Gå til innhold

Regler ved operasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal opereres om en uke, og skal ikke løfte over 3 kg på 2-3 md, har ei datter på 12kg som verken kryper eller går... så helsesøster og operasjonslege har sagt at da må jo mannen min være hjemme i denne tiden. Mannen var hos legen idag, og alt han kunne få av fri var 10 dager??? Er det noen som er inne i regelverket eller har opplevd lignende? Jeg trodde det ble sykemelding for barnepasseren var syk eller noe.. Har ingen familie til og hjelpe heller.. Takknemlig for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal ikke kunne sykmeldes med mindre du er syk. Din mann er ikke syk.

Da gjenstår å bruke av sykt barn-dagene, din mann har ti av dem. Utover det må dere enten skaffe barnepass eller han må ta ut ulønnet permisjon/ferie.

Skrevet

Jobber som spl på kirurgisk avdeling, men har aldri vært med på at pasienten ikke kan løfte over en så lang periode. 6 uker er det lengste jeg har vært med på:)

2-3 mnd var veldig lenge, og 3 kilo er jo INGENTING!!!!

Uff, ikke lett det der....Men noen må jo ta seg av barnet? Spør legen hva de forventer at dere skal gjøre? Han må jo kunne gi et fornuftig, gjennomtenkt svar, ellers mener jeg mannen din faktisk burde fått sykemld. Fortvilet situasjon da:s

Skrevet

Men da bruker vel han opp sykedagene sine for resten av året? Blir jo feil det og.. Må ringe til sykehuset imorgen og høre tror jeg, evt min egen fastlege.. Ble bare så stressa av at mannens fastlege og nav mente dette var umulig...

Skrevet

Ja, det gjør han. Det finnes ingen ordning som er beregnet på dette - er du daglig barnepasser og syk, har han ti dager. Utover det må man enten skaffe en annen barnepasser eller ta ulønnet fri.

Det finnes leger som er uetiske nok til å sykmelde i en slik situasjon, men de har ikke hjemmel for det.

Skrevet

Det er nok helt riktig det fastlegen og NAV sier.

Det er jo snart sommerferie, og sånn sett er dere heldige, for da blir det vel lettere å få tak i noen som kan komme og hjelpe til i heimen mens mannen din er på jobb :-) Det ordner seg nok vet du.

Skrevet

Skjønner bare ikke at det ikke er litt mer tilrettelagt, kan jo umulig være den første som opereres i permisjonstida uten familie i nærheten...

Skrevet

Men hvis du er i permisjon skal det jo være mulig å overføre din permisjon til mannen fordi du er sykemeldt, i hvert fall hvis det virkelig er så ille at du ikke en gang kan bytte en bleie på barnet.

Skrevet

Men da har ikke fastlegen hans noe spesielt med saken å gjøre tror jeg, men du må få en erklæring fra din lege om at du ikke har omsorgsevne og er sykemeldt og så må du søke NAV om å få permisjonen overført til mannen din de ukene det gjelder.

Skrevet

Du sa jo ingenting om at du er i vanlig fødselspermisjon. Om du er så syk over tid at du ikke kan ta hånd om barnet, kan du få en sykmelding og han overta din del av permisjonen. Fastlegen din og NAV er rette instanser.

Skrevet

permisjonen min er ferdig samme dag som jeg skal opereres, så skal gå på sykepenger ett år mens jeg begynner på omskolering...heheh, litt vanskelig sak,men er jo det som ofte blir feil og, for leger og nav kan ofte bare a4 ting...ikke lett dette:)

Skrevet

Om permisjonen din er ferdig må dere jo uansett skaffe barnepass. Enten ved at en av foreldrene går ulønnet hjemme eller at noen andre passer ungen. Du kan knappest forvente at dere begge skal sponses av det offentlige for å få passet eget barn, mens alle andre i samme situasjon enten må skaffe barnehage eller ta ulønnet permisjon.

Er du i permisjon lar det seg ordne. Er permisjonen utgått så er vi tilbake på scratch; far har ti dager for syk barnepasser, utover det må han ta ulønnet fri (han har rett på permisjon om det er en umiddelbar forlengelse av fødselspermisjonen og vil få kontantstøtte fra ungen er ett) eller dere må skaffe annet pass til barnet.

Skrevet

Nei, livet er ikke lett, men i det minste har jo foreldre her til lands krav på noen dager fri i forbindelse med sykt barn eller syk barnepasser. Håper dere finner en grei løsning da, for eksempel en midlertidig barnehageplass eller noe :-)

Skrevet

og når du akkurat er ferdig med din del av permisjonen, da har far allerede brukt sine del av permisjonen? Eller har operasjonen kommet så brått på at det ikke var mulig å time dette, dvs. ikke ta permisjon samtidig eller noe?

Er iallefall ikke arbeidsgiver som skjal dekke dette med ekstra sykt barn dager, og ellers så trenger kanskj ikke far så mange sykt barn dager etterpå, da du likevel er hjemme eller går på skole? Og ellers har jo du også 10 dager. Og du bør nok sjekke nærmere dette med hvor mye du kan bære i hvor mange uker, samt forhøre deg med sykehuset om hvordan andre gjør dette, forslag til løsninger.

Skrevet

Pappaen har brukt hele permisjonen sin, og jeg skal gå på sykepenger istedenfor rehab penger for det er mest lønnsomt, oppklart med nav. Har fått barnehageplass fra begynnelsen av aug, så det ideelle hadde jo vært at pappaen kan være hjemme frem til da. Må ta en tlf imorgen og høre med legen min tror jeg, for det kan jo ikke være sånn at man ikke får hjelp når man må opereres, fikk time på fredag, så er ikke så mye rom for timing nei...

Skrevet

Hva skal du høre med legen om, om han/hun kan bryte regelverket og sykmelde din mann som ikke er syk..?

Han har de nevnte ti dagene når noe uforutsett, som denne operasjonen, oppstår.

Skrevet

Det ordner seg nok for dere på en eller annen måte, skal du se, det finnes som regel en løsning :-) Lykke til med inngrepet.

Skrevet

Ja! Er akkurat det jeg skal! Nekter og tro at det ikke er noen løsning på dette, og det skal jeg finne ut av.. Takk for svar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...