Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har bestemt meg for å gjøre om deler av permisjonen min. Dvs at jeg skal ha siste del som gradert permisjon og være hjemme to dager i uken frem til jul. Sendte mail til sjefen og opplyste om dette før jeg skulle sende søknadsskjema til NAV (som han må signere).

Da fikk jeg til svar at han skulle være snill og la meg ta ut permisjonen på denne måten, men at jeg måtte skjønne at dette var egentlig ikke noe de var positive til siden det skapte så mye ekstraarbeid for personal! Ble helt sjokka jeg. Jobber i en relativt stor og familievennlig bedrift så hadde ikke forventet dette. Nå fikk jeg jo det som jeg ville, men føler nå at jeg likssom "skylder en tjeneste" siden han var så SNILL og lot meg ta permisjon på denne måten.. Hjelper jo ikke at man får nye permisjonsreglet når arbeidsgiver er så negative til å følge dem...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går da ikke an å svare på den måten? Enten sier man ja, eller så sier man nei. Og i dette tilfellet har han vel ikke anledning til å si nei?

Skrevet

Man har jo ikke rett på gradert permisjon, og det er opp til arbeidsgiver om man velger å gi det. Jeg har gjort det på samme måten som deg, og spurte arbeidsgiver etter jul en gang, om dette var greit for dem. Da var tjukken to måneder. Det var det heldigvis. Nå er jeg i en prosess hvor jeg skal søke ny jobb. Om jeg skulle få ny jobb, så er jeg slett ikke sikker på om de vil la meg ta ut permisjonen på samme måte.

Om man ta alt i ett, er de for eksempel lettere å få en vikar til å gjøre arbeidet. Skal man ta ut gradert permisjon, er det ikke like enkelt å få en vikar tre dager i uka over lengre tid. Så jeg skjønner på en måte at arbeidsgiver syns dette er mer strevsomt.

Men jeg er enig i at han burde formulert seg annerledes. Enten sagt ja eller nei. Lite poeng i å si ja, men med forbehold om at de er negative til det. Dårlig lederskap.

Skrevet

Nå jobber jeg i en jobb hvor jeg heldigvis kan styre mye av arbiedsoppgavene i forhold til hvor mye jeg er på jobb, så ingen vikar trengs :-) Det var faktisk det at det ble så komplisert på lønnslippen som var strevet ;-)

Men var klar over at han kunne svart nei, men det er som dere sier måten han svarte på. Følte likssom han måtte understreke hvor snill han var som lot meg få det slik jeg ønsket. Nå kommer jeg sikkert ikke til å klare å si nei hvis han vil at jeg skal jobbe litt ekstra eller lignende ting... Synes også bare han burde sagt klart ja eller klart nei!

Skrevet

Man har altså ikke rett på gradert permisjon. Siden hun skrev at hun jobbet i en stor og familievennlig bedrift, og siden det virket som hun selv tok det som en selvfølge, tenkte jeg at de kanskje hadde fått en sånn rett gjennom lokale forhandlinger.

Men uansett må han nok lære seg å formulere seg bedre, ja.

Skrevet

Jeg må nok innrømme at jeg tok det litt som en selvfølge at det skulle gå greit, men det er fordi det er en del andre på jobben som har gjort det slik... Men nå begynner litt av irritasjonen å gå bort og jeg er kanskje litt kravstor selv og ;-) Alt i alt burde jeg jo egentlig være mest glad for at jeg er så heldig å få være hjemme myyyyyyyyyyyye lengre med poden enn jeg hadde tenkt og så får jeg bare trekke litt på skuldrene av sjefens smaksløse svar ;-)

Lite man har å irritere seg over når man tusler hjemme hele dagen så man må jo bare ta det man får, hehe.

Skrevet

Ikke vær snillere enn du normalt ville vært. Dvs, ikke si ja til å jobbe ekstra fordi du føler du skylder sjefen noe. Mulig han har svart som han har svart bevist, som en slags hersketeknikk. Slike sjefer irriterer meg. Baser arbeidsmengden og det du sier ja til på situasjonen der og da, og ikke hva du skylder den snille snille sjefen din.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...