Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 5. juni 2009 #1 Skrevet 5. juni 2009 ...siden vi først er inne på temaet brød mener jeg;) Har bare gitt flisa et par smuler av rundstykket mitt til nå, men ser jo at det kan begynne å nærme seg tid for skikkelig brødmat.. Hun er straks 8 mnd, og har jo hele 8 tenner allerede, så kanskje greit hvis hun kunne fått brukt dem til no snart hehe! Hva slags brød gir dere dem, jeg mener å ha lest noe om brød uten hele korn..? Fint m noen konkrete brødnavn, for på akkurat dette området er jeg dum som et BRØD (ho ho) =)
blomstre Skrevet 5. juni 2009 #2 Skrevet 5. juni 2009 Dette har de selvfølgelig testet på klikk.no ;-) Test av brød til barn: http://www.klikk.no/foreldre/foreldrerollen/article438873.ece (ja, og faren for mellomrom kjenner du vel til nå...)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 5. juni 2009 Forfatter #3 Skrevet 5. juni 2009 Ok, takk for svar blomstre! Problemet er imidlertid at jeg aldri har sett noen av disse brødene i butikken hmmm..
Lova Skrevet 5. juni 2009 #4 Skrevet 5. juni 2009 Jeg har gitt jenta mi hjemmelaget økologisk brød til nå. Synes ikke noe om kjøpebrød da de fleste inneholder vegetabilsk fett og andre tilsettningstoffer som jeg er skeptisk til.
Litjmora Skrevet 5. juni 2009 #5 Skrevet 5. juni 2009 Grovbrød i en fart 7dl siktet hvete 2 1/2dl grovt samalt hvete 1dl havre- eller speltkli 1ts natron 1ts bakepulver 4dl cultura ca 1dl vann 1/2 ts salt(kan sløyfes) Bland alt det tørre. Hell i cultura og bland, spe med vann til deigen er fast, men litt klissete. Ha en smurt brødform på 1 1/2 liter. Stek brødet på nederste rille ved 200 grader i ca. 1 time. Dekk brødet med litt folie hvis det blir brunt oppå.
blomstre Skrevet 5. juni 2009 #6 Skrevet 5. juni 2009 Nei, vinner brødet kjenner ikke jeg heller. Baker hansen er vel en oslo baker det? Selges sikkert bare fra baker hansens egene bakeriutsalg. Men 2.plassen var fra bakers, de leverer til daglivare i hele landet. Men husker jo ikke hvor jeg har sett de... Var litt veileding på hva som er bra i den artikkelen også (grovhet, sukker, salt).
blomsterjenta Skrevet 5. juni 2009 #7 Skrevet 5. juni 2009 Ei venninne av meg som har en ettåring bruker noe som heter havrebrød, finnes i vanlige butikker. Vet ikke hvilken produsent det er fra. Dette brødet har ikke hele korn, og er ganske lyst i fargen, men får full uttelling på grovhetsskalaen pga stor mengde sammalt mel. Og guttungen hennes spiser det med stor lyst. Tror han har vært litt vanskelig i brødveien, så hun var glad da hun fant dette og slapp å resignere og gi loff, hehe;)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 5. juni 2009 Forfatter #8 Skrevet 5. juni 2009 Takk for fin oppskrift, men jeg er jo så LAT at jeg gidder ikke å bake SELV...... Noen flere tips om kjøpe-brød?
månestråle32 Skrevet 5. juni 2009 #9 Skrevet 5. juni 2009 Hvorfor kan hun ikke bare få det brødet som dere selv spiser? Ønsker dere at hun skal ha sitt eget spesialbrød som bare hun skal ha framover...? Synes det er veldig greit at våre barn spiser det vi pleier, helt vanlig brød. Med og uten hele korn, linfrø og med skorper. Har med hånda på hjertet aldri hatt noe som helst problemer med jenta vår og brødspising. Hu har spist det brødet vi har spist til enhver tid(kjøpt og hjemmelaget), og vi liker grove brød. Har alltid spist skorpe og fått masse brødskalker som naturlig nok er litt vanskelige å jobbe seg gjennom, men det har gått helt finfint!!
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 5. juni 2009 Forfatter #10 Skrevet 5. juni 2009 Nei, jeg bare lurte på dette med hele korn, synes jeg har hørt så mye om det her inne...Selv tenker jeg vel at det kanskje ikke er så farlig, og det beste er jo klart å gi henne det samme brødet som vi spiser. Da prøver vi oss bare litt fram, og håper hun liker "vårt" brød=)
husmus &2 Skrevet 5. juni 2009 #11 Skrevet 5. juni 2009 Det Lykkeli mener er; hvilke brød egner seg som kan kjøpes på Rema? hehehe. De kan godt spise korn, men vær obs på nøtter og selvsagt da også nøtteolje.
månestråle32 Skrevet 5. juni 2009 #12 Skrevet 5. juni 2009 Lykke til, og så tror jeg hun vil like det du tilbyr henne og venner seg til! Ikke glem at de gjerne må smake på en ting mange ganger før de lærer å like smaken Så ikke gi opp med en gang
herola Skrevet 5. juni 2009 #13 Skrevet 5. juni 2009 Jeg kjøper oftest det som heter "Grovbrød" som de selger på Rema 1000 (kan kjøpe både store og små). Kom ut som en av de beste på en test av grovbrød på FBI. Ikke hele korn, lite salt, saftig og holdbart. Jenta mi er veldig glad i dette brødet:-)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 5. juni 2009 Forfatter #14 Skrevet 5. juni 2009 LURT! Det brødet er jo kjempegodt- og sunt (og billig- for det er jo på rema1000 haha!) Det skal jeg sannelig begynne å gi henne, takk for tips!
**Marge Simpson** Skrevet 6. juni 2009 #15 Skrevet 6. juni 2009 Jeg mener å ha lest at det er viktig å unngå at det er nøtter og frø i brødet, men at det er minst like viktig at det inneholder lite salt. Fram til de er ett år bør de få under ett gram salt per dag, og mm eller mme inneholder nok. Så små barn har for dårlig utviklet nyrefunksjon til å takle mer salt, så høyt saltinntak kan føre til alvorlig nyresvikt. For noen år tilbake døde en tre måneder gammel baby fordi den kun hadde blitt matet med normalt saltet voksenmat som hadde blitt most. (http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/404667.stm) Ugh. Det er vel begrenset hvor mye salt det er i en halv brødskive. Likevel har vi valgt å bake babybrød en gang i måneden. Det tar mannen min ti minutter ved hjelp av kjøkkenmaskina. Brødet fryses i tynne skiver, og ristes før bruk. - Veldig praktisk og greit. Og i tillegg kan vi sitte og nyte den selvtilfredse følelsen av at vi baker selv. Ha ha.
Litjmora Skrevet 6. juni 2009 #16 Skrevet 6. juni 2009 hehe, men detta tar ju så kort tid! ingen heving eller noe, bare å røre sammen og putte i åmmen
Gjest Skrevet 6. juni 2009 #17 Skrevet 6. juni 2009 Dess grovare, dess bedre;) Meir næring og best for fordøyelsen. Småen har heilt frå starten fått brød som innehelde alt muleg av heile frø. Veldig stas det, så kjenner han bedre alt det spennande han får i munnen. (frøa kjeme uansett like heile ut igjen i bleia, dersom dei blir svalgt heile. Noke som ikkje gjer noke). Like greit å venne ungen opp til grovebrød, så slippe ein kanskje ein liten tass som ikkje vil ha anna enn loff (ja, satt litt på spissen). Brødskorper er også lurt å gi, her fikk han ikkje det dei første 3-4 gangane, då eg var litt skeptisk. Trur ikkje han hadde brydd seg serleg. Må kanskje legge til at småen elskar mat, og gapar som ein fugleunge om han ser noken ete (brød)mat. Berre å prøve seg fram;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå