Gå til innhold

Regler ved operasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal opereres om en uke, og skal ikke løfte over 3 kg på 2-3 md, har ei datter på 12kg som verken kryper eller går... så helsesøster og operasjonslege har sagt at da må jo mannen min være hjemme i denne tiden. Mannen var hos legen idag, og alt han kunne få av fri var 10 dager??? Er det noen som er inne i regelverket eller har opplevd lignende? Jeg trodde det ble sykemelding for barnepasseren var syk eller noe.. Har ingen familie til og hjelpe heller.. Takknemlig for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal ikke kunne sykmeldes med mindre du er syk. Din mann er ikke syk.

Da gjenstår å bruke av sykt barn-dagene, din mann har ti av dem. Utover det må dere enten skaffe barnepass eller han må ta ut ulønnet permisjon/ferie.

Skrevet

Jobber som spl på kirurgisk avdeling, men har aldri vært med på at pasienten ikke kan løfte over en så lang periode. 6 uker er det lengste jeg har vært med på:)

2-3 mnd var veldig lenge, og 3 kilo er jo INGENTING!!!!

Uff, ikke lett det der....Men noen må jo ta seg av barnet? Spør legen hva de forventer at dere skal gjøre? Han må jo kunne gi et fornuftig, gjennomtenkt svar, ellers mener jeg mannen din faktisk burde fått sykemld. Fortvilet situasjon da:s

Skrevet

Men da bruker vel han opp sykedagene sine for resten av året? Blir jo feil det og.. Må ringe til sykehuset imorgen og høre tror jeg, evt min egen fastlege.. Ble bare så stressa av at mannens fastlege og nav mente dette var umulig...

Skrevet

Ja, det gjør han. Det finnes ingen ordning som er beregnet på dette - er du daglig barnepasser og syk, har han ti dager. Utover det må man enten skaffe en annen barnepasser eller ta ulønnet fri.

Det finnes leger som er uetiske nok til å sykmelde i en slik situasjon, men de har ikke hjemmel for det.

Skrevet

Det er nok helt riktig det fastlegen og NAV sier.