Gå til innhold

Å introdusere nye smaker - hvor lenge med hver smak?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i gang med å introdusere fast føde her. Minsten har fått litt grøt, banan og pære hittil. Skal begynne med en annen type grøt og eple de neste dagene. Men hvor mange dager i strekk bør man holde på å gi det nye for å se om det kommer reaksjoner osv? Leste et sted at man skal holde på med hver nye smak i tre dager - men det synes jeg er så lenge... Holder det ikke med en gang? Noen i barselgruppen mente man burde holde på lenge også pga at babyen skal få vennet seg til den nye smaken før det kommer en annen smak... Men jeg blir jo litt utålmodig, og det er ikke alltid jeg har f.eks pære i huset tre dager på rad...

En annen ting: hva slags reaksjoner ser man etter når babyen har spist noe nytt? Vondt i magen, utslett e.l?

Andre tips / historier om hvordan dere introduserte fast føde tas imot med takk...

Videoannonse
Annonse
Gjest yrild
Skrevet

4 dager med hver nye smak har vi lært hos HS. Det er jo for å vite hva det er h*n reagerer på, så da synes jeg ikke 4 dager er så mye "ekstraarbeid".

For knøttene er jo alt så nytt og spennende uansett, de trenger ikke akkurat mye variasjon i begynnelsen :-) Tror mini her er fornøyd så lenge med banan og hirsegrøt hver dag og så lenge han slipper potet for det var blæh syntes han!

Man ser etter utslett, magevondt og konsistensen på avføringen. Her har vi måttet vente med grøt med MME iom at han reagerte med diarè, magesmerter og utslett...

Det er jo bare å planlegge litt så du har Pære i 4 dager...?

På en måned har vi prøvd Banan, hirsegrøt, gulerot, potet, pære, sviske, mango og hirsegrøt med MME.

Vi skal begynne med risgrøt og med eple neste uke :-)

Det tar tid, men nye ting tar jo tid for oss også!?

Lykke til!

Skrevet

Tusen takk Yrild :-)

Enig i at det må være greit at det tar såpass med tid - skal smøre meg med tålmodighet.

Skrevet

Jeg venter 2-3 dager å introdusere noe nytt.

Hun har fått endel av disse frukmos-begrene, og der er det jo mer enn en sort frukt, så det blir jo ikke 2-3 dager pr nye smak . men pr nye rett kan du si.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...