*lykkelig* Skrevet 5. juni 2009 #1 Skrevet 5. juni 2009 Hei! Vi vurderer å sjekke sønnen vår for refluks, men lurer veldig på denne pH-måling... Er det noen som har erfarinng med dette på 2-åringer? jeg er veldig redd for at han skal dra ut slangen og være helt fortvilet...
3småtroll♥ Skrevet 5. juni 2009 #2 Skrevet 5. juni 2009 Datteren min har tatt ph-måling da hun var 8mnd(var ingen god opplevelse), ett og et halvt år(gikk veldig fint) og nå når hun var 5 år. Han får noe beroligende før de setter sonden og selv om han kanskje ikke syns det er supert så husker han hvertfall ikke noe etterpå Sist gang syns datteren min slangen var litt ekkel de første timene,men da hun var 1,5 år brydde hun seg ikke i det hele tatt;) Så det er nok litt tilfeldig hvordan han vil reagere... Slangen blir jo tapet fast på kinnet og ev. litt bak øret/på halsen så det er ikke bare å dra den ut, men dere må jo selvf. passe litt på.
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2009 #3 Skrevet 5. juni 2009 Vi har hatt flere ph-målinger, ved 4 mnd, 1 år og 20 mnd. Hver gang har hun hylt veldig når de la ned sonden. Det beroligende har ikke hjulpet noe som helst. Må holdes fast og er helt fra seg. Heldigvis varer det ikke lenge, bare noen minutter. Hun har reagert veldig forskjellige på det å ha sonden nede. Det er jo ikke så kjekt for dere å høre kanskje, men det ble verre fra gang til gang. Første gangen glemte hun den etter noen minutter, siste gangen glemte hun den aldri og var lei seg/gråt stort sett hele døgnet... Den siste gangen var desidert verst for oss. Men dette er nok veldig individuelt! Umulig å si hvordan barnet deres vil reagere. Men dere bør nok psyke dere på at ph-måling ikke er så veldig kjekt, så kan dere jo heller bli positivt overrasket...
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2009 #4 Skrevet 5. juni 2009 Ble litt nysgjerrig på hvorfor dere vil sjekke han for refluks, forresten... Vi har dessverre mye erfaring med refluks, men jenta vår har vokst det av seg nå.
Sikori Skrevet 6. juni 2009 #5 Skrevet 6. juni 2009 Hva førte til at dere fikk sjekket for reflux? Lurer på om min sønn på 13 mnd kan ha det. Har gulpet MYE, men forekommer sjelden nå. Derimot må han rape ofte, og da virker som det kommer det noe opp i spiserøret like etterpå (men altså sjelden ut av munnen). Det er uaktuelt å spise videre på en stund når dette skjer. Og det skjer gjerne etter 4-5 munnfuller. Mating er altså slitsomt og tidkrevende!!! Ender gjerne med at han ikke får i seg lite fast føde i løpet av dagen. Skulle så gjerne visst hva det skyldes og om det finnes lindring.
*lykkelig* Skrevet 6. juni 2009 Forfatter #6 Skrevet 6. juni 2009 Svar på hvorfor vi vil sjekke for reflux:) Egentlig vil jeg ikke sjekke det, fordi jeg syns undersøkelsen er en lite grei opplevelse for en 2-åring... Men han veier 10kg og spiser altfor lite (faktisk ikke subjektivt...) Vi har i grunnen trodd at lav vekt og lite matinntak skyldes polypper og mandler (som skal fjernes nå), men har begynt å lure på om det er mer. Helsesøster og lege mente han hadde tendenser til reflux da han var baby, men at det er noe barna stort sett vokser av seg. Saken er at han fremdeles gulper etter måltidene, spiser kun 3-4 biter av all mat, og vektkurven hans har flatet helt ut. Høres dette kjent ut? Bør vi vurdere å utrede han for reflux? Takk for alle svar forresten:)
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2009 #7 Skrevet 7. juni 2009 Hei, anonym over her. Jenta vår har hatt lite spiseproblemer, så jeg har ikke så stor erfaring med det. Hun hadde stille refluks, altså gulping uten at det kom noe ut av munnen. Over 300 sure oppstøt i døgnet (det er mye). Hun spiste, men sov ELENDIG (våknet hele tiden) og var ikke særlig fornøyd med livet. Det vi leste over alt og fikk høre, er at refluks arter seg på mange forskjellige måter. Så det er ikke utenkelig at barna deres kan ha det. Men dårlig matinntak kan jo også skyldes andre ting, så det er umulig for meg å si noe sikkert. Det er utrolig vanskelig å vite hva man skal gjøre, om det er nødvendig med ph-måling osv... Kjenner veldig igjen det. Vi har i ettertid tenkt at selv om ph-måling ikke var gøy, så ville vi ikke latt være, fordi det var verdt å få sjekket (og hos oss fant de jo også noe). Barna er så små at de fort glemmer det, tror jeg. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2009 #8 Skrevet 8. juni 2009 Min sønn fikk sonde når han var 20 mnd gammel. Det var veldig ubehagelig for han å få i sonden ( fikk ingen form for beroligende..) Han har lett for å få affektanfall ( Grine til han mister pusten å besvimer..) og fikk to slike anfall før sonden var nede i spiserøret. Men etter sonden var på plass gikk det usedvanlig bra! Hadde på han masjetter (avstvelse av albueleddet) til å begynne med, men tok de raskt av for han lot sonden være i fred. Synes mest synd i han neste dag når vi skulle rive sonden ut... den var jo teipet så godt fast i huden på kinnet og halsen at han fikk røde merker som varte i sikkert en uke.. noen plasser blødde han litt..... fikk så vondt av han når vi skulle rive det av....... En dag jeg var på apoteket å så at de hadde et middel som skulle løsne limet på plaster/teip....... Jeg blir dårlig av å tenke på at jeg reiv av alle de teipbitene på gutten min.. mens han brølgrein...Legene sa det var sånn jeg skulle gjøre.. fort.. sånn at de ble minst mulig smerte... skulle virkelig ønske jeg hadde visst om det limløsende middelet...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå