Gjest Skrevet 4. juni 2009 #1 Skrevet 4. juni 2009 Når er det greit å gjennomføre nattavvenning, og hvordan bør nattavvenningen gjennomføres? Hva med gradvis nedtrapping? Eller bør alle måltid fjernes på en gang? (Nattammingen begynner å gå på helsa løs. Babyen er 7mnd om ei uke, og jeg har ammet 3-5 ganger om natta i flere måneder nå. Vi er oppe i to grøtmåltid om dagen, og har gitt middag i ei lita uke nå. Likevel spiser babyen like ofte om natta. Tenker på å nattavvenne, men jeg får vondt av meg bare med tanken på å utsette han for det! Men innser at han ikke kommer til å avvenne seg selv....) Alle tips og råd mottas med stor takk.
Mamma til 2 gutter(01 og 08)<3 Skrevet 4. juni 2009 #2 Skrevet 4. juni 2009 Jeg tenker også å prøve med nattavenning. Gutten min er 8 mnd og får mme. Han våkner 1 eller 2 gang om natten og får flaske da. Var på 8 mnd kontroll på helsestsjon i dag og der sa dem at vi bare kunne kutte ut melken om natta. Men jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Gutten er 8 mnd og veier 8.1 kilo og er 71 cm lang så jeg føler at han trenger den melken får å holde vekten..Skal følge med på rådene du får
Sunnybeach4gull :) Skrevet 5. juni 2009 #3 Skrevet 5. juni 2009 Heia :-) Æ trur egentlig på sjøl-avvenning, men da snakke vi om når dm gjør som gutten min, å ete 1 stor flaska velling i 2-halv 3 tia ;-) ikke 3-4 ganga!! Du må jo være utslitt!! :-( Trur æ ville ringt helsestasjon å hørt me dm ;-) Men trukke æ ville tatt alle måltidan vekk me engang, men heller tadd 1 og 1 vekk :-) Hjelpe d kanskje å gi litt vann/smokk? Spise ungen mye? For f.eks gutten min spise 200 ml tjukk velling til nattmåltide, å d betyr jo at han e sulten :-) Så kommer til å gi han dn flaska så lenge han trenge dn. Han e veldig aktiv hele dagen, å sjøl om han spise 2-3 store faste måltid om dagen, e d ikke sikkert han får i sæ nåkk energi i forhold til aktivitetsnivået :-)
venter.... Skrevet 5. juni 2009 #4 Skrevet 5. juni 2009 Hei Jeg nattavvente sist da babyen var 9 mnder. Var oppe i to grøtmåltider og middag da jeg gjorde det. Jeg tok vekk alle måltider med en gang, så tror jeg sa at dersom han våkner etter 0530 så får han mat. Det var hyling i noen netter (men enklere enn forventet), så veldig deilig etterpå. Jeg tok han opp da han våknet og hylte, gikk rundt med han og vugget og sang, tilbød vann ( ble illsint) og la han ned igjen når han roet seg og tok han opp igjen når han ble sint. Jeg tror gradvis nedtrapping blir litt forvirrende, men du må nesten se selv. Det er litt tøft når man gjør det, men var som sagt færre netter enn jeg fryktet før han sluttet å våkne. Dersom pappan er hjemme så begynn i en helg så kan han jo hjelpe litt til også. Lykke til !
barbalib har to fine gutter Skrevet 5. juni 2009 #5 Skrevet 5. juni 2009 Vi tok denne runden da sønnen vår var ca syv måneder. Han fikk flere måltider med fast føde på dagen, men ville likevel ha pupp tre-fire ganger på natta. Først planla vi at han bare skulle få mat to ganger på natta. Første pupp tidligst tolv, og så ikke noe mer før tre-fire. Han protesterte litt de første nettene, og pappa roet han. Det gikk veldig greit, vi hadde nesten ikke noen netter med to måltider, for plutselig sov han rundt i stedet. Vi har kanskje vært heldige. Jeg hadde nok ikke klart å være for streng med han hvis han ble helt fra seg.
Høna08 Skrevet 5. juni 2009 #6 Skrevet 5. juni 2009 Poden har engentlig nattavvent seg selv, men vi "hjalp" han vel litt igang. Drev og ammet ca tre ganger om natta, og første måltid var som regel bare tre timer etter han hadde lagt seg (i elleve tiden). Neste klokka to og siste i femtiden. Bestemte oss for å prøve å kutte ellevemåltidet for da visste vi han ikke var sulten (han spiste tre måltider om dagen). Planen var at når han våknet så skulle far inn og hysje, evt ta han opp og bysse hvis han ble fra seg. Så når han våknet gikk barnefaren inn, la en hånd på brystet og så hyssssssssssssj, og tror du ikke han bare snudde seg rundt og sov videre! Kunne sikkert gjort dette myyyyyyyyyyye tidligere enn det vi gjorde, hehe. Etter to netter våknet han ikke mer klokka elleve. Men det rare var at han da sov over neste måltid av seg selv! Så etter to kvelder ammet jeg bare en gang om natta, klokka fem! Og det er nesten morgen for meg så det var helt greit. For et par uker siden derimot har han sluttet med dette måltidet også, men heller begynt å ta tidlig morgen (rundt seks) så nå er han faktisk nattavvent :-) Nå er han syv og en halv måned. Så jeg ville faktisk tatt en måltid om gangen og sett om han "kutter ut" noen av de andre av seg selv når han sover videre. Lykke til!
mams05 Skrevet 5. juni 2009 #7 Skrevet 5. juni 2009 Her er frøken 6 måneder. Puppen er ikke så gøy lenger, så tenkte å begynne avvenningen nå. Når hun har våknet har jeg tatt henne borrt i sengen med meg og gitt henne kosekluten og smokken. Hun har da sovnet igjen med litt kos uten pupp, når dette er vel innarbeidet etter en ukes tid skal jeg bare trøste henne i sengen hennes,,,Har gitt henne mat i 23 tiden da jeg har veldig tette melkekjertler ettersom nedtrappingen er stor og har hatt vondt, men kutter ut også dette da det har godt seg til (pumpen min er ødelagt og håndpumping er altfor stress). Hun legger seg da kl 18 og det er morgen ca 0700...Kommer aldri til å gjennomføre noe skrikekur selv om det funket bra med storesøster, men hun her er litt sartere...Lykke til alle sammen:)
Gjest Skrevet 5. juni 2009 #8 Skrevet 5. juni 2009 Jeg har hatt et håp om at babyen ville venne seg selv av om natta etterhvert som han fikk mer og mer fast føde, men som sagt er vi oppe i tre gode måltid om dagen og ammer fortsatt like mye om natta. Gutten er 7mnd om ei uke og veier 7800g og er 69cm lang. For å forklare litt nærmere så spiser gutten kveldsgrøt kl. 1800, ammes 1930 og så er det nattinatt! Ammer ca. 2215, 0030, 0200, 0400 og 0500. Han står opp ml. 0500/0600. Av og til spiser han et måltid eller to mindre om natta! MEN i alle fulle fall: bestemte oss for å kutte første måltid igår kveld, og ikke gi han pupp før kl. 0100. Deretter skulle han få så ofte som han ville. Fant ut at det var best å fjerne et og et måltid, og begynne med det første. Sånnsett greit for brystene mine også slik at det ikke blir bom stopp og masse spreng, slik at jeg alikavel må opp å pumpe! Gutten våknet 2210, og pappaen gikk inn til han. Ble ikke tatt opp av senga si, men pappa satt ved siden av og trøsta så godt han kunne. Stakkars liten skrek i litt over en time, da klarte jeg ikke mer og gikk inn til han. Jeg tok han ikke opp av senga! Lille sutra litt, men var så sliten og trøtt stakkar at han sovna. Våkna ikke før 0230, var nok helt utmatta! Og idag har jeg vondt av meg fordi han måtte skrike i over en time, uten å bli tatt opp av senga si (men trodde ikke at faren var så bentøff mot han, da jeg hadde instruert han om å ta han opp hvis han ble helt krakilsk). Men vi prøver jo å lære han å sove selv i senga si uten pupp. Likevel lurer jeg på om vi skal ta han opp og trøste han i armene våre når han våkner for første måltid ikveld. Vet at vi må være konsekvent for å ikke forvirre han! Men tenker at han likevel kommer til å våkne for kos til samme tidspunkt om vi tar han opp av senga? Får prøve på det samme ikveld, og om han ikke roer seg etter atskillig kortere tid, så blir jeg å ta han opp og trøste han. Så får vi heller avvenne han med kosen om ei stund som hun over her nevner..
LilleBjella Skrevet 5. juni 2009 #9 Skrevet 5. juni 2009 Jeg har det ikke like "ille" som deg. To matinger per natt sånn ca. Ellers er de like gamle. Min litt større, men det har vel ingenting å si. Jeg har lyst til å prøve meg på avvenning, men frister å vente til ferien hvor begge har fri... Jeg har tenkt å ta han opp av senga om han begynner å gråte. Og legge han ned med en gang han stopper. Og opp igjen. Han kaver seg selv veldig opp hvis han kommer inn i den ordentlige gråten, og det ser jeg ikke som hensitsmessig. Han har aldri grått lenger enn noen veldig korte minutter. Så gråter han også veldig sjeldent, og det er helst på natten i forbindelse med mat. Jeg er veldig spent på hvordan det går med dere i natt.
Gjest Skrevet 5. juni 2009 #10 Skrevet 5. juni 2009 Jeg og pappaen har snakket om hvordan vi skal gjøre det ikveld, og vi er enige om å ta han opp før han blir krakilsk i gråten. På spørsmål om hvorfor han ikke tok han opp tidligere igår sier pappaen at han ville se om han roet seg ned, noe vi har konstatert at han ikke gjør. Så enig med deg Ella at det ikke er hensiktsmessig at gråten eskalerer!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå