Gå til innhold

Dere med to tette, vil dere dele noen erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde dere planlagt to tette, eller kom det som en overraskelse?

Hvor tette er de?

Kan dere si litt om hva som er utfordringer ift. å ha to tette, fordeler/ulemper?

Hva vil dere trekke fram som positivt og negativt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan jo dele litt.. :) Har 19 mndr mellom mine, minste er snart 5 mndr, største er 2 år. Sistemann kom overraskende:) Men jeg ville gjort det igjen, om jeg fikk velge. Jeg synes det er kjempestas.

Utfordringene er vel at når de er så små klarer de lite selv, så det er travelt. Og det kommer selvsagt an på unga. min første var krevende, minstemann er veldig enkel.

Utrolig mye bleieskifting.. hehe Men jeg har også vært heldig i forbindelse med sjalusi, største har ikke vært noe voldsomt sjalu, og er bare snill og god med minste. Så her har det egentlig gått veldig bra.

fordelene er jo at de har lekekamerat hele tida, liker samme ting osv. ulempen er at det er travelt når de er små, men det varer jo ikke mer enn et år eller to, før det kommer seg. Og om man er i normalt god form (ikke syk) og er to stk så ville jeg anbefale det. Men ville ikke hatt tre tette.. ;)

Skrevet

Har 18 mnd mellom nr 2 og 3. Det er hektisk nå når begge er små, men har egentlig mest dårlig samvittighet ovenfor eldstebarnet, som er mer selvstendig og stakkars får lite mammatid.

Den største ulempen med to tette har til nå vært to tette svangerskap, det siste svangerskapet var utrolig hardt, hadde alle mulige svangerskapsplager og var sykemeldt. Var praktisk talt helt frisk i de to første svangerskapene.

De to tette kom som en (gledelig) overraskelse!

Dersom man får gode rutiner og har unger som sover relativt greit om natta, så er det flott, men absolutt slitsomt. Og de får nok mye glede av hverandre i framtida!

Skrevet

jeg har 14 mnd mellom mine, jeg slet mye med bekkenløsning i andre svangerskapet, og da var det tungt å bære rundt på en baby.

det er veldig tøfft i begynnelsen, en på 14 mnd trenger fortsatt mye hejlp, så det blir ofte at den ene skriker mens jeg holder på med den andre.

første mann er en krevende gutt, mens minste er en ganske lett baby.

man må være flink til å planlegge, forberede, legge tilrette. feks ta frem klær, osv til dagen etter. jeg gjorde alt klart, la hauger til hver av ungene på bordet med klær, bleier, yttertøy. satte frem flaser, satte vippestolen der den skulle stå sånn at jeg bare kunne sette lillemann der mens jeg kledde på eldste.

pakket stelleveska dagen før, gjorde klart vogna med dyne og diverse.

det er fortsatt hektisk her til tider, men det er bedre enn det var, nå er minste 8 mnd og eldste er 22 mnd.

fordelen er at om et par år så er de nok bestevenner, har alltid en lekekamerat som er på nesten samme nivå. nå er vi liksom ferdig med barn, masse bleier akkurat nå, men så er vi ferdige med det.

jeg hadde ventet litt lenger mellom, hvis jeg kunne ha valgt om igjen. men det kommer nok veldig ann på hvordan første barnet er, og hvordan kroppen takler å være gravid, jeg hadde endel plager i svangerskapet, og kunne ikke være en så aktiv mamma som jeg ønsket under svangerskapet.

og nå i ettertid er jeg fortsatt plaget med sterk bekkenløsning, noe som gjør det vanskeligere å ha 2 så små.

Skrevet

Vi planla dem og har vel forsaavidt nesten 3 tette vi da er 3 aar og 5 mnd fra nr 1 til nr 3, 15 mnd mellom de to foerste.

Syns det har gaatt kjempe fint og at saa lenge man tar ting litt med ro og ikke stresser for mye saa gaar det meste greit. Med de to foerste saa hadde jeg begge hjemme mens naar minsten kom saa gikk de to andre 3 dagr i uke i bhg.

Syns ikke det er saa mange negative sider. Blir veldig sliten av og til , men det gjorde jeg da vi bare hadde en ogsaa.

Positive sidene er jo at de har venner i hverandre. Naa er alle mine 3 av samme kjoenn ogsaa og spesielt de to eldste leker kjempe flott sammen. Mini er bare 10 mnd enda saa han faar ikke helt vaere med enda.

Det som kan vaere ltt pes er naar de alle tre blir syke paa en gang, det har vi opplevd opp til flere ganger, men det er jo ikke slik til vanlig da.

Skrevet

Vi har 18 mnd mellom nr.2 og 3 mini er nå 2 mndr så har ikke veldig lang erfaring enda, men til nå har det gått kjempe bra! Var ikke planlagt at det skulle bli så tett, men nå er vi bare glad for det!

Bruker masse bæresjal til mini, slik at jeg er mer tilgjenelig for nr 2. hadde til og med alle tre allene i dyreparken, noen vil si det er galskap, men det gikk bra, største er 4 år... Må sies at de to elste går i barnehage, hadde ikke "orket" å ha nr to hjemme, samler litt energi hjemme på dagtid med bare en liten hjemme. Da koser vi oss bare og tiden raser. Er jo deilig nå som det er sommer og vi er masse ute.

Skrevet

Vi har 18 mnd mellom jentene våre, og planla faktisk enda litt tettere.

Syntes de første 6 mnd med to gikk som en lek, til tross for at minsta var litt mer krevende og sov lite.

Deretter kom en litt mer slitsom periode da minsta begynte å krabbe.

Nå er de 2 og 3,5 år, og er verdens bestevenner, selv om de krangler og erter hverandre som søsken flest. Eldstejenta ble tidlig selvstendig, og minsta er ikke mange hakk etter pga hun vil være som søsteren.

Skrevet

Vi planla to tette, men dem kom litt tettere enn vi hadde trodd :)

Det blei 11 mnd mellom nr 3 og 4, gutta blir np 5 og 6 år til høsten. Det har bare hvert supert med tette barn. Alt blir litt "på løpebånd" aktig, for i starten blir det jo dobbelt med mating, bading, bleieskift, bæring, nattevåk og legging.... osv. Vi syntes dette var en fantastisk fin periode, dog til tider noe slitsomt :-) MEN, mellom de to eldste har jeg 3,5 år mellom og jeg syntes det var mye, mye mer slit.

Vi fikk nr 5 da minste var 3,5 år, men har er sterkt funksjonshemmet og som nå 5 åring ligger han på ca 1 år i utvikling. Så følelsen av å ha to tette igjen er her stadig oftere :-)

Ville ikke valgt det annerledes og ville (om vi skulle hatt to til) valgt 2 tette igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...