Gå til innhold

Min fødselshistorie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var på sjekk på sykehuset onsdag 27 mai. Har vært i faresonen for svangerskapsdiabetes, samt at sønnen min var 4,4 kg når han ble født. Hadde derfor vekstmåling og legen som utførte det spurte om jeg ville at hun skulle strippe meg og sjekke åpning etterpå. Ja, såklart tenkte jeg og forberedte meg på at det var ondt. Det har jeg lest her inne at det var, men synes ikke det var ondt i det hele tatt. Klart det er jo meget ubehagelig når noen røsker til inni der. Men jeg hadde 4 cm åpning og var moden, så ble veldig glad for det. Ringte mannen som ble helt på tuppa, for ble jo lagt inn med 5 cm åpning når Jonas ble født. 8 timer senere var han født....

Resten av dagen gikk med kynnere som ikke varte så lenge, og ikke var onde heller. Kjente bare magen stramma seg i et par sekund før det gikk over. Om kvelden orka jeg ikke se Lost og satt på pc'en en stund før jeg la meg tidlig.

Sovna vel rundt 11, gikk heldigvis fint å sovne med kynnerne. Som ikke tok seg opp i løpet av kvelden. Mista litt motivasjonen men tenkte bare på de 4 cm åpning som jo ikke kunne tilsi at det skulle ta såååå lang tid.

Våkna i halv ett tiden av en rie som var mye sterkere enn kynnerne som jeg hadde hatt hele dagen. Men varte ikke lenge, så la meg bare til å sove igjen- var så trøtt så sovna rimelig fort. Etter 20 minutts tid kom det en som var myyyye sterkere så jeg måtte vri meg gjennom i sengen. Vekte mannen og sa hva som var på gang- han snudde seg tilbake og sa "men jeg bare sover litt til jeg" Hallo lissom?? sa jeg- det går jo ikke. Jeg skal føde, det er igang... Han er bare veldig trøtt og svimete og kan ikke huske han sa det nå i ettertid.

Ringte Føden og sa hva som var på gang, hadde da hatt 3 rier som var myyye ondere enn de jeg hadde når jeg gikk hjemme i mange timer med rier når jeg fødte Jonas. Så sa bare til Føden at jeg kom inn om en stund- de sa at det var jeg som kjente kroppen min best og hvordan jeg ville gjøre det.

Ringte svigermor siden vi skulle kjøre Jonas bort der. Raska sammen et par ting til han, fant frem bagen som stod klar og tok med kamera og lader til mobilen. Klokka var vel halv to når vi vekte Jonas, tok dynen rundt han og bærte han ned i bilen for å kjøre til farmor. Droppa han fort av og fikk reist videre til sykehuset. Var der inne litt før halv tre- venta et par minutt på gangen før vi fikk komme inn på mottaksrommet.

Ble tatt imot av jordmorstudent Sigrun og lagt på registrering. Fikk en rie rett etterpå, men ikke av den sterke sorten. Lå vel der i ti minutt og ble ført inn i systemet og spurt endel spørsmål. De såg at barnet hadde det bra- hadde også flere rier da.

Når jeg ble undersøkt fant de 6 cm åpning, tøyelig til 7 cm. Så det var bare å finne fødestue for dette var virkelig igang. Riene kom tettere og tettere når vi kom inn dit, de feste elektrode på babyens hode og tok vannet. Klokka var nå rett før tre.

Etter 1,5 timer med vonde rier som jeg fikk lystgass for. Ba om epidural men jordmorstudenten og jordmor som var med henne mente at det ville bare drøye tiden ut og gjøre det mye mer teknisk. Glad i ettertid at jeg hørte på dem. Hadde jo egentlig håpet og klare meg uten.

04:37 så lille Marte dagens lys. Hun var 3838 gram, var 51 cm lang og 36 cm rundt hodet. Verdens nydeligste lille skapning såklart. Hun skrek når hun kom ut, og pappa fikk klippe navlestrengen.

Men så begynte det. De skulle sy, og det var jo en ting. Det var jo ondt som søren, selv med bedøvelsen de hadde på der nede. Kjente når de dro trådene. Var visst ikke revna noe bakover, bare innover. Synes et hørtes bra ut. Tok ikke lange stunden før jordmorstudenten mente hun var ferdig, og hun andre jordmoren sjekka. De tok på den store fine sykehus bleien og jeg la meg tilbake i sengen.

Etter en stund var det vaktskifte og det kom ny jordmor og barnepleier på vakt. De skulle få meg på do og i dusjen, jeg satte meg på kanten av sengen og tok på skoene. Men hadde gått 2-3 skritt før jeg ble kjempesvimmel og dårlig. Det begynte og dryppe blod ut av bleien og jeg kjente det blødde masse masse....

De leda meg tilbake til sengen og måtte sjekke mer hva det var som blødde. Ja, de måtte sy mer... På an igjen- synes det var grusomt nok det isted, men nå var det verre. Kjente jo når de dro tråden gjennom. Noe jeg ikke gjorde under sist fødsel siden jeg hadde epidural da..

Det var visst en meget dyp rift. Jeg suuuuupte inn lystgass og vrei og hyyyylte når de sydde- det var ondere enn å føde 2 barn. Mye verre.... Etter en stund var rommet fullt igjen, med leger og flere jordmødre. Dette måtte sys i narkose- det var for dypt til at de klarte det her. Samt at de så hvor ondt jeg hadde det- så det gikk ikke. Da satt en jordmor og holdt på riften dypt inni med hånden så den skulle slutte å blø.

Klokka ni ble jeg trilla til operasjon, våkna rundt halv tolv og fikk se mann og den nydelige lille jenta igjen klokka tolv. Hadde tilsammen mista 1650 ml blod, og fikk 2 poser på overføring. Etter myyyyyyye venting og at jeg holdt på å kjede meg ihjel kom det rett før klokken seks portør som trilla meg opp på 7g- Barselavdelingen på enerom.

Så fikk jeg tingene mine, og mobilen (med 12 ubesvarte anrop og 8 sms) og Marte inn på rommet. Meget slapp og trøtt etter en laaaaang dag og lite søvn. Så ringte jeg mannen , han hadde dratt hjem i 12 tiden for å sove- som kom etter en halvtime og vi var sammen en stund før han henta Jonas og dro hjem.

Søndag 31 mai dro vi hjem fra Barsel. Så har det etterpå vært myyyyyyyyyye frem og tilbake, inn og ut på barneavdelingen, lysbehandling og barnepoliklinikk og venting og mer venting. Nå er det en siste sjekk på mandag for gulsot- som er noe herk.

Ops, ble litt langt- selv om jeg prøvde å korte den ned. Men sann var det hvertfall :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjedelig slutt på fødselen, men uansett: Gratulerer med jenta! :-)

Skrevet

Oi,ble litt styr på deg da,men så fint at alt endte godt!

Gratulere så mye med lille Marte:)

Skrevet

Gratulerer så mye med lille jenta di(o: Hørtes ikke noe særlig ut den syingen, men bra det ordnet seg raskt da. Håper det blir siste sjekk på mandagen, så dere bare kan kose dere hjemme fremover!

Skrevet

Har gratulert før, men må jo gjøre det her også. Håper dere slapp med siste gulsottsjekk i dag...?

Skrevet

gratulerer så mye, har ikke fått med meg at du har født, engang, jeg! men godt å høre at alt gikk bra til slutt! høres ikke så godt ut med et gigant rift, men håper det gror fort, da!!

Skrevet

Gratulerer med lille Marte - nydelig navn:o) Fælt at det ble sånn etter fødselen da, hørtes ikke noe godt ut - auauau:o(

Skrevet

Yaddaline:

Vi gjorde ikke det nei, må inn igjen på mandag. Var på 235 idag. Gått fra 358, 274, 247 til 235. Gleder meg ikke siden du sa at det kansje er mer folk på mandagene. Idag var vi der inne ikke mer enn 40 minutt så det var jo fremgang fra sist. Men håper ikke det blir type 3 timer neste gang slik du fortalte om...

Skrevet

gratulerer med ei flott jente,og en fin fødsel...men alt det styret etterpå kunne du vel sikkert vært foruten tenker jeg...uff,men det gikk jo bra,så håper du ikke merker noe til det når alt gror til...

kose dere masse,og håper at alt roer seg :-))

Skrevet

Gratulerer så mye med lille Marte:)

Skrevet

Gratulerer så masse med jenta!! =)

Synd at det ble så masse styr etterpå, håper du nå får kose deg masse med den lille jenta =)

Skrevet

Gratulerer med jenta. Da har du fått både i pose og sekk. Vi har begge store gutter (min var nesten 5 kg ved fødsel) men jeg har også fått ei lita nett jente for noen år tilbake (under 3 kg), så her fødes det både store og små babyer:)) Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...