Gå til innhold

Fosterdiagnostikk og ultralyd, man slipper fostervannsprøve nå!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ville bare dele dette med meg. Skal til Bergen på mandag på Fosterdiagnostikk og ultralyd. Har gruet meg sååå mye og sett for meg sprøytestikk og det som verre er. Ringte opp i dag for å høre om jeg måtte ligge etter prøvene var tatt. Men nå var det ikke vanlig å ta fostervannsprøve fikk jeg vite. De så ting så godt på ultralyd + at det var vanlig blodprøve de skulle ta, såkalt dobbeltest. Utifra det kunne man finne mye idag. Jeg ble 10 kg lettere (noe som virkelig kunne trengs nå hehe).

 

Andre som har vært inne til slik prøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi skal ullevål på tirsdag. bare veiledning første gangen. Litt ugreit at de ikke kan ta alt samme dag da det tar oss en time og kjøre. Er spent ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt denne dobbelttesten og fikk meget godt resultat, men det er ikke slik at det er 100% sikkert at alt er i orden med barnet selv om denne testen er bra.

Har hørt om folk som har fått funksjonshemmede barn selv om dobbeltesten var bra.

jeg har selv et barn med kromosomfeil, det er derfor jeg får tilbud om dette nå.

 

Jeg har valgt å ta fostervannsprøve selv om resultatene er bra på dobbelttesten, dette fordi vi ikke har kappasitet til 2 barn med funksjonshemning.... Men alle må ta siden avgjørelse og mange synes det er nok med bra resultat på dobbelttest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var og tok blodprøve sist uke, og var på ultralyd på tirsdag. De målte størrelsen på vannlommen bak i nakken. Den var omtrent 1,6mm og det var veldig bra, sa de. Sammen med blodprøven og alderen min kom de fram til en sannsynlighet på 1:12.565 for at barnet vil ha Downs syndrom. Så det er jo ikke fullstendig umulig, men veldig usannsynlig.

 

På ultralyd fortalte de at om sannsynligheten var høy, går de videre og tar fostervannsprøve med nål som før.

 

Det var første gang vi fikk se den lille, og det var kjempegøy!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bi Test eller Duo Test, gir bare en indikasjon pa om det kan vaere noe galt, nar det gjelder visse sykdommer. En bi test kan ikke gjores i stedenfor en fostervannsprove, som gir sikre resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...