mayaya Skrevet 5. juni 2009 #2 Skrevet 5. juni 2009 er ikke arbgiver, men leder med personalansvar. hjelper det?
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 5. juni 2009 #3 Skrevet 5. juni 2009 Har vært arb.giver. Om det er til noen hjelp?
sleepingbeauty Skrevet 5. juni 2009 Forfatter #4 Skrevet 5. juni 2009 Jepp:) Har egentlig en ganske lang historie. Er ganske fersk arbeidsgiver for privat barnehage, og det er fint med hjelp og råd fra noen utenfra. Den som dette gjelder er pedagogisk medarbeider (assistent) her på prøvetid. Saken er den at hun alltid er med barna sine når det er noe de skal på. f.eks. lege, tannlege, førskoledager o.s.v. og det samme når de er syke. Hun sier at han ikke får fri fra sin jobb, siden han er avd.leder og at det må da være lettere for oss å finne vikar for henne enn for hans jobb å finne vikar for han, han jobber i en stor bedrift som er godt etablert. Jeg tok dette opp på en fin måte når jeg spurte om det ikke var mulig for de to å dele på dette. Vi er nyoppstartet og økonomien er ikke på topp, og at jeg mener at hennes jobb er like viktig som hans. Hadde møte med henne om dette siden hun ble veldig sur på meg etter dette. Der får jeg kjeft, og hun forteller meg at dette var å gå langt over streken i forhold til at jeg ikke kunne bestemme hva de ble enige om hjemme. Jeg sier da at det vet jeg, men når det alltid er henne.... jeg beklager det, men jeg følte at jeg måtte si noe om det. Hun sier at det ene av barna ikke vil være sammen med faren sin, og gråter når hun er borte, derfor må hun være hjemme med dette barnet når det er noe. Hun utfører ikke alle de arbeidsoppgavene som hun får. f.eks. samlingsstund, vasking av søppelskap ved behov etc. Hun får tilbud om å ta noe av disse timene på avspasering ( for det hun ikke har krav på lønn på). Det vil hun ikke, hun vil ha avspas. til senere. Jeg sier at vi må ta den når det passer bedriften, og at det ikke er sikkert at hun får den akkurat når hun ønsker, da blir hun enda sintere og høylytt, en av de andre ansatte her hørte henne godt i underetasjen... Det ble tatt opp mere på dette møtet, men tror ikke jeg skal gå dypere inn på det her... Hun er ofte klar og negativ på jobb... Saken er blitt skikkelig ubehagelig, og jeg mister nattesøvn p.g.a. dette. Jeg tenker på hvordan det blir dersom jeg ansetter denne personen etter endt prøvetid, hva vil skje neste gang det blir noe? Hun var veldig frekk, og jeg måtte sitte å forsvare meg mye for ting. Disse tingene har vi heldigvis hatt vitne til når det tidligere ble tatt opp, og dette vitnet reagerer også på hennes oppførsel. Hun mener man ikke kan sitte sånn til arb. giver.... Hva mener du?
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 5. juni 2009 #5 Skrevet 5. juni 2009 Hun har vel krav på 10 dager hjemme med sykt barn el.l Utover det må hun jo ha legeerklæring. Tror ikke du kan "bestemme" hvordan de løser det hjemme, men han har jo også sine dager til å være hjemme med barna. Avspasering, har aldri vært noe tema i min bedrift. Men der er jeg ganske sikker på at det må passer for arbeidsgiver. Altså at du kan avgjøre når det skal avspasseres. Arbeidsoppgavene er det jo ingen tvil om. Det kan du bare slå hardt ned på. Hun skal ta sin del av arbeidsoppgavene enten hun vil eller ei. Fortsetter det, så kan du jo si henne opp slik at hun ikke får fortsette etter prøvetid. Mislighold av arb.oppgaver er god nok grunn. Lykke til, dette er den kjipe delen ved å være arb. giver.
kokko Skrevet 5. juni 2009 #6 Skrevet 5. juni 2009 10 dager med sykebarn har hun rett på, de kan ikke du som arbeidsgiver si noe om, men du kan si noe om ønskene dine. Hos oss er det en evig kamp om hvem som skal være hjemme, med sykt barn. Hos oss deler vi det av og til til at vi har halve dager på jobb og hjemme med sykt barn, men det er ikke altid at det fungerer. fri til tannleger og sånn har man vel ikke rett på...det må mann vel ta fri uten lønn, og det må passe inn etter arbeidsplassen. I flere barnehager hvor jeg har jobbet, så må mann ta avspasering i rolige perioder, man kan selvsakt ønske oss fri, men da må det passe med arbeidsgiver... ... man kan ikke samle opp fri dager til man ønske det selv. når man ikke gjør oppgavene som man har, syns ikke jeg at denne personen burde blitt ansett, hvorfor skal alltid de andre kollegene gjøre hennes jobb, Jeg hadde blitt sur, hadde jeg vært kollegaen til denne personen. Kan hun ikke gjøre jobben hun er blitt ansett for, så må hun finne seg en ny jobb. lykke til. ps Jeg syns at du som arbeidsgiver ikke burde ha spurt om slike ting her inne på dinbaby. om du er helt ny som leder.. så passer ikke det seg at man spørr om slike ting her. Det er bare min mening. du burde jo hatt noen du kunne ha pratet med, men ikke her
Little Dreamer Skrevet 5. juni 2009 #7 Skrevet 5. juni 2009 du må huske å dokumentere alt.det er viktig å ha dette på papiret. De arbeidsoppgavene hun ikke utfører bør hun få skriftlig advarsel på.Dette e viktig i tilfelle du trenger å si henne opp.Gi henne dette skriftlig hver gang hun ikke utfører oppgavene.
solstråle69 Skrevet 5. juni 2009 #8 Skrevet 5. juni 2009 Ville nok ikke ansatt henne etter endt prøvetid. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå