Gå til innhold

Hvis babyen har tørre røde flekker..

Anbefalte innlegg

Gjest Tale30
Skrevet

.. når må man sjekke det ut?

Jeg er borte fra hjembyen min i 2 uker fremover, og skal til helsesøster til vaksinering 17.juni.

Jenta mi har hatt tørre flekker på kroppen helt siden hun ble født, men jeg syns de virker litt røde nå. Det kan se litt eksem-aktig ut, men hun klør ikke på det. Nå sa noen til meg tidligere at man ikke treger å se det på barnet dersom de er plaget med kløe da.. Mange mener at det kan være tenner på gang når flekkene har blusset opp, men foreløpig kjenner jeg ikke spor av noen tenner i tannkjøttet. Hun gnager veldig mye, men det har hun gjort lenge.

Kan jeg vente til jeg skal til helsesøster? Eller bør jeg oppsøke lege her jeg er nå? Da må jeg vel gå om legevakten, og jeg tenker det blir litt voldsomt når hun ikke har nedsatt allmentilstand i det hele tatt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan høre ut som atopisk eksem. Smør med fuktighetskremen Aderma (fra Apoteket) inntil du får dratt til fastlegen. Hvis hun ikke er synlig plaget, kan du sikkert vente til dere kommer hjem.

Min hadde det, og vi fikk henvisning til spesialist av legen på helsestasjonen. Vi fikk en krem, Apolar, som vi smurte på ved utbrudd, ellers smurte vi med Aderma morgen og kveld, for å forebygge, da han var liten. Nå er han snart tre, og vi smører 2-3 ganger i uka, når han har badet.

De skal heller ikke bade hver dag hvis de har atopisk eksem. Ha gjerne litt olje i badevannet.

Skrevet

Jeg ville kjøpt Aderma Exomega(ikke lotion, den blir ikke fet nok). Smør godt inn med denne til du får dratt på helsestasjon.

Vår baby hadde en slik tørr flekk. Helsesøster sa at så lenge det var så lite så skulle vi forsøke å kjøpe hydrokortison på apoteket og smøre på. Og bruke Aderma Exomega i tillegg. Hadde det vært mye mer, så hadde hun henvist oss til lege for å få noe sterkere.

Atopisk eksem klør veldig!! Jeg ville smurt.

Gjest Tale30
Skrevet

Jeg har håpet i det lengste at det ikke er atopisk eksem, da helsesøster tidligere har sagt at frem til barnet er 6 mnd er det normalt med slike flekker men at det vil tas tak i dersom det fortsetter etter det. Jeg har nå apotekets a-creme, er det dette som er aderma?

Jeg hadde visst selv atopisk eksem da jeg var liten, men vokste det av meg tidlig. Jeg var helt umulig å ha med å gjøre sier mamma fordi jeg klødde slik, hun måtte gå oppe på nettene med meg. Det er derfor jeg har syns det var så rart at jenta mi ikke virker plaget i det hele tatt. Hun er tilsynelatende harmonisk, har ikke kloremerker på kroppen, noe jeg skulle tro det ble hvis hun forsøkte å klø seg, og hun sover godt.

Jeg skal i alle fall ta det opp med helsesøster på nytt den 17. Jeg kan tilføye at utslettet blir mer hissig når hun er våt på bodyen oppe ved halsen fordi hun har siklet, da blir det veldig rødt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...