Gå til innhold

Mage og vekt i svangerskapet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har enda ikke vært på svangerskapskontroll og er 10 uker på vei. Lurer på hvor tidlig man begynner å få mage, og når man bør begynne å gå opp i vekt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei. dette er nok veeeeldig individuelt. jeg fikk ikke mage før rundt 4 mn. (er 169cm høy) aner ikke når man bør begynne å gå opp i vekt. jeg gikk plutselig opp 5 kg på et par mnd, men så gikk jeg opp bare knappe 8 kilo til sammen. jeg veide 58 kg da jeg starta på svangerskapet. jeg gikk ned til knappe 50 kg ei uke etter føsel, så sleit med å legge på meg pga amminga. hadde en stor gutt som bokstavlig talt spiste opp hele meg.

er man slank bør man vel legge på seg ca 12-15 kg, er man overvektg trnger man ikke gå opp så mye, men mange gjør det. jeg likar å tro at naturen ordner opp:) jeg mista melka når gutten var litt over 5 mnd, og nå som han er snart 8 mnd er jeg ca 55kg, og elsker de kiloene jeg har fått tilbake! :)

Skrevet

Dette er det som vedkommende ovenfor har skrevet: det finnes ingen spesiell fasit på dette. I første trimester er det nesten like vanlig å gå ned i vekt, som det er å gå opp i vekt. For noen står vekta stille en lang stund, mens andre legger fort på seg. Kommer an på hvordan hormonene påvirker hva og hvordan vi ønsker å spise. Noen blir kvalm, uvel og mister apetitten en stund, mens noen får en overdreven ulvehunger. Andre merker ikke forskjell på før og etter de ble gravid.

Noen sier at de allerede får mage i 1. trimester, selv om dette mest er snakk om oppblåsthet. Andre får tydelig mage i begynnelsen av 2. trimester, mens jeg som er 5 mnd på vei nå (22 uker), har såvidt fått antydning til mage. Jeg står fortsatt i minus på vektnåla i forhold til hva jeg veide før jeg ble gravid. Andre har gått opp flere kilo. Så uansett hva som skjer med kroppen din er nok helt normalt.

Skrevet

Man kan få mage når som helst og man kan begynne å gå opp (eller for den saks skyld ned) i vekt når som helst. Altså, dette er individuelt.

Skrevet

Ja, vet det er induviduelt. Er mitt andre svangerskap, selv om det kanskje ikke virker sånn, hehe. Husker bare ikke hvordan det var sist..

Men jeg husker at de kontrollerte vekten hver gang jeg va rpå kontroll og passet på at jeg la på meg nok, var det jeg tenkte på egentlig. Jeg hadde omgangssyken og gikk ned endel før jeg ble gravid, og jeg sliter med å få på de ekstra kiloene igjen. Bare redd for å være for tynn, men fosteret tar vel det det trenger uansett? Jeg har ikke mye energi til meg selv for tiden, for jeg er kvalm og sliter med å få i meg mat i tillegg til at jeg har problemer med å legge på meg fra før av.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...