vims81 m/♀08 ♥♂11♥ Skrevet 4. juni 2009 #1 Skrevet 4. juni 2009 ..lar dere de "prøve og feile" litt sjøl eller fotfølger dere de 24/7? Lille frøken begynte å reise seg opp for en uke siden og etter det vil hun ikke gjøre noe annet enn å reise seg opp i alt mulig/klatre på alt mulig - noe som ofte fører til at hun detter ned og dermed mye skrik og skrål Tror neppe hun slår seg så veldig, blir nok mest skremt men likevel.. Lærer de av å prøve seg frem litt eller skal man polstre hele leiligheten? Hun er akkurat blitt 7mnd så vet ikke hvor mye logisk tenking jeg kan tilegne henne Hva gjør dere andre?
lilleღpersille Skrevet 4. juni 2009 #2 Skrevet 4. juni 2009 Ja, si det? Prøver å tilrettelegge best mulig. Jeg fotfølger henne ikke, mener hun må få prøve litt og lære at hun må være forsiktig. Passer selfølgelig på at hun ikke oppsøker "farlige" plasser og legger tilrette for at ting ikke skal tippe over o.l
vims81 m/♀08 ♥♂11♥ Skrevet 4. juni 2009 Forfatter #3 Skrevet 4. juni 2009 Ja,det gjør jo vi og, men ting som varmeovner og vinduskarmer er litt verre å fjerne og de elsker hun å reise seg opp i
blomstre Skrevet 4. juni 2009 #4 Skrevet 4. juni 2009 Jeg har latt de prøve seg, men litt sikring må jo til. F.eks greier lillesøster nå å stå og åpne nederste kjøkkenskuff, men den smeller også fort igjen med fare for fingrene i mellom.... Så der blir det barnesikring på. Fjerner ting som hun kan dra i å få i hodet. Ellers prøver jeg å la ting stå fremme og heller lære henne at enkelte ting ikke er for henne (ordet nei funker foreløbig...), så sant de ikke utgjør en fare for henne. Lar f.eks den store blomsterpotten stå på gulvet, den er så tung at hun ikke får veltet den, men kan jo grave ut og spise jord... anser ikke det som så farlig. Når det gjelder knall og fall så har det blitt litt blåmerker og kuler ja. Storesøster var veldig til å reise seg etter en bokhylle med veldig mange spisse kanter, der ble det postret. Løse tepper som hun kunne skli på ble fjernet. Med lille søster har vi ikke polstret noe (har ikke den hylla lenger). Nå er snuppa her litt eldre da (straks 11 mnd), og forstår som sagt ordet nei. Bare 7 mnd kan kanskje kreve litt mer fotfølging.... Prøv å tenk igjennom hva som kan utgjøre potensielle farer hos dere, men ikke fjerne alt. Fin balansegang det der med "learning by doing" og at man skal sikre de for potesielle farer. De skal jo utvikle seg også :-)
vims81 m/♀08 ♥♂11♥ Skrevet 4. juni 2009 Forfatter #5 Skrevet 4. juni 2009 Her funker ikke ordet nei ennå, hun bare ser på meg og ler istedenfor.. og når jeg tar henne vekk fra ting hun ikke skal røre, så krabber hun tilbake på 1-2-3. Fjernet 2 planter fra gulvet da hun spiste en håndfull jord her om dagen (mest i ansikt og hender riktignok), men ellers har vi for det meste ryddet litt i hyller på kjøkkenet sånn at de 2 nederste bare inneholder ufarlige ting. Vi har lite skarpe kanter, men likevel slår hun seg jo når hun reiser seg opp i bordet, i sofaen, i spisestolen osv. Foreløpig ingen kuler, men flere røde merker i topplokket har det blitt Mener jo at hun skal lære av erfaring, men vet ikke om hun er for liten til å skjønne noe særlig ennå...? Virker ikke helt sånn siden hun gyver løs på samme vinduskarm sekundet etter hun falt ned
Mor Løvehjerte Skrevet 4. juni 2009 #6 Skrevet 4. juni 2009 Vesla her reiste seg opp den dagen hun fylte 8 mnd. til min store begeistring og så til min store fortvilelse, når jeg fort fant ut at hun datt og slo seg hele tiden. Hun skjønte nemlig ikke den første tida hvordan hun skulle komme seg ned på gulvet igjen, så hun datt bakover og slo seg i hodet. Det ble til at jeg satt mye på gulvet med henne, la leker på bordet som hun kunne plukke på i stedet for å reise seg opp overalt. Det var likevel ikke til å unngå at hun fortsatte å falle de gangene jeg ikke passet på. Så vi gikk til anskaffelse av en reiseseng som står i stua, slik at jeg får satt på en klesvask og gått på do uten å ha hjertet i halsen. Nå er hun snart 10 mnd. og hun detter sjelden lenger. Har på seg sklisokker eller går barbeint (hun går rundt møblene nå). Og hun skjønte etter et par-tre uker hvordan hun skulle komme seg ned. Man skal ikke polstre hele leiligheten, men fjerne ting og tang som er skummelt og passe litt ekstra på når de blir mer aktive. Lykke til! : )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå