Gjest Lykkeliten2 Skrevet 5. juni 2009 #1 Skrevet 5. juni 2009 Var paa kontroll med 2,5 aaringen min og hun anbefalte den veldig siden hun skal begynne paa skolen til hoesten (ikke norge), hun sa ogsaa at lillesoesteren burde ta den samtidig. Jeg vet ikke helt jeg.. det er jo ikke en farlig sykdom, men hvis det ikke er noedvendig, hvorfor skal hun absolutt faa vannkopper. Jeg hadde det som 5 aaring og det var grusomt, mannen min har aldri hatt det ogt er vel natulig litt redd for aa faa det som voksen.. hva syns dere.. vaksinere de eller ikke?
Tjohoppsannhei Skrevet 5. juni 2009 #2 Skrevet 5. juni 2009 Vaksinere... Hvis alle velger å slutte sprer det seg igjen, vettu. Er jo en grunn til at de vaksinerer mot det, er ikke bare, bare. Ville IKKE hatt det som voksen, nei...
Gjest Lykkeliten2 Skrevet 5. juni 2009 #3 Skrevet 5. juni 2009 det er det svaret jeg heller mot ogsaa. Takk for svar!
Libido- Skrevet 5. juni 2009 #4 Skrevet 5. juni 2009 Ikke vaksinere! Mener det er helt galskap å vaksinere mot en slik fille "sykdom". Selvsagt er det bedre å ha sykdommen naturlig enn å sprøyte barnekroppene fulle av dritt. Langtidsskadene av vaksine er sterkt undervurdert spørr du meg. Skal man absolutt vaksinere, ja så gjør det mot sykdommer som kan være direkte farlige. Gutten vår har nettopp hatt vannkopper og det uten kløe og feber. Kun utslett.
HegeAE Skrevet 5. juni 2009 #5 Skrevet 5. juni 2009 Finnes det vaksine mot vannkopper og no? Eg hadde ikkje vaksinert mot vannskopper. Helvedesild kan ein få som voksen og sjølv om ein har hatt vannkopper som barn. Det er akkurat det same viruset.
Gjest tarantulla Skrevet 5. juni 2009 #6 Skrevet 5. juni 2009 I utgangspunktet ville jeg holdt meg til det norske vaksinasjonsprogrammet - der er ikke vannkopper inkludert. Men, det kommer jo litt an på hvor du bor, og hvorfor landet har vannkoppevaksine? har du fått noe info om det? Ellers er jo ikke vannkopper farlig å regne. Jeg gjør jo hva jeg kan for at ungene mine skal bli smittet så de får vannkopper unnagjort mens de er små og slipper å få det når de er store. En annen ting: En vaksine mot vannkopper holder ikke livet ut - da bør man vaksinere seg jevnlig også når man er voksen. (Især fordi vannkopper er riktig så ille å få som voksen). Har man HATT vannkopper - har man antistoffer som varer livet ut. Jeg hadde ikke vært i tvil - jeg hadde droppet den.
Kjøttpølsa Skrevet 5. juni 2009 #7 Skrevet 5. juni 2009 Man kan også dø av betent sår, infulensa...hmmmm egentlig alt. En viktig ting her er faktisk immunforsvaret.
Gjest Skrevet 5. juni 2009 #8 Skrevet 5. juni 2009 Jeg hadde helt klart vaksinert viss dette er normen i det landet dere bor. Viss de fleste allerede er immune er jo risikoen for at hun blir smittet på naturlig vis i ung alder liten. I Norge ville jeg ikke vaksinert.
Gjest Skrevet 5. juni 2009 #9 Skrevet 5. juni 2009 Jeg ville ikke gitt vannkoppvaksine fordi man ikke kjenner til de mulige langtidsvirkningene enda og fordi det hersker stor usikkerhet om hvor lenge og i hvilken grad den faktisk beskytter. Hvis mannen din er redd for vannkopper burde kanskje heller sjekke om han er immun og ta vaksine hvis han ikke er det (mange, sånn som meg, er jo immune uten å noensinne ha hatt symptomer på vannkopper).
Gjest Lykkeliten2 Skrevet 5. juni 2009 #10 Skrevet 5. juni 2009 vi bor i spania, og foelger det spanske vaksinasjonsprogrammet (virker relativt likt det norske egentlig, bortsett fra at veldig mange supplementerer med andre valgfrie (privat kjoepte..ikke paa statens regning))vaksiner. JEg kjenner allerede mange smaabarn som har hatt vannkopper her i loepet av vinteren og vaaren saa hvor utbredt vaksinen er vet jeg ikke. Smitte er det hvertfall mye av paa barnehager og smaaskolene. Mannen min er ikke direkte redd for vannkopper, han bare nevnte det for meg en gang at han aldri hadde hatt det :-) Naar barna begynner paa skolen her (3 aar) saa blir de jo saa mye syke uansett, med hoste og snaatt og oppkast etc, at det hadde vaert greit aa vaere sikker at hun (og lillesoesteren) ikke fikk vannkopper i tillegg. jeg tror ikke vaksinene er noe farlige enn sykdommen. (men kan sikkert noen av dere opplyse meg) Nei.. jeg er ikke saerlig klokere.. tusen takk for svar hvertfall
Gjest Skrevet 5. juni 2009 #11 Skrevet 5. juni 2009 Du kan jo lese litt på www.fhi.no. Hvis du søker på vannkopper så får du opp blant annet en lenke til informasjon om vaksinen (den øverste typen er den man typisk bruker i et vaksineprogram, den andre brukes bare til risikopasienter som kan ha vært utsatt for smitte). Lykke til med valget da :-)
Junimams* får oktoberbarn! Skrevet 5. juni 2009 #12 Skrevet 5. juni 2009 Jeg skjønner IKKE hvorfor man skal ta vannkoppevaksine... selv om den er ubehagelig i voksen alder er den laaaangt fra farlig... bruk heller den naturlige vaksinen, nemlig å få smittet barna så tidlig som mulig så de blir ferdige med det...
lilly of the walley Skrevet 5. juni 2009 #13 Skrevet 5. juni 2009 Ikke. Om du ikke ønsker den sykdommen som voksen, kan de heller ta vaksinen en annen gang i livet. vannkopper er grusomt, men å drive og sprøyte disse vaksinene inn i små kropper er heller ikke bra.
HegeAE Skrevet 5. juni 2009 #14 Skrevet 5. juni 2009 Eg las ein plass på nett på Doktoronline. Innlegget var frå 2007. Det viste seg at vaksina til slutt ikkje virka lengre (forskning i USA). Ein vart ikkje imun for resten av livet. Så da er det like greit å få vannkopper og bli imun resten av livet. Mi eldste fekk vannkopper når ho var 6 mnd. Det kom nokre røde blemmer, og det var det heile. Ikkje feber ein gang. Litt barnesjukdomer må kroppen vår igjennom. Greit med vaksine til dei som kan ha farlege ettersjukdomar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå