Gjest Skrevet 4. juni 2009 #1 Skrevet 4. juni 2009 Hva gjør dere om dagen, åssen er humøret og hva spiser de? Her er det veldig mye stahet og sutring om han ikke får det som han vil... Han spiser jo godt, men lurer på om jeg kan gi mer middag enn et sånn middagsglass? Han spiser en brødskive og 150MME ca 0630-07, så får han en stor grøt posjon 10-1030, + fruktpure, så får han middagsglass rundt kl 15, og grøt igjen kl 1830.... Får jo litt frukt inni mellom, men vil nesten ikke ha og vann hater han...
Gjest Skrevet 4. juni 2009 #2 Skrevet 4. juni 2009 Har en gutt på litt over 11 mnd. Han har og virkelig begynt å få sterk vilje ja, og syntes det er kjedelig å leke alene så han krever mye oppmerksomhet, men er heldigvis stort sett blid. Han går nesten nå, og klatrer opp etter alt og river ned alt han kommer over:-) Han er veldig glad i å løpe etter gåvogn og alt annet han kan skyve foran seg. Han er en makk og helt umulig å skifte bleie på å kle av og på, så det er en kamp hehe:-) Ellers spiser han godt, ca 140 mme om morgenen og et par skiver, grøt eller skiver til lunch, og et glass middag og frukt, så får han skive eller grøt på kvelden og ei flaske med mme, da drikker han fra 100-170ml. Ellers gir jeg han mest glass med middag men det er fordi vi skjelden har middag samtidig for tiden. Men når vi har så får han det vi spiser. Han får og litt lett melk til måltidene nå som litt tilvenning. Min drikker ikke vann, helt umulig å få i han, så her går det i svak saft og juice blandet med vann.
rikedaspike Skrevet 4. juni 2009 #3 Skrevet 4. juni 2009 Jenta mi blir 11 mnd. 13. Juni. Dagen begynner tidlig her...(heldigvis har jeg fortsatt perm. og litt ferie) hun våkner 6:30 ca. og har ofte bæsjet da så ikke mulig å legge hun ned igjen...! Våkner hun 5 så prøver jeg å legge igjen og får det til selv om det blir litt protest. Frokost er det grøt med sviske og en flaske med ca. 180 ml MME før hun skal legge seg i 11 tida. Sover alt mellom 1-2 timer da. Sover best i senga si- vågna våkner hun når jeg slutter å trille! Bilen våkner hun når jeg stopper! Sånn har det vært fra dag 1. Så er det lunsj mellom 13 og 14: Yoghurt med havregryn og banan eller risgrøt med frukt eller liknende. Hun spiser ikke brødskive!! Brekker seg av det.Har jo ikke mer en 2 tenner heller...! Så er det middag ca. kl. 4 - lager vanligvis selv. Spiser det meste men må være uten stykker/ biter i. Har blitt glad i kjøtt og. Kveldmat før hun legger seg ca. 6/ 7 tida. Da er det grøt og fruktmos. Flaske ( om hun orker ) etterpå. Legger seg vanligvis 7- 7:30 tida. Sover stortsett natta gjennom. Er veldig glad i både vann og te ( frukt te, baby krydder te - finnes ikke i vanlige butikker i norge dessv.) begnnte tidlig å vnne hun til vann - hun var bare noen timer gammel fikk hun vann på sykehus - hun drikker opp til 200 ml væske, utenom melka hver dag. Hun liker ikke jus - ikke barnejus på glass en gang. Ellers er hun veldig aktiv og glad, krever min fulle oppmerksomhet så det er lite jeg ellers får gjort. Hun er ikke redd fremmede og det er ingen probl.med barnepass på helsestudio for eks. - hun er utrolig opptatt av alle dyr rundt seg og det er stas med både katta, kaninene og hester vi kan gå se og klappe på. Hun reiser seg, drar seg opp overalt og ligger selvsagt aldri stille når en skal skifte på hun ja...! Men hun tisser på potta når jeg setter hun på den! Kjempekult. 2 ord kommer nokså tydelig ut av munnen hennes - Mamma og ha det. :-)
Gjest Skrevet 5. juni 2009 #4 Skrevet 5. juni 2009 Emilia: Så gøy at han nesten går da... Min gutt kan ikke gå, siden han har en skade i armen pga fødsel, så krabber han ikke en gang, men har begynt å reise seg opp på knærne da.. så ting begynner å skje!! Men angående å leke alene, det er inni mellom det går, men stort sett må jeg ligge der sammen med han eller ta han opp...:/ Slitsomt ja.... Uff ja det stellebordet, han hater det her og, en evig kamp hver gang, så jeg bytter litt på, der og på matta i stua... Ja jeg gir og svak juice og saft, siden han ikke vil ha vann... Og jeg har prøvd i mange mange mnd....Men det kommer vel en gang! Åssen er din gutt på natta?
Gjest Skrevet 5. juni 2009 #5 Skrevet 5. juni 2009 rikedaspike: Min gutt blir 11 mnd 16 juni. Våres dager begynner og tidlig, når han ikke surrer på natta, er det mest rundt 6.30, men surrer han på natta kan det bli 06 og 08 ca... Hvor mange ganger sover hun om dagen? Hvis min gutt står opp 0630 feks, så skal han sove igjen 08, og våkner han 06, skal han sove 07 osv... Da sover han 1 time ca, så skal han gjerne sove igjen 12-13 tiden, da sover han ca 1-1,5 time, og er han veldig trøtt vil han jaggu sove litt igjen i 16-1630 tiden:O Er jo umulig noen ganger her... Og sovner han i 16 tiden får jeg aldri lagt han på kvelden, da kan han holde det gående til 21-22... Men hvis han feks IKKe sover etter kl 14-15, da blir han klin umulig rundt kl 17-18 og stellet blir lite hyggelig og maten går så der, hender hele ansiktet er full av grøt.. Hjeeeeeeeeelp............ Min gutt kan spise med litt biter han da, men er kresen for det... Gått for det meste i spaghetti og kjøttkake glassene, men får i han litt annet nå, men ikke mye.... Så greit du har det med at hun ikke er redd fremmede, det må være deilig, da føler du deg litt friere hvis det er noe du må og må ha pass til henne.. Ååå så gøy at hun tisser på potte da, når startet du med det? Når starter man med det egentlig? Av munnen på min gutt kommer det: mamma, pappa, nei, og oj... Ikke altofr mye, men det kommer seg hehe!!
glam.mam Skrevet 5. juni 2009 #6 Skrevet 5. juni 2009 Har jente som blir 11 mnd 15 juni, hun er rolig og grei, men maa tulles veldig mye med for aa faa i henne mat.Viktig at hun spiser bra fordi hun er ganske tynn.Veier ikke 8 kg enda.Staar opp noe foer 8, og spiser da groet og drikker mme, ca 160 ml.Sover igjen kl 11-12, og faar da lunch.Siden vi bor i Spania, blir det da middag, her faar man varm lunch , dvs. den middagen jeg lager,eller glass. Sover igjen ca 15-16, og spiser etter det fruktmos/broedskive i biter/yogurt.(har 8 tenner). Kl 20-21 blir det enten varm mat igjen, eller groet.Er litt forskjellig her ned i forhold til Norge, saerlig det at jeg legger henne mye senere paa kvelden!!Hun er ikke i seng foer 21 iallefall..I dag sovnet hun ikke foer 22.15..Men det fungerer veldig bra, for hun sover jo lenge om morgenen, og det er kjempedeilig!!Hun drikker masse vann, elsker det. Og faar ellers melk til maaltidene fordi hun som sagt trenger ekstra kalorier.Hun faar kaloritilskudd som heter duocal i flaskene. Hun er ellers veldig fin aa ha med over alt fordi hun er rolig, og ikke mye graating, sovner veldig lett om kveldene og om dagen ogsaa. Hun er ikke saerlig motorisk, krabber ikke mye enda.Men god til aa staa og gaa med hjelp.Har en gutt fra foer, han er helt annen type. Var veldig motorisk tidlig og mye mere opptatt av leker osv.Jenta mi har ikke begynt aa si mye enda, men skjonner mye, ligger stille naar jeg sier det, for aa skifte bleier og kles paa:))
rikedaspike Skrevet 7. juni 2009 #7 Skrevet 7. juni 2009 Hei Anette&Marcus! ja ja skulle ha lagt meg for lenge siden jeg ...hehe! Blir sjelden noe av det! Vel, hun sover kun 1 gang om dagen nå- av og til når vi er på tur - babysvømming eller liknende sove hun en gang til på ettermiddagen men helst ikke for da blir senga på kvelden vanskelig igjen ja. Så vanlig er 1-2 timer mellom 10 - 14. avhengig når hun våkner. Sover best i senga si hjemme - sånn er det bare. Vogn og bil er en ting men da sover hun kortere og dagen blir liksom ikke den samme. Så foretrekker å være hjemme til formiddagsluren er over. Så tasser vi litt rundt i hagen etter frokost for eks. Skulle gjerne ønske hun hadde sovet 2 ganger til dagen ja- men men! På potta tisset hun første gang med 10 mnd. - satt hun bare der siden hun tisset alltid like etter jeg hadde tatt av bleia. hele stellebordet bløt - det var jeg litt leit. Nå funker det sånn av og til - hun tuller mye og når hun ikke orker så kan hun gjerne "hoppe av" og tisse rett etter på gulvet. =) tror ikke det er noe bestemt tidspunkt når en burde starte - det er bare å prøve seg fram. Sommeren er jo en fin tid... Jeg håper jenta mi blir tørr med 2 år eller noe. På dagtid i hvert fall. Det må vel gå an. Bleier koster en formye og tenk på stakkars miljøet... ! jeg lurer fælt på hva vi skal gjøre på bursdagen hennes- big party eller kun små feiring?!? Hva gjør dere? Hvor mange inviterer du? Familie og venner i sammen? Og hva slags gaver kunne være nyttig?? Har du en gåvogn? Er det noe å ha??
herola Skrevet 8. juni 2009 #8 Skrevet 8. juni 2009 Så fin trå!! :-) Jenta mi er 11 mnd om et par uker. Våkner ca.6.30 - får da litt mm. Spiser ca. 1 br.skive til frokost. ca.9-10.30 - Soving Lunsj: 1 br.skive og litt yoghurt m havregryn 12.30-13.30 - Soving Middag: Vil ikke ha middagsglass eller moset mat, skal helst spise selv. F.eks fiskepudding, potet og gr.saker, pasta og kyllingkjøttboller. 16-16.30 Soving Kveld: Grøt, tran og Frutti. Har bare to tenner, men det går veldig fint med biter. Er ikke noen storspiser, så det blir ofte at vi må lure i henne litt mat. Er veldig glad i vann. Ammer x 3. Får også litt frukt som mellommåltid. Prøver å gå fra 3 til 2 dupper. Er veldig aktiv og en liten klatremus for tiden. Kravler og reiser seg opp etter alt. Sier bl.annet: mamma, pappa, heia, hade,der, tittei, ball og dyrelyder; bæ, mø, gakk-gakk. Er helt umulig på stellebordet og kle på. Humøret er for det meste på topp, men er litt sutrete for tiden - tror det er flere tenner på gang;-) rikedaspike: Vi har ønsket bl.annet; duplo, bøker, puslespill, klær og lekedyr. Hun har gåvogn og synes det er topp
Gjest Skrevet 8. juni 2009 #9 Skrevet 8. juni 2009 Dagen starter tidlig, gjerne allerede 05.30. Da får han 200 ml mme på flaske, men ikke alltid han drikker opp alt. Av og til sover han litt mer, men som oftest ikke. Frokost ca 07.00 - grøt og vann. Sover igjen ca 9.00 til 10.30 Lunsj 10.30 - 11.00 - litt brød (max en halv skive), kanskje litt grøt, litt frukt og yoghurt. Drikker vann. Tar til meg tipset over her med havregryn i yoghurt! Veldig lurt:) Sover gjerne i vogna en times tid fra 13.30 til 14.30. Middag 14.30 - 15.00 - middagsglass, evt noe hjemmelaget, og vann. Kveldsmat ca 18.00 - en stor porsjon grøt og vann. Ikke glad i mme. I seng ca 18.30 - 19.00. Å drøye leggingen har ingen effekt, han våkner uansett like tidlig... Humøret er topp, blid som en sol så og si hele tiden, men han har helt klart sterk vilje og egne meninger. Kan bli kjempesint hvis vi tar fra han noe eller tar han bort fra noe. Det går heldigvis fort over. Går masse rundt med støtte, langs vegger og møbler, og med gåvogn (briovogn). Den kan anbefales. Babler masse, men ikke mange forståelige ord ennå. Han sier mamma og pappa, hei og takk, og hvis jeg spør hvor noe er peker han og sier "der". Ellers hermer han masse etter oss, men det er liksom ikke bevisste ord som han bruker selvstendig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå