Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 4. juni 2009 #1 Skrevet 4. juni 2009 Jeg har en som virkelig ER i trassalderen. Der har han vært en goood stund. Spørsmålet derimot: Er barna like trassete i bhg? Jeg har snakket med bhg og Daniel finnes ikke trassete, sur, grinete, slår ikke.. Han er rett og slett et "englebarn" som de sa. Hvis noen er slem med han, så sier han ifra - men ser ikke på det som trass.. Hjemme er alt feil. Han skal ikke ha ditt, han skal ikke ha datt. Han skal IALLEFALL IKKE ha det. Hjelp... I bhg tar han det han får, venter til alle er ferdig med maten, spiser opp alt, er den som rydder opp først og lign. Hjemme er det nei til alt... ) Flere med englebarn i bhg og djevelunger hjemme (iallefall slik det kan føles ut som? )
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 4. juni 2009 #2 Skrevet 4. juni 2009 *rekke opp hånda* Men er vel egentlig takknemlig for at hun tester grensene hjemme fremfor ute - tar det som et sunnhetstegn :oD
cherry coke Skrevet 4. juni 2009 #3 Skrevet 4. juni 2009 Jepp, på skkurat samme måte her=) Men hun trasser ikke mye hjemme, men når hun først gjør det er hun i fyr og flamme!=) I barnehagen er hun som et lam;-)
vi har verdens fineste gull Skrevet 4. juni 2009 #4 Skrevet 4. juni 2009 Hehe, tror ikke du er alene om det:) Dattera vår har noen dager her hjemme der hun rett og slett er helt umulig, men heldigvis dager hun er badagelig som bare det også Barnehagen uttrykker en virkelighet som ikke stremmer HELT overens med vår, hehe, men godt det, at de små klarer å begrense trassen til hjemmesituasjoner:) Men føler trassen er mer til stede på ettermiddagene, etter barnehagen, da er hun sliten og trett stakkars! Sutrer og er i mot det meste, hehe:)
Tommage♀♂ Skrevet 4. juni 2009 #5 Skrevet 4. juni 2009 Min har vært i trassalderen siden han ble født tror jeg=/ Grdde meg litt til han skulle begynne i bhg, mne derfra får jeg så mye skryt at det er ikke måte på=) Englebarn! Han har begynt å vise temperamentet sitt litt i det siste da, men men han bare viser at det er der, han tar det ikke helt ut slik som her hjemme...
*ViMsA* Skrevet 4. juni 2009 #6 Skrevet 4. juni 2009 Sånn er det med jenta mi og. De forstår ingenting når jeg nesten er på gråten pga all trassing, sutring og kjefting fra snuppa. Hun er jo et englebarn i bhg, og har eneste hun har gjort der er å svare litt skarpt en gang... jadda... hehe Men iflg ped.leder er det et tegn på god sosial intelligens at hun forstår hvordan oppføre seg borte... prøver å trøste meg med det uten at det hjelper stort
Gjest tarantulla Skrevet 4. juni 2009 #7 Skrevet 4. juni 2009 hehe interessant - og støtter oppunder min teori om at trassalder er foreldreskapt :-) Vi oppfatter et barn som trassent - mens barnet opptrer helt naturlig akkurat som det skal - det er vi voksne som ikke møter barnet på riktig måte. Barnet er i ferd med å forstå sin selvstendighet, og ønsker å prøve ut det - naturlig nok. Da er det viktig vi som foreldre LAR barnet få følelsen av selvstendighet. Barn takler lettere det det ikke får lov til, om det får nok lov til å bestemme selv på andre områder. Mine tips: Skill mellom følgende og gjør grensene klare for barnet: 1. Hva barnet definitivt IKKE får lov til å bestemme selv. 2. Hva man kan diskutere og inngå kompromisser om. 3. Hva barnet får lov til å bestemme selv. Selv kjørte jeg dette overfor mitt barn, og vi fant ikke et snev av trass. Jeg er ingen bedre mor enn andre, men leste enn del om trassalderen før den kom og gjorde meg opp noen teorier som jeg testet ut - og det med hell! Men, jeg tror det gjelder å være forberedt og starte i tide. Ellers gir jeg de samme rådene også overfor de som kanskje allerede føler trass er blitt et problem. Det er viktig barnet får lov til og ikke minst følelsen av å være selvstendig...
*ViMsA* Skrevet 4. juni 2009 #8 Skrevet 4. juni 2009 jeg tror trygt vi kan konkludere med at barn er svært forskjellige! De har forskjellig temperament og personlighet. Jeg har en kruttønne, men selv om vi prøver møte henne og komme til kompromisser så er det mye bråk her i huset. Kompromisser og avtaler hjelper litt, sånn at hverdagen i det minste blir overlevelig. Hun har vært sånn fra hun ble født. Hadde dignosen kolikk, men i ettertid har vi vel funnet ut at det nok rett og slett bare var noe hun var uenig i! Hun vet ikke hva hun vil, men veldig godt at hun IKKE vil et eller annet ihvertfall...
Gjest tarantulla Skrevet 4. juni 2009 #9 Skrevet 4. juni 2009 Derfor bør man også kjøre opplegget hele veien, i fra starten av... Alle barn er forskjellige ja, men de har alle samme selvstendighetsbehov.
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 4. juni 2009 Forfatter #10 Skrevet 4. juni 2009 Hehe, jeg kom til bhg for ca 4.5mnd siden og var SLITEN. Han hadde stått op kl 07 og fra han sto opp var det sutring i lange baner. Hun som jobbet der så det på meg at jeg var sliten og jeg fortalte om hva han hadde gjort og sagt og ikke gjort ++ Hun skjønte ikke at det var mulig at den gutten hadde vært slik. Kom tilbake i 15tiden og han hadde vært snill som et lam. Kom vel nøyaktig 10m ut av porten får griningen starta igjen hehe Det er jo betryggende å vite at han har sosiale antenner og han prøver grensene hjemme. For, det er jo normalt! Det er bare slitsomt i lengden... *phu* Og som du sa (husker ikke nicket nå, men) her er det også stort sett om ettermiddagene. Det er jo forståelig at han er sliten, men jeg føler det blir desto mer trass etter en bhg-dag enn en vanlig dag i helgen. Lettere å forme i helgen syns jeg.. hehe
cherry coke Skrevet 4. juni 2009 #11 Skrevet 4. juni 2009 Klart det er foreldrene som får det, vi står jo barna nærmest. Jeg tror at de må få prøve seg til en viss grad. Å kjøre et slikt opplegg tror jeg de fleste foreldre gjør bevisst eller ubevisst. Det er jo en del av oppdragelsen å finne ut av hva barnet ditt får lov til og ikke.
Gjest tarantulla Skrevet 4. juni 2009 #12 Skrevet 4. juni 2009 Mulig jeg skriver litt provoserende her, men jeg har faktisk tro på (alt det jeg har lest om trassalder) at hele trassalderen kan forhindres i sin helhet.
cherry coke Skrevet 4. juni 2009 #13 Skrevet 4. juni 2009 Provoserende synes jeg ikke det er. men når det er sagt fungerer ofte ting utmerket i teorien og ikke så bra i praksis. Man må ta med de individuelle forskjellene. Men så flott at barnet ditt ikke "trasser" overhodet.
cherry coke Skrevet 4. juni 2009 #14 Skrevet 4. juni 2009 Og hvorfor skal man forhindre trass helt? Det er jo en måte for barn å teste grenser , lære, utvikles etc. Fnt om det kan gjøres mer skånsomt altså...;-)
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 4. juni 2009 Forfatter #15 Skrevet 4. juni 2009 Jeg er jo enig med deg, men jeg vi ltro det er slik foreldre gjør. Jeg går alltid inni en situasjon med tanken: "Velg dine kamper med omhu". Noe må han få bestemme, noe kan vi finne en løsning på og noe er det KUN jeg som bestemmer. Dette er nok noe alle familier gjør, men jeg vil tro alle familier gjør ting på en helt annen måte rettet etter hvordan barnet er og takler ting. Alle barn er forskjellige, og det sier søstra mi også. Hun har en metode på eldstesønnen, men en helt annen på yngste. Rett og slett fordi de ikke er like. Jeg tror ikke man kan basere en ting etter EN ting, man må veie opp og finne ting for hvert enkelt barns behov og forståelse. )
Gjest Skrevet 5. juni 2009 #16 Skrevet 5. juni 2009 Ja, det er veldig vanlig. Begge mine trasser bare hjemme.
Gjest Skrevet 5. juni 2009 #17 Skrevet 5. juni 2009 Om du ikke opplevde trass på din så synes jeg egentlig det er mer bekymringsfullt enn noe å være stolt av... Trass er tross alt en måte barnet tester grenser på ovenfor de som han/hun er tryggest på av alle i verden og et sundt tegn på at barnet vil løsrive seg fra disse viktige personene i livet sitt. Selv om det er slitsomt til tider, så er jeg glad for at barna mine er litt trassige fra tid til annen, dette viser for meg at de har egen vilje og mot til å stå for det de mener er riktig. Ellers så oppfører barna mine seg mye bedre hos andre, og i barnehagen, enn hjemme.
Lykkelig g~g~j Skrevet 5. juni 2009 #18 Skrevet 5. juni 2009 er ikke enig med at trass kan forhindres! Trass har jeg lest er en måte for barnet å utvikle selvstendighet og vilje! Barna er i gjennomsnitt trass på 2/3 av foreldres ønsker! D er klart man kan gjøre noe med håndteringen av trassen men at de er d mener jeg er viktig! i vårt tilfelle er han trass både hjemme og i bhg.. herlig!!! og nå har d gått f*** i han-... han ser på oss før han gjør "ulovlige" ting, snur seg mens han ser lurt på oss og om han ikke fåt viljen sin er d rett på gulvet og lategriner... ser opp for å se om vi følger med og lategriner videre.. utrolig herlig til tider.. men akk så slitsomt! heldigvis er 2års trassen den værste sies d så fint!! ))
*Rutletutt* Skrevet 5. juni 2009 #20 Skrevet 5. juni 2009 Det er vel ofte slik at de er trassig mot dem de føler seg tryggest på, og det er jo foreldrene...min gutt på 4,5 år kan være ganske trassig hjemme, til tider i bhg også, men stort sett er han bare blid og fornøyd;o)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå