Neijasså... Skrevet 4. juni 2009 #1 Skrevet 4. juni 2009 En av foreldrene i barnehagen min har et helt horribelt forhold til sikring av barna sine i bil. Eksempler jeg har sett: - Sønnen på ca. 2 år stod utenfor bilen og ropte "vil ikke sitte i bilstolen, pappa!" utenfor barnehagen. "Ok" sa pappa'n og lot ungen sitte usikret i framsetet. I en bil som sannsynligvis hadde airbag også... Han hadde bilstol til ungen i baksetet (riktignok dessverre forovervendt), men ungen fikk altså bestemme selv at han ikke ville sitte i den. - Sønnen satt en annen gang i bilstolen sin, men hans lillesøsken (baby) satt i babystolen sin FOROVERVENDT! Dette er altså en 0-13 kg-stol som det overhodet ikke er lov til å ha forovervendt, og heller ikke mulig å feste på noen riktig måte denne veien. Såvidt jeg kunne se så måtte stolen være satt løst ned på setet med ungen spent fast i stolen. Hva skal man egentlig gjøre når man ser slikt? Jeg kjenner ham ikke, men er det akseptabelt å gå bort til ham hvis dette skjer igjen og si at dette er fullstendig uforsvarlig og evt. vise ham hvordan babystolen skal festes og at 2-åringen må festes i stolen sin? Eller ringer man politiet (noe som vel er litt overkill)? Begge eksemplene over ville mest sannsynlig føre til svært alvorlige skader for barna selv i en kollisjon i veldig moderat hastighet.
Gjest Bjørnen Collargol Skrevet 4. juni 2009 #2 Skrevet 4. juni 2009 Jeg vet ikke jeg altså, men kanskje du kunne luftet det med de som jobber i barnehagen? Spør om råd, evt om de kan ta det opp med han?
Gjest Skrevet 4. juni 2009 #3 Skrevet 4. juni 2009 Jeg tok det opp med styrer i barnehage da jeg så noe jeg reagerte sterkt på (to barn stående foran i bilen på veien i 80 sone bl.a), fordi jeg tenkte at styrer har med "pondus" enn det jeg har, altså hennes ord ville sikkert veie tyngre. De det gjaldt leverte til omtrent samme tid hver dag, så styrer gikk bare ut og ventet på dem og snakket til vedkommende. Siden har barna sittet slik de bør sitte i bilen. Hadde vi bodd litt nærmere slike ting, ville jeg evt vurdert å tipse politiet. Jeg tviler på at det har noen effekt at du sier noe, desverre.
Gjest Skrevet 4. juni 2009 #4 Skrevet 4. juni 2009 Ta det med styrer i barnehagen. Tror vedkommende bare blir sint/irritert om du tar det opp selv.
@--- Skrevet 4. juni 2009 #5 Skrevet 4. juni 2009 Hva med å tipse politiet om å foreta en beltekontroll? Det gjorde vi,og foreldrene der fikk en ganske så kraftig bot.. Men det gik en uke eller to,så var han like slepphent igjen. men mulig han du skriver om skjønner litt mer?
Piken på landet Skrevet 4. juni 2009 #6 Skrevet 4. juni 2009 En kamerat av mannen min har vært veldig slepphendt med å sikre datteren på vei til barnehage. Latt henne sittet i fanget og litt slikt. Der skrev de i månedsplanen at de ba alle foreldre om å sikre barna ordentlig i bilen. Han "t-t-t-t-tog ann" for å si det slik, følte seg rimelig truffet. Så nå er det ingenting mer sitte usikret i framsete med han. Så kanskje det går ann å be styrer om å gjøre noe lignende i din barnehage?
Neijasså... Skrevet 4. juni 2009 Forfatter #7 Skrevet 4. juni 2009 Å ta det opp med styrer var egentlig en god idé. Har tatt opp noe liknende før også (jeg reagerte på at de sender barna på tur i minibuss uten annen sikring enn topunkts magebelte) og vi avtalte egentlig da at vi skulle kjøre en liten bilsikringskampanje i barnehagen. Får pushe litt på at det blir gjort. Jeg er også litt redd for at dersom jeg tar det opp med ham direkte så blir jeg den "geskjeftige kjerringa som tror hun vet alt", og han gir vel enda mer f... Egentlig underlig at folk ikke tenker over at de faktisk utsetter barna sine for unødvendig risiko ved å ikke sikre barna sine som best de kan!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå