mammamia75 Skrevet 5. juni 2009 #1 Skrevet 5. juni 2009 Det er mange barnehager som nå blir pålagt av kommunen og bydelen å kartlegge barn i forhold til språk, venner, matteferdigheter ol. Den nye stortingsmelidingen hevder at dette skal kvalitetsikre innholdet i bhg. Jeg har betenkligheter ang. dette En venn fikk beskjed om at etter at de hadde "testet" sønnen hennes på fe år, var de meget bekymret over resultatet. Han hadde konsentrasjonsvansker og de lurte på om han kunne ha ADHD... Min venn tok kontakt med en psykolog og det som viste seg var at gutten hennes lå langt foran i utiklingen.. Han kunne lese både store og små bokstaver blndt annet... Tenk om han hadde fått en feildiganose eller "merkelapp" hengende ved seg resten av tiden han skulle gå på skolen. Grunnen til at de vil kartlegge barna er for å dele dem opp i grupper når de begynner på skolen, slik at de "flinke" kommer i samme gruppe, De middels i samme gruppe og de "dårligste" i samme gruppe. Å la sitt barn "testes" eller kartlegges er frivillig. Foreldrene må samtykke til dette. Selv er jeg ny utdannet førskolelærer og det skremmer meg hvordan kartlegging av barn blir blindt akseptert. Ingen skal få lage en merkelapp på mitt barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå