Gå til innhold

Tips til sunn bursdagskake??? Anyone??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noe som er godt og sunt???

TRenger ikke være en kake akkurat,,, men noe som kan gå til en bursdag for en voksen dame!!!!

Håper på svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fant en som skal være sunn, men vet ikke hvor god den er. Dessverre er kaker best når de er fulle av kalorier :)

"Sunn eplekake" er faktisk ganske så sunn - og et godt alternativ til deg som "egentlig ikke skal spise kake";-) Her har du både grovt sammalt mel, fint sammalt mel, havregryn og solsikkefrø. Og masse epler, selvfølgelig. En skive av denne kaken gir meg assosiasjoner til en god og myk grovbrødskive med ekstra deilig smak:-)

Ingredienser:

175 g smør

280 g sukker

3 store egg

1,5 dl havregryn (små, lettkokte)

1,5 dl hvetemel

1,5 dl fin sammalt hvete

3 dl grov sammalt hvete

2 ts vaniljesukker

1 ts bakepulver

2 dl melk

Fyll:

5 epler

1 dl brunt sukker

2 ts kanel

0,5 dl solsikkefrø

Fremgangsmåte:

Pisk smør og sukker til lys og luftig smørkrem. Ha i ett og ett egg og pisk godt mellom hvert. Bland i de tørre ingrediensene vekselsvis med melken.

Ha deigen i en rund kakeform (26 cm i diameter) som har bakepapir i bunnen. Jevn til overflaten.

Skrell eplene og del dem i båter. Ha eplebåtene i en plastikpose sammen med brunt sukker og kanel. Bland godt.

Stikk epleskivene godt ned i deigen. Strø over det som blir igjen av sukker og kanel i posen. Ha over solsikkefrø til slutt.

Stek kaken midt i ovnen ved 170°C i ca 60 min (se tips).

Avkjøl kaken i formen. Løsne kaken fra formen ved å skjære forsiktig langsmed kanten av formen med en skarp kniv. Ta kaken ut av formen og fjern bakepapiret. Sett kaken på et passende fat.

Tips:

Sjekk at kaken er helt gjennomstekt i midten. Det kan godt hende at den trenger opp til 15 min lenger steketid. Sjekk med en kakenål.

Eplekaken kan fryses.

Skrevet

ikke kjempesunn men har litt sunt i seg:

pavlovakake med friske bær!

kjøp en stor marengsbunn......Kjøp kremfløte, sukker, melis,vaniljesukker og friske bær (jordbær og bringebær eller det du vil ha)

rett før servering: pisk kremfløte, litt sukker og vaniljesukker til halvstiv krem, smør et tykkt lag krem på marengsen og less på alt du kan av friske jordbær , bringebær og sikt over melis tilslutt

veldig god!!!

fint å pynte med sitronmelisse....

herrlig med en kake som tar 5 minutter å lage! og ingen steking, så den blir vellykket uansett! :)

Skrevet

Gullerot kaker er jo ikke så ille om du bare tar på litt av toppingen. Den har jo gullerøtter og olje i, ikke noe smør om jeg husker riktig. Si ifra om du trenger oppskrift, tror jeg har en god en.

Skrevet

Gulrotkake hvor du bruker grovt mel,- søter med druesukker og hvor glasuren søtes med druesukker også. Fantastisk godt. Gulroten i den gjør at det grove melet likevel blir saftig og smaker som "vanlig" kake :)

Skrevet

Fruktsalat med vanilje-kesam...

Skrevet

Gidder du å legge ut oppskrifta på den gulrotkaka likevel?? Jeg vil gjerne ha en god en..

Skrevet

Her var det litt godt ja,,, Takker for svar:::) Fruktsalat er kansje ikke så dumt nei:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...