Gjest Skrevet 4. juni 2009 #1 Skrevet 4. juni 2009 jenta mi er 6 mnd. må jeg koke frukt for å lage fruktmos? eller kan den være rå? kan jeg bruke olivenolje i maten? er det noen spesielle matvarer jeg må unngå mtp allergi ol. har hørt at man skal unngå f.eks jordbær, sitrus og nøtter. men er det noe annet? eller er det bare å prøve ivei? noen som har tips til hvor man kan få kjøpt gode bokser til å fryse i? mye spørsmål her nå, men jeg ble litt engasjert..hehe..gleder meg til å ut å kjøpe inn masse frukt og grønt imorgen )
Gjest yrild Skrevet 5. juni 2009 #2 Skrevet 5. juni 2009 Det anbefales å koke det meste av frukten ja for å lette fordøyelsen. Liker denne siden veldig godt der de beskriver egenskapene (også i forhold til allergi) og når man kan/bør begynne med de forkjellige grønnsakene/frukten osv : http://www.wholesomebabyfood.com/homemade-baby-food-recipes-intro.htm Der har de også en side om hva babyer ikke skal ha. Så vidt jeg vet er det helt ok med jordbær (hvis ikke du eller mannen din er allergikere) og sitrus. Nøtter skal man helst ikke gi pga at det kan sette seg fast i halsen. Men det lønner seg vel å begynne med ting som gir minst mulig sjanse for allergier...?
blomstre Skrevet 5. juni 2009 #3 Skrevet 5. juni 2009 Hei Olivenolje kan du bruke. Dersom ikke smaken går hjem så er solsikkeolje mer nøytral. Mhp allergier så er det kun hvis man er arvelig disponert at man trenger å ta forhåndsregler. Spedbarn skal ikke ha grønsaker med mye nitrat (spinat, rødbete, bladselleri, nesle og mangold ) eller honning. Bruker selv gamle babymatglass og avent sine bokser og fryse i. En god side med info og oppskrifter: http://www.barnemat.com/ Lykke til :-)
Gjest Skrevet 5. juni 2009 #4 Skrevet 5. juni 2009 hun er disponert for allergi fra meg, så tror jeg holder ann litt med de sitrus og jordbær ol. men nå skal jeg sette igang og prøve ut her ja,) takk for tips. )
Gjest Skrevet 5. juni 2009 #5 Skrevet 5. juni 2009 kom på en ting til jeg lurte på forresten...: kan man fryse stort sett alt? eller er det noen matvarer (f.eks frukt?) man ikke kan fryse pga at det blir ødelagt? kansje dumt spørsmål men..hehe
Gjest yrild Skrevet 5. juni 2009 #6 Skrevet 5. juni 2009 Banan og avokado er ikke noe særlig å fryse, men du KAN det og :-) Ellers lønner det seg å fryse kjøtt og grønnsaker hver for seg tror jeg... Var en pappa her inne som anbefalte å kjøle ned maten, ha det i fryseposer som han slo flate, fryse det ned for så å brekke opp platene og bruke bitene til å sette sammen middagsglass.
Frøken Linn Skrevet 5. juni 2009 #8 Skrevet 5. juni 2009 Jeg har fryst masse i isbit former. Lett å finne en liten smaksporsjon og bare ta flere etter som hvor mye h*n spiser. =) Lykke til!
MintCondition Skrevet 5. juni 2009 #9 Skrevet 5. juni 2009 Jeg kjøpte noen fine bokser på alexi.no, til å fryse ned barnemat i Kjøpte de tils toresøster i sin tid, nå kommer de til heder og verdighet igjen. Tror de er av merket Nuby, de har veldig gode skeier også!
Gjest Skrevet 5. juni 2009 #10 Skrevet 5. juni 2009 fant boksene der ja. å veldig mye annet fint, for en lur nettbutikk. )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå