Gå til innhold

Noen som vet? ang penger og graviditet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter på rundt tre måneder og nå er jeg kanskje gravid igjen. Jeg har ikke noe inntekt og nav vil ikke hjelpe meg. Det eneste vi har nå er lønnen til samboeren og da går vi 2000 i minus hver måned. Men har jeg noe rett på penger hvis vi får en liten en til? Utenom engangsstønaden. Ender nok med at jeg MÅ ta abort siden vi ikke har penger til å ha en til. Men vi syns det er utrolig synd at det må bli s¨ånn bare pga jeg ikke får noe hjelp.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kontantstøtten når eldste er 1 år, og du er hjemme med begge:) Og en barnetrygd til for det nye barnet. Da er du oppe i 4 500 sånn ca. Og så engangsstønaden.

Skrevet

Hva med å bruke prevensjon i stedet for å klage på staten...?

Skrevet

Hva med at du ikke bryr deg om det? Du vet ikke en dritt om jeg har brukt prevensjon eller ikke.

HI

Skrevet

Om dere lever under minstestandard, har du krav på hjelp fra sosialkontoret.

Med én full inntekt er det usannsynlig at dere gjør det, men de kan sikkert hjelpe til med økonomisk rådgivning.

Du kan ærlig talt ikke skylde på det offentlige for å at dere lager to barn uten å ha opptjent rettigheter til stønader.

Kan et alternativ være at din samboer tar permisjon med nåværende baby og du skaffer deg en jobb hvor du kan tjene opp rett til foreldrepenger for neste barn?

Skrevet

Det er sant:) hadde helt glemt kontanstøtten jeg. Takk!

HI

Skrevet

Nei det er ikke en løsning for oss.

Han tjener 219 kr for mye i måneden til at vi får hjelp. Men de pengene pluss 1800 kr til går jo til lån men nav tar ikke engang hensyn til at vi har et lån.

Skrevet

Hvorfor er ikke det en løsning for dere?

Lån skal inkluderes i beregningen av deres månedlige utgifter ved beregning av sosialstønad, selv om dere må regne med at levestandarden må skrus ned. Om dere ved lønnsutbetaling bruker det dere får inn til faste utgifter, og deretter går på sosialen og er helt blakke har dere rett på hjelp til det mest nødvendige. Særlig optimalt over tid er det selvsagt ikke.

Alternativt kan du bli dagmamma, skaffe deg en kvelds-/helgejobb e.l. Om du er interessert i å beholde barnet bør du ha stort fokus på å opptjene rett til stønader ved fødsel, og da bør du i arbeid temmelig umiddelbart.

Skrevet

Fordi vi tjener mer på at han jobber. Og jeg har ikke jobb.

Som sagt lån blir ikke med i beregningene heller ikke kostnader for bil,

Skrevet

Det er tull. Skaff dere ny saksbehandler.

Skrevet

Barnetrygd for to barn 970+970= 1940,-

Kontantstøtte for eldste fra 1 år =3300,-

Da får du jo en "inntekt" på 5240,-

Skrevet

Vi har kranglet med de i flere måneder nå men det blir ikke tatt med i beregningene. For de mener det ikke er nødvendig med bil. Og lånet skulle vi bare si at vi ikke kan betale.

Det er sant anonym 09:51.

Skrevet

Stakkars deg HI, får ikke du ufortjente gratis penger??? Uff da, faen ta NAV sier eg bare.

Skrevet

Er det nødvendig med bil da?

Dere må vel i det hele tatt ta en ganske grundig gjennomgang av utgiftene dere har. Man kan ikke forvente å ha normal levestandard når man bare har en inntekt, men de fleste steder i Norge er det mulig å leve på en inntekt.

Du kan jo eventuelt bli student - rett til stipend og lån + fødselsstipend ved et evt neste barn.

Eller du kan velge å tenke at det er verden som er slem og ikke ordner opp for dere og ta abort alt du lyster.

Skrevet

Om dere har slitt med økonomien i flere mnd, hvorfor sørger dere ikke da for å ikke bli gravid igjen?

Du bør finne deg en kveldsjobb slik at barnefaren tar seg av barnet mens du jobber.

Skrevet

Skal du ha støtte av nav må dere nok selge bilen.

Skrevet

Ufortjent? du vet ikke noe om hvor mye jeg har jobbet osv så det kan du ikke si. Jeg jobbet en uke for lite til å få foreldrepenger!

Bil er nødvendig for å dra på jobb, lege osv.

Skrevet

Hvor langt unna er jobben da? Går det ingen busser dit?

Om det skal lønne seg å ha bil for å dra til lege må du jo dra dit daglig.

Skrevet

Har du prøvd å skaffe deg jobb?

Skrevet

Bli student til høsten!

Skrevet

Ville tatt på meg en jobb ekstra jeg og jobbet når jeg kunne. Hvordan kan dere tjene mer på at bare samboeren din jobber? Er det det at du ikke GIDDER å jobbe?

Hadde ihvertfall ikke orket å gå på et nytt svangerskap etter 3 mnd.

Skrevet

Om det ikke lønner seg at han tar over permisjonen må han tjene over 6G som er ca. 410 000 kr i årslønn.

Kan du ta en kvelds/helgejobb for å spe på pengene? Eller ett dagbarn?

De første 10 mnd etter neste unge kan du ha rett påå:

Barnetrygd 970 pr.barn= 1940 kr i mnd

Kontantstøtte= 3303 kr pr.mnd

Engangsttønaden på 35 263 kr om du deler dette på 12 mnd har du = 2938.58 kr pr.mnd

Da har du allerede = 8181 kr i mnd de neste 12 mnd.

Og om du da jobber litt ekstra blir det nok bra.

Ellers om han tjener 6G eller under bør han ta over permisjonen snarest og du jobbe slik at du får rett på foreldrepenger og om du da jobber over 50% vil han også få rett på fedrekvoten.

Det går nok helt fint å beholde ungen om dere vil det. Mye utstyr har dere etter første ungen og det dere trenger kan dere enten finne gratis eller billig på finn.no

Lykke til.

Skrevet

Mente de første 12 mnd etter neste fødsel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...