Gjest Skrevet 4. juni 2009 #1 Skrevet 4. juni 2009 Her må jeg innrømme at vesla har fått fint lite hjemmelaget. Nå har vi egentlig bare såvidt begynt med fast føde, men likevel. Synes det er litt skummelt å mekke mat til henne. Vet ikke hvorfor;) Det blir grøt(nestle), fruktmos på beger, sviskepure på glass og grønnsaksmos på glass... Kanskje jeg blir flinkere etterhvert til å lage selv? Hva gjør dere?
Lemonia Skrevet 4. juni 2009 #2 Skrevet 4. juni 2009 Jeg lager alt selv. Synes det er raskt og enkelt, lager mye på en gang og fryser i porsjoner. Jeg ønsker at barna mine: - skal venne seg til min mat med en gang. - skal få god mat med god smak. Jeg spiser selv aldri helfabrikata og lite halvfabrikata, synes ikke det smaker godt og foretrekker hjemmelaget mat, så hvorfor skal jeg gi barna mine noe jeg ikke ville spist selv? - skal få mat hvor jeg vet akkurat hva som er i maten og hvor jeg selv kan kontrollere ingrediensene. Har man først begynt med hjemmelaget mat så tror jeg nok de fleste ville blitt overrasket over hvor enkelt og greit det er. Joda, det er jo en smule mer arbeid enn å vri om lokket på et glass. Jeg bruker kanskje en time på å lage mat for en hel måned, og det synes jeg det er vel verdt. Den første favoritten til gutten min var søtpotet- og squashmos. En stor søtpotet i biter kokt sammen med en squash i biter. Most i blender sammen med litt av kokevannet og litt rapsolje til passe konsistens. Det ble fryst i isbitformer og når de var frosne hadde jeg dem over i en pose. Så kunne jeg ta opp antall biter jeg trengte hver dag. Nå når han er større og spiser ordentlig middag har jeg fryst ned hele porsjoner i små plastbokser som jeg tar ut og varmer i mikro hver dag. Har til enhver tid minst 2-3 forskjellige middager i fryseren så jeg kan variere.
halloween-termin :) Skrevet 4. juni 2009 #3 Skrevet 4. juni 2009 Kjøper grøt - lager ellers selv. Minstemann får det han kan av det vi andre spiser stort sett. Har en liten kaserolle til ham - og putter oppi de ingrediensene som kan kan spise ut fra hva vi andre skal ha (f.eks. grønnsakene før ting krydres/saltes osv) Moses slik at det passer til ham. Kjempeenkelt - og fin måte å venne de til familiens mat på. I dag var det kokt gresskar med babypasta som vi kjøpte på ferie i Italia - jernberiket og alt - Gikk ned på høykant! Anbefaler deg å prøve å lage selv - det er hverken så vanskelig eller skummelt som du tror. Ganske gøy! Vi har veldig god erfaring med dette og eldstemann - har fått en matglad gutt som er glad i å smake nye ting, liker ulike smaker osv. Nå gjenstår det å se om det går samme veien - eller ikke med nummer to!
halloween-termin :) Skrevet 4. juni 2009 #4 Skrevet 4. juni 2009 Jeg fryser også - kjempegreitt! Er enig i at jeg ønsker at mine skal få god, næringsrik og variert mat. Har smakt på noe av glassmaten - synes ikke den smaker særlig godt! I tillegg satser jeg på mye økologisk. Jeg bruker mye olivenolje i maten til minsten - det liker han også godt.
Gjest yrild Skrevet 4. juni 2009 #5 Skrevet 4. juni 2009 Jeg lager også "alt" selv, men vi har jo også nettopp begynt, så vi får se hvordan det blir fremover :-) Sambo er helt økofrik, så her finnes det lite ferdigmat!
Gjest yrild Skrevet 4. juni 2009 #6 Skrevet 4. juni 2009 Lager gulerot/potetmos, eplepurrè, pærepurrè, sviskepurr`...oj shit kom plutselig på at jeg satte pærer til baking i ovnen...for over en time siden... gikk heldigvis bra, bare litt kandisert fruktsaft pa den ene siden ... :-) Han elsker alt som er søtt :-) Gulerot er ok, men potet er blæhhh ;-) Bruker ferdiggrøten til Holle foreløpig, men går snart over til Hirseflak tenker jeg.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 4. juni 2009 #7 Skrevet 4. juni 2009 Hahaha- NEI, jeg er IKKE flink til å lage selv!! Hadde store planer om å virkelig slå meg løs på kjøkkenet og lage all maten selv, men vet du, jeg GIDDER rett og slett ikke! Tenk det, så dårlig mor er jeg. Vil heller bruke tiden min på andre ting rett og slett, og den ene hjemmelagede porsjonen jeg mekka, likte hun ikke noe særlig engang heller, så da kan det væra d samme;)
Gjest Skrevet 5. juni 2009 #8 Skrevet 5. juni 2009 Jammen mange flinke her, det må jeg si:)) Men må for å være ærlig, si meg enig med lykkeli... jeg gidder ikke. Jeg burde sikkert, men...
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 5. juni 2009 #9 Skrevet 5. juni 2009 Vet du, jeg kan nesten GARANTERE at vi kjøpeglass-mammaer er i flertall her inne! Men det er jo liksom ikke helt stuerent å innrømme det, her inne på strenge DIB, pluss at hjemmelagemammaene er veeeldig flinke til å skryte av sine bragder på kjøkkenet ha ha;)
Gjest Skrevet 5. juni 2009 #10 Skrevet 5. juni 2009 Hehe, du sier noe. Hadde forøvrig også store planer om å lage mat selv til kråka, men... Det er da jammen nok jobb å handle inn, skru av lokket, helle i tallerken og varme opp, er det ikke? Iallefall tar det aaaalt for lang tid om hun er sulten;)
trebarnsmamma84 Skrevet 5. juni 2009 #11 Skrevet 5. juni 2009 Han får graut kjøpt på butikken.Men all middagsmat lagar eg sjølv.Han likar ikkje dei på glass..Prøvd med alt muleg,men alt kjem ut at. Så her lagar eg da som me har til middag,til han og!køyrer alt i foodprocessoren. Fort gjort å lage middag sjølv da....Så ete han heimelaga brød,når eg lagar det...!!
blomsterjenta Skrevet 5. juni 2009 #12 Skrevet 5. juni 2009 Til nå har jeg laget alt av fruktmos selv, det er jo kjempeenkelt. Og godt, nesten uansett! Men middagene har jeg kjøpt. Jeg er ikke skeptisk til at det skal ta tid fra andre ting å lage det selv, for jeg liker veldig godt å lage mat - det jeg er redd for er at jeg ikke skal klare å sette sammen smakene slik at hun vil like det! Hun er ganske kresen foreløbg;) Men nå har jeg gått til innkjøp av en super stavmixer - så middagsmat på små bokser i fryseren framover! Jeg tenker å prøve meg fram med litt små porsjoner i starten, slik at kombinasjonene blir gode. Jeg betviler egentlig ikke Hipp og Nestle når det gjelder å lage maten sunn, ser av innholdsfortegnelsen at det er naturlige og gode råvarer, krydder og ikke salt. Min største motivasjon til å gjøre det er at jeg tror det er mye penger å spare, faktisk. De middagsglassenee er jo ganske dyre.
Lemonia Skrevet 5. juni 2009 #13 Skrevet 5. juni 2009 Jeg synes det er synd at det å skrive om hjemmelaget mat, enten det er babymat eller "voksenmat" skal bli sett på som skryt. For noen er mat ren vomfyll, for andre er det mer viktig. Det er mange familier som nærmest utelukkende lever på f.eks. Findus fiskegrateng, pølser og potetmos, joikakaker og Toro tomatsuppe osv. Mat som er helt fjernt fra min virkelighet. Vi lager alt fra bunnen av, og jeg kan garantere at det ikke har det minste å gjøre med å være bedre enn andre, men fordi det er sunnere og smaker omtrent en million ganger bedre. At man skal bli sett på som skrytende fordi man ser en verdi i å lage sin og barnas mat selv sier vel mer om dem enn om meg.
blomstre Skrevet 5. juni 2009 #14 Skrevet 5. juni 2009 Så rart at dere har intrykk av at "alle" her lager maten selv... Jeg har nemlig motsatt intrykk. Var overasket i starten over hvor få som lager selv. Ser det har kommet fler til etterhvert da. Men grøt virker det jo som det er fryyktelig få som lager selv... Jeg tror det er mange som føler som HI, at det er skummelt. Det er kanskje ikke så rart. Man føler at det er mye man på passe på, og i barnematprodusentenes reklamer er det ofte stort fokus på næringsstoffer istedet for råvarer. Man får jo nesten intrykk av at det er umulig å lage like bra mat selv.... Tror ikke man trenger å være noen ernæringsekspert for å få det til. De fleste har nok kunnskap om hva som er sundt og usundt :-) Heldigvis kan man faktisk velge i dag da. Da storesøster var baby for 8 år siden så var grøtene tilsatt sukker og glassene var tilsatt salt. I tillegg hadde Nestlé nesten monopol og utvalget var dårlig.... Ja til valgfriheten! ;-)
AO3 Skrevet 5. juni 2009 #15 Skrevet 5. juni 2009 Jeg har ikke laget noe som helst, faktisk. Grunnen er at han er veldig kresen på alt som ikke er grøt... Jeg introduserer ulike middagsglass, og han spiser det, men veldig lite, og med masse grimaser. Jeg orker ikke bruke et par timer på å lage en kjempeporsjon av noe han nekter å spise! Det er så utrolig lite inspirerende... Men når han blir flinkere til å spise noe annet enn grøt, regner jeg med (håper) at det blir mer hjemmelaget.
blomstre Skrevet 5. juni 2009 #16 Skrevet 5. juni 2009 Jeg har visst tenkt akkurat motsatt av deg meg80 :-) Når snuppa spiste så lite så gadd jeg ikke sløse bort et glass som ikke holdt seg så lenge og måtte kastes, så jeg mosa bare opp litt av det vi hadde til middag... (altså ikke noe mer jobb enn å huske å ta av før salt og krydder ble tilsatt).
blomstre Skrevet 5. juni 2009 #17 Skrevet 5. juni 2009 Hei lykkelig&gla. Hvis du synes Dibberne er strenge så skulle du ha hengt her inne i 2001 :-) Da var det bare økologisk hjemmelaget som var akseptert. Man lagde både grøt og middag, boikottet nestlé så klart. Alle gikk med bæresjal og var i mot vaksinering.... Det er det visst ingen som er lenger? Og bæresjal kan man jo nå få tak i hvor som helst, det var nemlig ganske eksotisk i 2001. Skal si tidene forandrer seg gitt :-)
Gjest yrild Skrevet 5. juni 2009 #18 Skrevet 5. juni 2009 He he :-) skryte ja... det tenkte jeg faktisk ikke på... at det var noe å skryte av :-) Det er jo mer som flere over her sier at jeg liker å lage mat, det blir billigere og lettere å gi smaksprøver (mose litt gulerot gjennom hvitløkspressen, blande met MM og olje). Men bare le dere :-)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 5. juni 2009 #19 Skrevet 5. juni 2009 Dere vet vel at jeg liker å sette ting litt på spissen, og d var jo også endel smileyfjes og utropstegn involvert- man må ikke ta ALT som kommer fra min munn så dønn seriøst....=) Det jeg baserte mine utsagn på, var den lille "spørreundersøkelsen" jeg hadde her inne for en tid tilbake, der jeg spurte hvor mange som lagde selv, kontra som kjøpte glass. Av de ca 25 svarende, var det nemlig bare en 3- 4 stykker som faktisk svarte at de kjøpte glass, mens resten svarte at de lagde selv. DET syntes jeg var litt overraskende, for også jeg sitter inne med det inntrykket at de aller fleste her til lands kjøper maten...DERFOR trakk jeg den slutningen at de som lager selv, liker å fortelle om det til de andre her inne, mens de som kjøper glass kanskje heller tier stille. Satt litt på spissen kalte jeg det å skryte, for det er jo bemerkelsesverdig at flertallet av de som svarte på undersøkelsen, svarte at de faktisk lager selv (og se bare på denne tråden her også, det var vel bare meg som svarte helt ærlig og rett fram at NEI, jeg gidder ikke lage selv...) Og selv om jeg velger å gi middagsglass, er det ikke dermed sagt at jeg er fan av annen ferdigmat. Jeg kan faktisk ikke huske sist jeg spiste fiskepinner f.eks (det var vel kanske en gang under studietiden for en del år tilbake hehe, da lommeboka bestemte middagen!) Jeg synes også at det blir viktigere å fokusere på hjemmelaget mat etterhvert, når jenta vår skal begynne å spise samme middag som oss. Dette fordi "voksen-ferdigmat" er så mye mer usunn enn baby-ferdigmat. Nestle sine glass er jo tross alt like god mat for barna som hjemmelaget, da de kun inneholder grønnsaker og kjøtt, og ikke skumle ting som kons.midler, salt, sukker osv. Det vil alltid forsvinne litt vitaminer og mineraler i tillagningsprosessen, uansett om det er hjemmelaga eller kjøpt, og hvis jeg føler for litt smaksvariasjon er det jo bare å slenge oppi litt hvitløk, urtekrydder, ferskpressede grønnsaker e.l. =)
LilleBjella Skrevet 5. juni 2009 #20 Skrevet 5. juni 2009 Nei. Jeg liker å lage mat, så hadde planer om å gjøre det. Men så har jeg aldri tatt meg selv i nakken og gjort det. I middagsglasset jeg ga i dag er det vann, pasta, storfekjøtt, tomatpure, løk, hvetemel, gulrot, pastinakk og vegetabilsk olje (raps og solsikke), oregano og hvit pepper. Muligens spor av egg. I mine øyne er dette en super innholdsfortegnelse. Jeg ville selv brukt rapsolje om jeg laget maten selv. Jeg tror det blir lettere å lage maten selv når tjukken kan spise det samme som resten av familien. Jeg lager stort sett maten fra bunnen av. Men har heller ingen problemer med å spise fiskekaker og pølser i nye og ne.
Gjest yrild Skrevet 5. juni 2009 #21 Skrevet 5. juni 2009 he he lykkeli... ja det er befriende deilig at noen er "gidder ikke" dønn ærlige :-) Det er vel det strengeste... som ofte blir fremhevet. Kun hjemmelaget mat, aldri babybjørn, amming i minst 6 mnd (helst lenger) etc... før fødsel var det at man ikke skulle ha smertestillende (ihvertfall ikke epidural... he he... hvor mange var det som elsket å få epidural til slutt?) de fleste av oss er vel litt sånn i midten av det meste tenker jeg :-) Tror ikke det som kommer fram på DiB forum er gjennomsnittlig... da ville nok flaskemelkinformasjonen ha vært mye bedre feks. :-)
AO3 Skrevet 5. juni 2009 #22 Skrevet 5. juni 2009 Lykkeli' og glad: Nå var jo overskriften på tråden ganske ledende, da... Er man "flink" og lager hjemmelaget mat? Da er det lett for oss stakkarne som ikke gidder av ulike grunner å styre unna hele tråden, og dermed blir svarene ikke representative for gjennomsnittet. Jeg er altså ikke flink, og sponser dermed Nestlé, selv om de da kanskje promoterer helt feil mat på en helt feil måte i u-land. Shoot me. Dessuten, til en over her som lager mat selv nettopp fordi barnet spiser så lite, og dermed må kaste halve middagsglasset: Jeg fryser ned deler av middagsglasset, jeg - jeg liker ikke å oppbevare det åpnet i kjøleskap mer enn ett døgn, selv om det står to døgn på glasset.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå