Lunita_ Skrevet 4. juni 2009 #1 Skrevet 4. juni 2009 helsesøster sa jeg kunne begynne å gå vanlig melk når småtten var 9,5 mnd..Men når jeg begynner med vanligmelk,skal jeg kutte ut mme da?
skorpi81 Skrevet 4. juni 2009 #2 Skrevet 4. juni 2009 Vi fikk også beskjed om dette da gutten vår var 10 mnd. Så vi kuttet ut mme og gir nå bare melk - men da selvfølgelig ikke like mye melk som de fikk mme. :-) Så dere kan gi noen smaksprøver på melk i begynnelsen før dere kutter ut mme helt, og hvis det ser ut som det går greit (at småtten ikke reagerer på melken) så kan dere gi mer og mer melk etterhvert for så å kutte ut mme helt. Så vi gir alt fra 50-125 ml melk til frokost (kommer an på hvor mye han vil ha) sammen med 2 brødskiver. Og det samme til kvelds. Her gir vi skummet melk siden det er det vi har pleid å drikke. Helsesøster sa det var greit siden han ikke har problemer med vekten. Hadde han vært undervektig e.l, så skulle vi gitt enten lett- eller H-melk.
blomstre Skrevet 4. juni 2009 #3 Skrevet 4. juni 2009 Hm, da storesøster var baby for 8 år siden anbefaltes det å starte med kumelk når de var 10 mnd. Men i følge dagens anbefalinger skal man vente til de er 1 år... Det er vel meningen at den skal erstatte mme ja.
blomstre Skrevet 4. juni 2009 #4 Skrevet 4. juni 2009 Sakset fra helsedirektoratet sine sider: "Av hensyn til behovet for jern i annet levehalvår anbefales bruk av morsmelkerstatning som drikkemelk og i grøt frem til 12 måneders alder dersom det er behov for annen melk enn morsmelk." http://www.helsedirektoratet.no/ernaering/spedbarnsern_ring/
Lunita_ Skrevet 4. juni 2009 Forfatter #5 Skrevet 4. juni 2009 Tusen takk for svar,da ble hodet mitt litt klokere:) sønnen vår er ingen lettvekter,så han blir nok drikken ekstralett melk siden det er det vi drikker.. Siden han er 9 mnd og veier snart 10,5 kg og 76cm så tenkte jeg at da trenger han ikke så så innmari mye mme hvis han får vanlig melk:p planene var å begynne med smaksprøver fra han var 9,5 mnd og gradvis trappe opp ja:) men var da litt usikker på om han skulle få like mye mme,men da veit jeg det:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå