr, og de er per definisjon ikke til å stole 100% på. Derfor synes jeg det er fint at du tar dine forhåndsregler og plasserer hunden i hundegård når dere ikke kan være tilstede. Da vil hunden uansett ikke kunne gjøre noe galt. Og ellers regner jeg med at du i tida fremover vil følge nøye med på hvordan hunden oppfører seg i forskjellige situasjoner, og vil avlive hunden dersom hunden viser seg å utvikle et aggresjonsproblem som gjør at den kan skade folk. Men jeg synes det er ganske brutalt å avlive en hund som ellers ikke har vist aggresiv adferd pga en liten og relativt sett ubetydelig enkeltepisode (som ingen voksne var vitne til).
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2009 #12 Skrevet 5. juni 2009 .....hun skrev i det forrige innlegget at hun IKKE stolte på HUNDEN sammen med barn. Den ble nervøs av det. Hvordan kan en da stole på en slik hund? Det har jo ikke med irettesettelse fra hundens side å gjøre når den er nervøs OG biter.
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2009 #13 Skrevet 5. juni 2009 Mange sure tisper her inne,hyler og roper høyere enn høyest! Jeg syns du har tatt en bra avgjørelse,Hi.....
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2009 #15 Skrevet 5. juni 2009 Huff ja. Jeg vet ikke hvorfor akkurat dette innlegget opptar meg slik, men jeg har rett og slett en forferdelig følelse ang dette her. Håper som sagt jeg tar feil.. NN 20.08
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2009 #16 Skrevet 5. juni 2009 Hun skerv også at hun skulle ta hunden med til en adferdspesialist. Hunden kan vel lære seg å bli trygg sammen med barn igjen! Synes du gjør det rette HI..
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2009 #17 Skrevet 5. juni 2009 Bare prøv å se for deg at det skjer noe virkelig alvorlig senere pga denne hunden- noe jeg skrev lenger opp her at jeg har på følelsen at kommer til å skje. KAN du da leve med det?.. Er det virkelig verdt det sier jeg bare. Jeg er selv utrolig glad i dyr og det er noe av det værste som er når de forsvinner, men det er faktisk værre om denne hunden ødelegger både ditt og/eller noen annens liv.. Vet ikke hvordan jeg skal få uttrykt den følelsen jeg sitter med her, men jeg håper så inderlig du hvertfall leser det.
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 5. juni 2009 #18 Skrevet 5. juni 2009 Trist! Hunden kommer til å bli usikker og redd. Ene og alene fordi DU ikke stoler på den og det MERKER den. Hunden kommer til å bli ødelagt. Dette er IKKE et verdig liv for en hund. Håper han biter deg og ikke dine barn eller andres barn.. Skal hunden ha en sjanse må du GI den en sjanse og stole på den, for at det skal gå bra. Du kan ikke gå rundt og være usikker, det demper bare selvfølelsen til hunden.
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2009 #19 Skrevet 5. juni 2009 Ikke akkurat rasen på sin side heller, da. Nei, denne hunden din, den skal du få problemer med. Bare vent og se.
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2009 #20 Skrevet 5. juni 2009 Enig. Håper den biter HI, og ikke barnet hennes. Virkelig! Og håper den ikke biter deg hardt og brutalt. Ikke i halsen eller et sted den kan gjøre ubotelig skade...
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2009 #21 Skrevet 5. juni 2009 Alle dere som er førstemann til å si, AVLIV hunden, har dere hund selv? For jeg har hund selv, og om noe sånn som HI her sier hadde skjedd, så ville heller ikke avlivning vært mitt 1 valg hvis andre ting var mulig. Har man en hund man ikke stoler på sammen med f.eks barn, så er det heller eiers ansvar å holde hunden vekke fra barn. Dette ser det jo ut som om HI skal. Min hund, er generelt redd fremmede, men ute så er hun en tøffing, og bjeffer og knurrer. Og i det siste har hun bynt å glefse litt. dette er kun da hun er løs ute (har inngjerdet hage), har hund bånd på holder hun munn. Men, en liten tid tilbake så kom det noen barn der hun var løs, og da så det litt ut som om hun prøvde å snappe etter genseren til ene barnet, og etter dette igjen har jeg sett ut prøvd å snappe etter voksent menneske. Dermed må reglene skjerpes. Skal nå kjøpe munnkurv, fordi jeg ikke vil ta noen sjanser sammen med barn. Med voksne er det greit for de er hun redd, men ovenfor barn er hun mer tøff. Mange mener munnkurv bare er å utsette problemene, men vi omgås svært sjelden barn da vi selv ikke har barn enda, og har derfor ikke så mye mulighet til trening av hundens adferd sammen med barn. Derfor tar jeg ingen sjanser, og vil bruke munnkurv på henne hver gang vi treffer barn utendørs fra nå av. ( de gangene hun er løs da). Håper å få henne til å godta barna først, med munnkurv, for så å kanskje etter lang lang tid kunne stole på henne uten denne ekstra sikkerheten. En hund er en hund, men jeg føler meg likevel som mamman hennes, og å avlive henne, ville vært der værst tenkelige for meg. Ja, jeg er egoistisk, men jeg elsker hunden min og vil derfor ikke miste den. Heller munnkurv, enn avlivning.
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2009 #22 Skrevet 5. juni 2009 Ja, hører at du ikke har barn. Vil du bruke de til å trene bikkja, tror du? Tror nok ikke det den dagen barna er der;) HI sa i forrige innlegg at hunden ikke liker barn. Og så biter hunden et barn. Hvilken konklusjon trekker en da? Jo, hunden kan faktisk ikke leve. Enkelt men vondt for de som er glad i hunden. Jeg er et dyremenneske, men styrer min lyst for hund. Likevel ser jeg på alle dyr som likeverdige ang kjæledyr. MEN de dyr som biter, MÅ avlives. De er for det første ingenting å avle på.. De er for det andre allerede skadedyr, farlige. En god hund skal faktisk TÅLE at et barn røsker den i pelsen, UTEN å reagere. En hund SKAL være SÅ nederst på rangstigen at den ikke har et eneste behov, eller en eneste rettighet til å "straffe" eller "sette noen på plass"!. Det er det som er flokkdyrmentaliteten. Bare se på ulveflokkene.
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2009 #23 Skrevet 5. juni 2009 Har faktisk vært hunde-eier og måtte tatt den besluttningen. Ja, var glad i hunden min, men tross alt var menneskers sikkerhet, liv og helse betydelig viktigere enn mine følelser for noe som faktisk er et dyr.
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2009 #24 Skrevet 5. juni 2009 anonym 20:30. jeg som skrev over deg. Nei, jeg har ikke barn, og jeg ville ikke tatt noen som helst sjanse med barn og hunden, derfor ønsker jeg nå å ha munn kurv. Mulig hunden min er kjempesnill med barn også, men vil ikke ta sjansen for å finne det ut. Så vil ikke bruke mine fremtidige eller andres barn som "prøvekaniner" for å finne ut hvordan hunden min går sammen med dem. Nå omgås vi svært sjelden barn hjemme hos oss, men, da vi får egne barn, og jeg ser at hunden / barna ikke fungerer sammen - da går jo såklart bikkja døden i møte, uten en eneste tvil. men, inntill videre hvor vår hverdag er så sjelden med barn, så vil jeg ikke avlive hunden min av den grunn.
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2009 #25 Skrevet 5. juni 2009 Jeg har 2 hunder selv, og jeg mener her er det fare ute og går, ja! Absolutt! Ingen av mine to hunder har bitt, og de er tilsammen 13 år gamle. Har hatt andre hunder også, som aldri bet barn. Hadde de gjort det, hadde det nok dessverre bare vært en utvei, med mindre hunden hadde bitt i totalt selvforsvar av en eller annen syk grunn som fks av at den hadde blitt angrepet med jernstang av et stort barn, el.l.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå