Anonym bruker Skrevet 4. juni 2009 #1 Skrevet 4. juni 2009 Har egentlig grei lønn, men er ikke så flink med penger. Alltid blakk minst en uke før lønning. Og sånn går det jo ikke an å holde på! så nå skal jeg ta meg i nakken og skjerpe meg. Har sagt opp begge avisabonnementene mine (snufs - men kan lese på jobb), og det monner jo litt. Men trenger flere tips!
___ Skrevet 4. juni 2009 #2 Skrevet 4. juni 2009 Skaff deg et hus/leilighet du har råd til. Billig bil. Ikke kjøp ting du ikke trenger. Skriv handleliste og hold deg til den. Lag budsjett.
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2009 #3 Skrevet 4. juni 2009 Hvis du kjøper kaffe på kaffebar kan du spare halvparten på å kjøpe på deli de luca eller 7-11 istedenfor;) La bilen stå hvis du kan gå eller sykle Ikke kjøp enkeltbilletter på bussen - klippekort eller mndkort hvis du reiser mye Tenk på kortbruk, gebyr på hvert kjøp/uttak blir endel pr år
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2009 #4 Skrevet 4. juni 2009 lag budsjett handle 1 gang pr uke .. ( selv handler jeg hver 14dag å det holder masse vis ) har også prøvd å handle 1 gang pr mnd.. handlet MYE da.. men jommen lønte det seg.. brukte svært lite penger den mnd å vi spiste akkurat det vi ville eneste vi måtte ha utenom va melk .. gå istede for å kjøre ( selv brukte jeg bilen til det minste ting men har nå begynt å gå til det som lar seg gå til ) mye å spare inn faktisk...
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2009 #5 Skrevet 4. juni 2009 man kan spare MYE på mat og husholding. f.eks så finns det folk som kaster leverpostei/makrellboksen etter en dag for den er ikke så god dagen etter...så har du brød, prisen på brød varierer fra fire kr(kneip rema1000) og borti 30 kr...økonomipakker finnes det mange av, kjøttpålegg fra nordfjord koster feks 7kr(servelat) den fra gilde koster over 20 kr...first price og landlord har mange gode alternativer!! jeg sverger til rema 1000, sparer MYE på å handle her! jeg sier ikke at dere skal spise bare av det billigste, men prøv deg fram for her er det utrolig mye å spare!!
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2009 #6 Skrevet 4. juni 2009 Handle en gang i uka i stedet for å stikke innom butikken nesten hver dag. Dette har stoooor innvirkning på pengeforbruket her i huset.
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2009 #7 Skrevet 4. juni 2009 Lag en "meny" for en uke.. Handle inn en gang, og kun en gang. Prøv å samkjøre ingredienser:)
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2009 #8 Skrevet 4. juni 2009 Dette høres fornuftig ut. har allerede begynt å sykle, har store planer om å fortsette med det frem til høsten i allefall. Har billig bil og grei bolig. Men er alene, så det blir endel utgifter. Men skal prøve meg på en handleliste og handle for en uke eller to på rema, det er nok lurt. Og deilig å slippe handling hele tida også Kan helt sikkert bli mye flinkere til å velge de billigste produktene også! Har tendnenser til å være litt luksusdyr, men det er bare tull. Skal bli flink nå altså! Takk for supre tips! HI
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2009 #9 Skrevet 4. juni 2009 mye bra forslag her, stikkordet er at alle monner drar! spar litt her og litt der! selv har jeg div triks, når vi er på resturant(liker å kose oss og spise ute) så drikker vi is-vann til, da blir faktisk maten mye bedre og når vi er 3-4 stk så sparer man fort inn 100 lappen bare på drikke, pluss at jeg velger sjelden noe veldig dyrt å spise heller da
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2009 #10 Skrevet 4. juni 2009 det kan jeg gjøre! Og å samkjøre ingredienser er jo veldig lurt Større sjans for at jeg lager skikkelig mat og ikke noe lettvint også, hvis jeg har ingrediensene klare og vet hva jeg skal lage hver dag. Dette tror jeg blir supert!
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2009 #11 Skrevet 4. juni 2009 Det er et veldig godt tips. Jeg er utrolig glad i å spise ute, så å kunne spare inn litt på den fronten, uten å droppe hele greia, er kjærkomment! Kan fort bestille både ett og to glass drikke, og dessert i tillegg. Virker ikke så mye der og da, men det utgjør nok endel i mnd! Takk! Hehe, det er egentlig veldig grunnleggende ting dette, men det hjelper utrolig masse å få dem foreslått av andre! Da ser jeg meg selv så mye klarere HI
Himmel og hav Skrevet 4. juni 2009 #12 Skrevet 4. juni 2009 Husker ikke hvor jeg hørte det, men noen sparte mmasse på strømregninga på å trekke ut stikkontaktene på ting som skulle slåes av (lamper, ovner, tv osv) for de forbruker strøm selvom man har skrudd dem av. Sjekk mobil- og telefonabbonement om du kan bytte til noe rimeligere. Sjekk forsikringer og lån, og ikke være redd for å forhandle med dem eller bytte til noen som gir gunstigere vilkår. Ta med matpakke på jobb, om du ikke gjør det allerede. Om du bor på landet, så er det penger å spare på å kjøpe egg, grønnsaker ol i gårdsbutikker. Her jeg bor kjøper jeg både egg og grønnsaker til halve prisen av det de koster i butikken.
Gjest Skrevet 4. juni 2009 #13 Skrevet 4. juni 2009 Noter hva dere bruker penger på i løpet av en uke, hver eneste dag, så får dere en oversikt over hvor pengene blir av ;-)
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2009 #14 Skrevet 4. juni 2009 -Lag handleliste før du drar til butikken og hold deg til den. - Hvis du ser noe i butikken du har skikkelig lyst på der og da, gå deg en runde og finn det som står på lista di. Halvparten av tilfellene har du glemt det du hadde lyst på, og da var det ikke særlig nødvendig Tenk også på hva du kunne kjøpt som du virkelig trenger(regner selv alt over i diesel) for det den tingen koster. - Lag lister over de dagligvarene du bruker mest og sjekk prisene i butikkene i nærområdet. Jeg fant fort ut at jeg sparte noen hundrelapper på å kjøre innom 3 forskjellige butikker når jeg handler inn det vi trenger for 2 uker. Pass da på at det ikke går bort i drivstoff da -Få deg trumf kort og coop kort. Jeg "fant" nettopp 900 kr på min trumf konto. Herlig med penger som bare dukker opp uten at du tenker over at du har spart dem, -Ikke skriv opp snop og brus på handlelista. Kombiner dette med sykling istedet for bilkjøring, så har du en myyye større gevinst enn det økonomiske i tillegg. Planlegg heller å bake boller eller vafler når det blir helg, Så blir det litt ekstra kos likevel, men myye billigere. -Fyll drivstoff på bilen på Søndagskveld. Er oftest da det er lavest pris. -Ta vare på kvitteringer. Skriv en liste over alt du har kjøpt iløpet av en uke, så ser du fort og enkelt hva som er unødvendig å bruke penger på selv om det virket som en god ide der og da... Lettere å huske på til en annen gang. - Lag deg en spareboks. Ta ut penger fra minibank hver gang du skal handle, og putt alltid det som blir igjen på en boks. Er en fordel at du ikke ser pengene, for da er det lettere å bli fristet til å ta av de. Åpne boksen en gang i halvåret og bruk på noe du lenge har ønsket deg, eller når du er i knipe. - Handle det meste av varer på Rema. Landlord-merket er ikke så værst, First-price har endel gode produkter. Coop og Xtra har og noen gode. Bare å prøve seg fram. Rimis euroshopper ville jeg derimot styrt unna. De er like dyre som merkevarer på Rema, og ikke fornøyd med kvaliteten heller... - Sjekk tilbudsavisene før du drar ut og handler. Coop obs har ofte tilbud på frukt og grønt, og de har godt utvalg og god kvalitet på varene. Iallfall her:) Det var det jeg kom på i farta... Har blitt ganske flink selv i det siste, men er alltid greit med nye tips.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå