sitron72 Skrevet 4. juni 2009 #1 Skrevet 4. juni 2009 Hei slitere Har selv vært sliter i nærmere et år og har nå vært til utredning hos en privat fertilitetsklinikk. Jeg er 36 år, så føler vel at tiden begynner å renne litt ut selv om ikke har superhastverk. Har ihvertfall et par erfaringer/tips jeg vil dele med dere andre slitere. Dersom dere er over 35 år anbefaler jeg at dere kommer dere til utredning snarest. Det er dessverre slik at man får drastisk dårligere eggkvalitet fra ca 35 år (dette er litt individuelt). Siden "time is of the essence" vil jeg anbefale på det sterkeste å ta denne utredningen på en privat klinikk om dere har midler til dette - det kommer opp i totalt ca 3000 kroner. Har et vennepar som har stått i offentlig kø i ca ett år for utredning og det er jo dumt mens klokken tikker. Det er ikke meningen å skremme dere, men dessverre er det slik at man kanskje må få hjelp f.eks. med IVF. Så vil jeg også nevne at på min privatklinikk har de fortalt meg om en italiensk studie som viser at det er sammenhenger mellom lavt stoffskifte (høy tsh. Denne skal helst være under 1,5.) og dårlig kvalitet på egg. Dette fordi dette hormonet skilles ut fra hypofysen - samme sted som gir beskjed til eggstokkene om produsering av follikler og egg. Så - kom dere til fastlegen og ta en sjekk på om dere kan ha lavt stoffskifte - det kan rett og slett være grunnen til at dere ikke blir gravide. Sjekken består i å ta to blodprøver - sjekk tsh, ft4 og tyroide antistoff. Dersom dere har lavt stoffskifte, insister på å bli satt på medisin!!! Det vil ta ca 2 måneder før stoffskiftet rettes opp pø om pø Og stå på krava - dette er det visst mange fastleger som ikke vet mye om (de påstår det har ingenting å si for om blir gravide eller ikke, men den må dere ikke gå på!). Får dere ikke gjennomslag så ta det opp med fertilitetsklinikk eller ring direkte til sykehus og snakk med rette vedkommende der. Dette ble litt langt, men dette med stoggskiftet er faktisk viktig om enn ikke så kjent så jeg håper det kan hjelpe mange av dere. Lykke til! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå