Gå til innhold

H-melk og meierismør

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bruker dette til alt av matlaging. Noen få ganger steker jeg i olje, men smaken blir så utrolig mye bedre med meierismør. Margarin bruker jeg aldri, meierismør i alt av baking. Og H-melk eller fløte, ikke matfløte.

Barna, også minstemann på 10 mnd, spiser meierismør på maten. Samme gjør jeg, men ikke mannen. Minstemann drikker h-melk, mens vi andre drikker XL. Noen fetende effekt har det ikke hatt på noen av oss, for vi er normalt slanke. Minstemann gir jeg h-melk for at han kanskje skal legge på seg litt.

Flere som meg eller er alle hysteriske for skikkelige produkter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selv om man er slank, kan man ha masse fett inni kroppen som ligger rundt organene. Dette fetter er farligere enn det som legger seg i bilringer osv. !!!

Er en grunn til at man ikke anbefaler slike produkter.

Skrevet

For å få smaken av meierismør er jo det et kokketriks å blande sunn olje med litt meierismør i panna. Jeg tror du har misforstått litt, kanskje fordi en i media og samfunnet er så opptatt av fedma og usunn mat. En kan være tynn og usunn, tynnfet kaller de det på medisinstudiet. Mettet fett er ikke sunt for hjertet, og selv om en er tynn kan en være utsatt for livsstilsykdommer. De som fikk påvist farlig høyt kolestrol på jobb var ikke fete, men måtte legge om kostholdet mht. mettet fett fra animalske kilder.

Skrevet

Skal jeg ha smør på skiva, så må jeg ha meierismør. Evt bremykt, som smaker nesten det samme. Men så bruker jeg sjeldent smør.

Det er vel ca like mye energi i olje som i smør, men det animalske fettet i smøret er vel farligere enn det vegetabilske i olje. Så jeg bruker som regel olje når jeg steker grønnsaker, fisk og kjøtt i hverdagen. Men slenger gjerne en klump meierismør i panna i helga, for å få ekstra god smak. Syns også biffen får en bedre stekeskorpe med skikkelig smør.

Baker aldri med margarin, og sjeldent med olje. Er ikke hysterisk for noe jeg. Alt med måte.

Skrevet

Har forresten ikke kjøpt H-melk på mange år. Bruker fløte noen ganger i året, men syns lettmelk og ekstra lett er fint nok til matlaging. Drikker skummet selv.

Skrevet

Bekymrer meg ikke for innvendig fett, tror ikke det er så farlig hvis man lever sunt ellers. Vi er aktive i idretter og trener masse. Barna er også masse i aktivitet. Meieriprodukter ikke farligere enn mye annet som vi eksoneres for. Hvis jeg skal trekke en parallell, så tror jeg faktisk det er farligere med alle de syntetiske stoffene vi får i oss. Det er en grunn til vi ALDRI kjøper klissete og farget godis til barna.

HI

Skrevet

Bare tull at fettet er så jævli farlig. Det metter godt, derfor vil det totale matinntaket bli mindre. I lettere produkter er det mer karbohydrater, som gjør at blodsukkeret svinger mer. Spesielt "raske" karbohydrater.

Det var jo meiersmør og H-melk de drakk før i tiden. Nå er det all den junkfooden, fastfooden og ferdigproduktene som gjør at folk blir feite.

Jeg nyyyter smør, og feite produkter. Opplever ikke noe problem med det. SÅ fort jeg spiser brød eller masse ferdigmat, så kan jeg plutselig gå opp 2-3 kg. Men det er også individuelt selvsagt.

Og alt med måte, det finnes en gylden middelvei for alt. Så lenge barna er aktive så går det nok bra:)

Skrevet

Her bruker vi melk rett fra tanken i fjøset, til nød H-melk. Jeg bruker ikke smør på brødskiva, men de andre bruker setersmør eller bremykt. Jeg bruker helst rapsolje til steking, og melange til baking (unntatt til jul eller spesielle anledninger, da blir det skikkelig smør).

Skrevet

Drikker kunn H-melk, Det skal være ordentlig smør og gjærne mye, nam nam! Er vel i den kategorien at jeg gir blanke i hva jeg putter i meg, så lenge det ikke er lett produkter da jeg innbiller meg at "modifiserte" produkter er værre enn "ekte vare".

Har også en teori om at jo mer man unngår jo mer utsatt blir man for alergier da kroppen ikke får mulighet til å danne anntistoffer mot alergener. Syns det er litt int at antallet mennesker med allergi har økt gjevnt i takt etter som vi blir annbefalt å ungå div produkter osv osv. Men dette er min personlige teori og selvfølgelig skal folk som er disponert for alergier være forsiktig men tror man kommer lengre med sunn fornuft enn hysteri.

Selv kommer jeg nokk ikke inn under kategorien med sunn fornuft heller da jeg er litt for glad i det "søte liv" og lever stort sett på cola og kaffe ;) egentlig burde jeg vel fått to sukkerunger men kan ikke si at de har vist noen synlige plager enda (1 og 7år) og venter nr 3.

Ikke har jeg vekt problemer heller, men lever ett rimelig aktivt liv da vi har gårdsbruk med sauer og en haug med hester, 2 unger og normalt full jobb utenom (ikke nå grunnet to tette).

¨Så hær er det ikke hysteri men en meget avslappa holdning til det med mat, mulig jeg får det igjen når jeg blir gammel men den tid den sorg!

Skrevet

Høres RIKTIG så fornuftig ut. Selv bruker vi enten H-melk eller skummet melk i matlagingen (alt etter fettbehovet i maten, bruker f eks skummet melk i brød som ikke trenger fett, men H-melk i boller..), desidert mest H-melk, steker enten i SMØR eller i kaldpresset rapolje (joda, noe blir bedre med rapsolje enn smør, faktisk!), bruker vekselvis smør og olje (oliven/raps, kun kaldpresset) i matlagingen (smaken avgjør valg olje/smør) baker kun med smør og drikker kun H-melk (ingen her som setter videre pris på å drikke "kalkvann", altså skummet melk/lettmelk.). Samtidig viser vi måtehold i bruken av fett. Totalt forbruk (2 + 2) er ca 10 l melk/uke og 1 kg smør/uke (og minst 1/3 l fløte/uke....). Vi har også et sunt kosthold ellers, meget lite sukker, lavt saltforbruk (nesten ikke ferdigmat......), mye egg(!), minst 15 pr uke, mye grønnsaker, mye fisk, en god del frukt. I følge legen er vi alle kjernesunne!

Fett er ikke bare "ikke farlig" i måtelige mengder, fett er NØDVENDIG for kroppen. Uten fett, ingen A-vitamin og ingen (god) D-vitamin, bortsett fra den vi får fra sollyset. DET blir litt lite i Norge.... Og det er kanskje en sammenheng mellom inntoget av lettmelka i hjem/skole og barns reduserte synsevne (godt syn krever masse A-vitamin, altså FETT, aller helst melke- og fiskefett). Et studium av kurvenes utvikling KAN tyde på det......

Ingenting gjør meg så lattermild som folk som ikke "kan" drikke h-melk siden det er "usunt" og så etterpå handler chipsposer og pommes frites - med VERDENS MEST USUNNE fett!

Skrevet

Jeg kan være enig med deg om at det er bedre å bruke "skikkelige" produkter med måte fremfor modifiserte produkter.

Her i gården bruker vi enten raps-, olivenolje eller smør til matlagin, avhengig av hva som lages. Enkelte ting er bedre med olivenolje, andre med smør, er ikke smaken viktig er rapsolje veldig bra. Hovedregelen min er: norsk mat = smør; middelhavsmat = olivenolje; asiatisk mat = rapsolje (med unntak av indisk, der kan smør være best).

Vi drikker ikke melk, men bruker extra-lett melk til matlaging. Jeg kan ikke fordra melk (blir kvalm av melkelukten når jeg ammer!), så H-melk kommer ikke inn døren. Altså, mer et spørsmål om smak enn fettinnhold.

Smør på skiven. Den sorten med minst mulig tilsetningsstoffer. Men vi smører ikke alltid skivene.

Yogurt, helst Biola.

Ost, ikke lettvariant.

Når vi først spiser noe, går vi for skikkelige varer. Men brus har vi ikke, heller ikke snop eller potetgull, for ingen av oss liker det. Mørk sjokolade derimot, har vi alltid i skapet; mye smak i små mengder!

Skrevet

Jeg spiser også mindre snop og halvfabrikata når jeg spiser ordentlig norsk kost.

Animalsk fett er mer mettende enn vegetabilsk fett, men det er likevel en nødvendighet. Tror det er meningen i forhold til økosystemet at vi mennesker skal spise det som kommer fra dyrene. Noen dyr er jo også kjøttetere og det er vi mennesker også.. men vi har valget selvsagt.

jeg opplever at de som er helt opphengt i å være sunn driver og drikker mye proteinshaker, stapper i seg "sunner" piller og lettprodukter og snakker veldig mye om kosthold. Jeg er selv veldig interessert i kosthold, men gidder ikke være hysterisk. Bedre å spise litt ekstra fett og bli skikkelig mett, enn å gå rundt å spise uten å bli skikkelig mett og bare tenke på mat hele tiden.

Og fett er faktisk en nødvendighet, mettet fett også, men det finnes en grense der også, som med alt annet. Ensidig kosthold er ikke sunt uansett hva man spiser. Er ikke sunt å bare leve på grønnsaker heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...