Gå til innhold

Melkeallergi.... Hjelp!! :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillegutt fikk i går diagnosen melkeallergi (senallergisk reaksjon påvist av plaster). Vi har fått en liste med nei mat samt annen informasjon. Jeg ammer ikke lenger, og har pleid å gi ham Drikki når han våkner om morgenen, og før han legger seg om kvelden. Nå må dette erstattes med Althéra spes. mme. Legen sa det smakte godt, men det synes IKKE lillegutt... Han nekter å drikke(har aldri likt vanlig mme heller)! I tillegg har vi måttet kjøpe grøt på helsekosten uten melkepulver i. Holle korngrøt som vi kan ha fruktbeger i. Dette liker lillegutt heller ikke.... Jeg vet vi bare har prøvd en dag, men jeg blir stressa av dette. Han trenger næring og han trenger kalsium m.m. Middagene er greie, for det kan jeg lage til ham selv. Men de tre andre måltidene han får, kan bli vanskelig + hva han skal drikke... Noen som har noen gode råd eller oppskrifter for en på snart 10 mnd som ikke kan ha melk i kosten? Veeeldig takknemlig for mange svar... :o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sinlac grøten fra nestle er uten melk og den er kjempegod:) Ellers så har Nestle en annen grøt som jeg tror er med havre og frukt som også er uten melk. Den har jeg blandet med fruktmos for å få den litt søt, god den også, men les deg frem på pakkene for å finne den riktige.

Nå ammet jeg til hun var 16 mnd og da jeg sluttet fikk hun rismelk og havremelk som er beriket med kalsium, disse liker hun kjempegodt. Det får du kjøpt på Meny og på Ica vet jeg. Havremelken på ica koster 16 kr mot rundt 30 på meny. Både havre og rismelk kan man kjempefint bruke i baking, man kan også bruke de i sauser og slikt men det syntes jeg ikke smaker like godt.

Hun spiser brødskive med leverpostei, servelat, skinke osv. Smør uten melk (og soya) får du i stort sett alle butikker..en blå pakke fra soft. Datteren min tåler ikke soya heller, så soyaprodukter har vi ikke smakt på men hører at det skal være mye bra å få kjøpt, oster og slik feks.

Du får også kjøpt kalsium brusetabletter på apoteket, men jeg er litt usikker på når de kan begynne med de.

Ellers så får du jo resept på nutri ettellerannet som er en melkeerstatning, men etter hva jeg har hørt så smaker den forferdelig, vi har ikke prøvd den.

Bare spør om du lurer på noe annet:)

Skrevet

Hmmm, skjønner du syntes det er kjedelig og vanskelig at lillegutten din har melkeallergi. Jeg har ikke erfaring med små som har melkeallergi, da gullet vårt bare er 5 mnd enda, men har det selv. Og det tar litt tid å venne seg til melkefri mat, sikkert for liten som for stor. Jeg slet litt med smaken på melkefri mat i begynnelsen, men nå går det så fint så. Gi ham litt tid, så blir han vant til det skal du se :) Jeg syntes havremelk er et godt alternativ, og vi bruker det i all matlaging som krever melk. Sauser, supper, lasagne og grøt. Gir litt havresmak ,men det går så fint så :) Rismelk får alt til å smake grønnsaker syntes jeg, så det har vi gått bort fra, men kan jo hende gutten din liker den bedre. Når det gjelder måltidene så kan han jo fremdeles spise melkefritt brød med pålegg, hvis han har begynt med det? Grøt kan du jo prøve å lage selv, er jo litt mer krevende, men sånn er det med melkeallergi desverre, ting tar litt lengre tid... Når han blir større så finnes det masse han kan få, alt fra yoghurt, sjokolade og is til ferdig pastasaus osv som gjør hverdagen lettere for mor også. Ultra har godt utvalg slike produkter, og ICA en del.

Noen sider du kan lese litt og finne oppskrifte, om ikke til nå, så til han blir litt eldre: www.allergikokken.no , og ellers er det bare å søke på melkeallergi, så finner du nok hjelp :) Masse lykke til iallefall, får bare håpe han vokser det av seg, og hvis ikke så går det nok fint det og skal du se :)

Skrevet

Jeg har ikke kontroll over mme og grøt lenger, men vi laget grøt selv og blandet med fruktpure. Du kan jo gi han varm mat til flere måltider, og det er jo sunt. Det er jo visse grønnsaker som er fulle av kalsium t.d. brokkoli. Ellers kan dere vel kutte ut grøten for en stund, og gi gutten brødmat. Mye godt pålegg uten melk, og smør uten melk ikke minst. Lykke til!

Skrevet

Hvordan mistenkte dere at minien hadde melkeallergi?

Litt nysgjerrig siden jeg har en på snart 2 som jeg lurer på har melkeallergi...eller noe i den duren!

Skrevet

Tusen, tusen takk for svar alle sammen, det har vært veldig nyttig å lese :o)

Hva skjer a... Vi mistenkte ikke melkeallergi, men vi har vært hos en spesialist i og med at han er ganske hardt angrepet av atopisk eksem. Etter en skikkelig utredning der, fikk vi med melkeplaster hjem for å teste senallergisk reaksjon. Jeg har lest at melkeallergi kan ha symptomer som eksem, luftveisproblemer eller mageproblemer, så hvis din lille har noen av disse symptomene ville jeg bedt om en henvisning til en spesialist.

Skrevet

Oki. Mini fikk faktisk ett kraftig utbrudd av eksem i ansiktet da han var ca 1 mnd... (ikke hatt trøbbel med det senere), han har ALLTID vært plaget med magen (noe de ikke finner ut av...har vært til utredning for cøliaki noe det ikke var) og han har astma. Har nå kuttet ut melk og yoghurt i 3 uker og avføringen er blitt bedre, ,men fremdeles ikke normal.. han har tidligere blitt testet for melkeallergi som ikke ga noe utslag...men har fått høre at det kan være melkeprotein allergi, eller melkesukkerallergi... Huff... er litt av en jungel dette allergi greiene!

Skrevet

Uff, skal ikke være lett nei.... Vi er i en testfase nå, hvor han skal ha melkefri kost i 4 uker for å se om han blir bedre av eksemen. Det er melkeproteinallergi han nå har påvist allergi for. Kanskje du skal spørre om et slikt plaster lillegutt fikk? Det viser, som jeg skrev, senallergisk reaksjon, i og med at ikke alle reagerer på matvarer med én gang (det slo nemlig ikke ut på ham da han fikk disse pirké prøvene)

Skrevet

Det skal jeg gjøre :) Man får kanskje det hos legen? eller må man til spesialist?

Skrevet

Vi fikk dette hos spesialist da vi var for utredning der, men mulig du kan få det hos legen også?! Det heter "diallertest". Lykke til :o)

Skrevet

Nestlé sin Sinlac graut er utan melk, men den er omtrent fullproppa med sukker, så søtt at eg klarte ikkje ei skei ein gong. Meiner det er ein annan Nestlé (lurer på om det er havregraut m/ eple, 8 mnd???) som er utan melk. Holle sine er greie, og du kan blande dei ut med 50/50 vatn/havremelk. Jenta vår har aldri likt vanleg babygraut, så ho har alltid fått heimelaga havregraut. Lagar den av havregyn og vatn (eller blanding vatn/havremelk), og så har eg eventuelt oppi diverse anna snask som eg har liggande (litt knust kavring, tørka aprikos eller sviske i småbitar, rosiner, litt "go' dag blåbær" frukostblanding).

Havremelk får du kjøpt på helsekost + store matvarebutikkar. Eg kjøper den hos ICA (solhavre heiter den - den er berika med kalsium og masse andre vitaminer og mineraler), der betaler eg 16,90 pr liter - mot 30,- på helsekosten... Dei har óg havrefløte og vaniljesaus, samt melkefri rømme (meiner den er soyabasert), og så er det havre-is med ulike smakar.

Havremelk er bra som drikke og, lillejenta vår elska den frå første forsøk. I staden for drikki kan du jo prøve å blande saman noko liknande av f.eks. holle grautpulver, havremelk og fruktmos?

Soft spesial (blå boks) er smør utan melk, alle Gilde go' og mager produkt er melkefrie så vidt eg huskar. Vita Hjertego'-pølsene er utan melk, vanleg gul boks med leverpostei er utan melk. Det fins smøre"ost" og "mozarella" basert på soya (dei har i alle fall hos ICA). Makrel i tomat og kaviar er utan melk.

www.utenmelk.no er ein fin plass å begynne når du skal orientere deg i det melkefrie landskapet.

Lykke til :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...