Gå til innhold

Vondt i hofter og rygg


Kengurine

Anbefalte innlegg

Hei alle

Er det flere som har vondt og smerter i hofter og rygg? Jeg prøver å holde meg litt i aktivitet med svømme. Men føler vel i grunn at det ikke blir særlig bedre utenom akkurat man er i aktivitet. Senga er full av puter, både til å ha i ryggen og mellom beina.

 

Er det noen som har tips og råd til hvordan man kan ha det bedre utover svangerskapet? Jeg er ca 4,5 måned på vei og har hatt det slik ei stund.

 

Takker for tilbakemeldinger.

 

mvh

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann!

 

Høres ut som det er bekkenløsning du har fått, og dessverre blir det nok ikke bedre før ungen er født. Fikk det omtrent rundt 5 måneder i svangerskapet sist gang, og fikk det veldig tidlig denne gangen. Det er skikkelig plagsomt.

 

Jeg har forsøkt fysioterapaut, men fikk klar beskjed om der at det eneste jeg kunne gjøre var å bevege meg riktig, og gjøre noen enkle øvelser. Bortsett fra disse tipsene var det ikke mye vits i fysioterapi for min del, men har hørt at andre har hatt bedre erfaringer med det.

 

Ellers har jeg forsøkt en slags elektro akupunktur, som heldigvis gjør det litt lettere i allefall. Det bedrer det ikke så mye, men det utvikler seg i allefall ikke til å bli verre da. Så det holder det litt i sjakk. Tror ikke det er så veldig mange her i landet som driver med denne formen for behandling. Men det er absolutt verdt et forsøk hvis noen nær deg driver med det.

 

Ellers er det vel bare å lytte mest mulig til kroppen, og ikke ta helt av på de gode dagene. Prøve å unngå for mye trapper, hard trening osv. Mot slutten når man er veldig tung i tillegg så kan det lønne seg å kjøpe "skli" laken til sengen, som gjør det enklere å bevege seg om natten. Har også hørt om de som legger en plastiksekk under lakenet.

 

Det står en del skrevet om bekkenløsning her på disse sidene:

http://www.lkb.no/

http://www.babyverden.no/templates/Article____68043.aspx

http://www.babyverden.no/templates/Article____405.aspx

 

Det er også eget forum her inne for bekkenløsning. Kan være mange tips fra andre der.

 

God bedring!! :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si at dersom du prøver elektro akupunktur, så vær forsiktig med at de behandler rundt mage og rygg partiet. Da det muligens kan påvirke fosteret. Det viktigeste er at de behandler bena dine, for å få sirkulasjonen skikkelig i gang. Noe som påvirker både rygg og hofte likevel, uten å skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg har også vondt i rygg og hofter, og jeg trodde alt håp var ute, for det er jo ingenting som egentlig hjelper ved bekkenløsning....

 

Men så havnet jeg hos en manuellterapeut som fant ut at problemet egentlig lå mest i ryggen. Pga den økte svaien i ryggen som kommer naturlig under graviditeten øker trykket på ledd og skiver i ryggen, og låsninger her gir vondt i hofter og lår...

 

Få deg time hos fysioterapeu/manuellterapeut med peiling på gravide, jeg er mye bedre etter 2 behandlinger...

 

og dersom det skulle vise seg at ryggen er en del av problemet hos deg også, så er visst ikke brystsvømming bra- for da svaier du ryggen enda mer...

 

Lykke til uansett- håper du blir bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...