Gå til innhold

Brennkopper... Typisk bhg. sykdom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillemann på 2 år hae fått et sår som minner om brennkopper syns jeg.

Men hvor fort utvikler det seg? Vet det er veldig smittsomt.

Men er jo ikke sikkert det er det heller.

Såret sitter rett nedenfor leppen. Det har fått en sånn gul/brun hud utenpå. Men ingen blemme, foreløpig.

Hvor fort vil jeg merke om det er brennkopper? Oppdaget det etter han kom hjem fra bhg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Brennkopper (brannkopper) er normalt en komplikasjonssykdom som følger av vannkopper (oftest fordi man "friskmelder" altfor fort, kroppen bærer spor etter vannkopper i 12 - tolv - uker etter et vannkoppeutbrudd, og å "friskmelde" før tre uker etter at sårene har tørket inn øker risikoen for komplikasjoner dramatisk). Har han hatt det?

Slik du beskriver såret høres det umiddelbart ikke ut som brannkopper for meg. Da pleier det å komme mer enn et sår i løpet av få timer. Og tegn på blemmer pleier å komme temmelig fort.

Kanskje en tanke å ha ting "under observasjon" til i morgen, i hvert fall om han ikke har hatt vannkopper tidligere. Og så ta et legebesøk da, om ikke symptomene er klarere.

Skrevet

Okey, hvis det pleier å komme blemmer først, så er det nok ikke det. Kanskje det blir ett munnsår?

Han har hatt vannkopper, men det er 6 mnd. siden nå..

Han er mye forkjøla da..

Takk for svar!

Skrevet

Seks måneder siden er i og for seg ikke noe til hinder for at det er "gjenoppblomstrende" vannkopper i verre form (les brannkopper som komplikasjon), det kan komme i flere år etterpå.

Men en enkelt blemme som ikke blir MANGE blemmer/væskende blemmer til i morgen, eller som "Kløøøøøøør!!!!" så gutten holder på å gå fra vettet i morgen tidlig, tyder absolutt ikke på brannkopper. Et munnsår høres en god del mer naturlig ut, særlig dersom det er RETT i nærheten av leppa.

Skrevet

Aha.. Det visste jeg ikke..

Men da ser jeg det an til i morgen, har det ikke kommet flere, ingen blemmer og ingen kløe så er det ikke brennkopper.

Kanskje vanlig munnsår da.. Får se an til i morgen!

Takk for hjelpen :o)

Skrevet

Jo, viruset etter vannkopper sitter i deg hele livet, og kan blomste opp når som helst. Jo mer det fikk "rase ut" i en barnekropp, jo mindre sannsynlig er det at det dukker opp igjen "i live" som voksen. Og DUKKER det opp hos en voksen, kan det være direkte livstruende. Det er også årsaken til de fleste utbrudd av helvetesild hos voksne mennesker.

Det er derfor du ALDRI kan være forsiktig nok etter et vannkoppeutbrudd. Dagens praksis med "god igjen" så snart blemmene er tørket inn er slik sett forkastelig. Man er "god igjen" på den måten at man ikke er smittsom, men man er IKKE frisk. Det tar mange, mange uker. I den tiden er man "på bedringens vei". Og det tar man hensyn til: Mye hvile, ingen unødvendige aktiviteter, jevn temperatur, unngå annen smitte som kan svekke immunforsvaret (som er svakt nok allerede) osv, osv....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...