Gå til innhold

Er det bare meg som legger på meg mye?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er 24+4 idag og er 1,64 høy og veier nå 74 kg. Da jeg ble gravid veide jeg 65 kg. Så da har jeg jo trosslat lagt på meg 9 kg allerede.

Forrige svangerskap gikk jeg fra 52 kg til 86 kg..ENORMT!

Jeg fikk jo mye vann siste tiden ,men hva om jeg får det nå å.da blir jeg jo like gigantisk denne gangen å.

Har bekkenplager og hatt blødning her om dagen pga sprukken blodkar,så derfor kan jeg heller ikke "trene" / Gå turer osv.

Klarer heller ikke spise sunt:/ men seff noe sunt,bare alt annet frister veldig..

Drikker ikke brus og lite godterier,men utrolig glad i mat..

Noen fler som har lagt på seg nesten like mye??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg er i uke 23+5 og har gått opp 7 kg. Men jeg føler meg ikke så tung i kroppen allikevel. Det at vi har lagt på oss en del til nå betyr vel ikke at det fortsetter hele svangerskapet. Og hvert svangerskap er jo veldig forskjellig, så selvom du gikk opp mye forrige gang, er det slett ikke sikkert du gjør det nå.

Alternativet er jo heller ikke så morsomt. Jeg kjenner ei som snart skal føde som bare har lagt på seg litt over 6 kg, og alle er bekymret for om babyen har vokst nok.

Jeg prøver å spise ofte og mange små måltider; youghurt, jordbær, vannmelon, druer, smothies av bær... Det er utrolig mye god frukt nå som også smaker søtt. Men tenker også at det kan bli litt vel mye sunnhetshysteri, og en forventning om at gravide skal være litt asketiske. Synes egentlig man bør få spise hva man vil, så lenge man får i seg de viktigste næringsstoffene slik at barnet får hva det trenger...

Skrevet

føler veldig med deg! sist la jeg på meg 27-28 kg. og fikk av alt unntatt 3-4 kg før jeg ble gravid igjen. for å klare de siste 10 kg måtte jeg gå på grete roede kurs..

så denne gangen starta jeg pågravid kurs på nettet med en gang jeg hadde passert 12 uker og kvalmen var over :)

er nå i uke 20+3.. har lagt på meg 3 kg. sist fikk jeg de aller fleste kg fra halvveis og inn. jeg spiser sundt, jeg spiser NOK mat.. og er nesten ikke borti søtsaker. fordi jeg har et jevnt blodsukker og ikke får de samme lystene! har hatt noen sprekker innimellom, og da går det fullstendig over stokk og stein..

samtidig må det sies at det er veldig normalt å legge på seg 0,5 kg i uka fra 18-24 mener jeg å ha lest!?! er ikke helst sikker..

og det aller viktigste er jo at man har det bra!

kan heller ikke trene pga tidvise blødninger, men er fortsatt i full aktiv jobb.

Skrevet

Jeg er også 23+5 og har lagt på meg 7 kilo ca. Kjenner meg heller ikke tung i kroppen og jeg kan se at det ikke er "fett" som har kommet. Når jeg legger på meg ellers blir jeg nemlig veldig rundt i fjeset og det har jeg ikke gjort nå, så da tenker jeg at de kiloene som kommer er de jeg skal ha. Spiser veldig variert, både sunt og usunt. Må ha en liten is HVER dag ellers blir det feil, men MÅ ha grønne epler hver dag også, så jeg føler jeg har en balanse der.

Skrevet

Nei da, det er ikke bare deg. Jeg har lagt på meg 7 kg allerede, og jeg er kun 17 uker på vei.

Skrevet

er 25 uker imorgen å idag på kontroll hadde jeg lagt på meg 11-12 kg fra uke 10..men er kun på magen sier alle.. kan ikke se det bakfra at jeg er gravid, og har +1 i ødem.. spiser variert og spiser godteri når jeg vil.. syns det til tider er veldig hysteri rundt gravide og vektøkning. man legger på seg forskjellig og man tar av forskjellig.. hadde en vektøkning på ca 20 kg viss ikke mer sist og tok av 12-15 kg bare på sykehuset.. så er ikke redd det ikke går vekk etterpå... går jo mye tur når babyen kommer pluss ammngen :)

Skrevet

Er 25+4 og har gått opp 9 kg siden jeg ble gravid. Og det til tross for at jeg kastet opp og var kvalm i 4 mnd. Vekta har rett og slett føket i været den siste tiden. Jeg drikker ikke brus (klarer brått ikke kullsyre) og spiser litt godt i helgene. Ellers så spiser jeg ca hver tredje time, ofte frukt eller en brødskive.

Sukk, må virkelig passe på fremover føler jeg... Var ikke akkurat tynn før jeg ble gravid heller. Har også + 1 i ødem.

Skrevet

Med nr 1 og 2 gikk jeg opp 30 kg på hver..

med nr 3 gikk jeg opp 5 kg

med nr 4 nå har jeg til nå gått opp 5 kg (er i uke 27?)

Skrevet

Godt å høre vis det blir riktig å si?=) Ikke at jeg unner noen å legge på seg,men er jo litt godt å høre at jeg ikke er den eneste,,..

Jeg skal jo også amme og forhåpentligvis bli flink til å gå turer=)

Takk for mange svar=) det liker jeg..

Ønsker alle sammen Masse Lykke Til videre i svangerskapet..

Skrevet

Jeg er 19+5 og har lagt på meg 9 kg allerede, så hvordan skal dette gå???

Mange her har kommet lengre og har lagt på seg mindre...

Men må ta med at jeg før graviditeten la om kostholdet og gikk ned ca 10 kg i løpet av 6 mnd. Nesten alt er nå tilbake igjen:-\

Skrevet

Nei det er ikke bare du, jeg er 27+1 og har lagt på meg hele 16 kg. Var veldig bekymret for dette, men siste uken har jeg sluttet å tenke på det. Jeg spiser så sunt jeg kan og går mye tur, så er vel bare slik kroppen min er?

Skrevet

Hei. det er nok ikke bare deg:) Jeg er i uke 25 + 4 og har gått opp 21 kilo allerede. Jeg venter riktignok tvillinger, men allikervel......

Forrige svangerskap gikk jeg oppp 22 kilo totalt, men de forsvant ganske fort. Gikk ned 16 kilo bare de to første ukene etter fødsel, resten måtte jeg jobbe litt for å bli kvitt, men jeg ammet heller ikke....

Men vet du hva? Jeg bryr meg ikke. Jeg snakket med legen min i går, lett bekymret for mine to små i magen pga min vekt, men han sa så greit at " du har hele livet på å bli kvitt det igjen, og om du legger på deg 20 kilo til, så skal du ikke henge deg opp i det, dessuten forsvinner det meste av seg selv etter fødsel".

Legen er spesialist på svangerskap og kvinnehelse, så dette var godt å høre, for sist fikk jeg beskjed om at det var min feil at fødselen var vanskelig siden jeg var så stor....... Det er iallefall ikek farlig for barna med mindre du stapper i deg en haug med sukker og fett.

Så ikke bekymre deg, prøv å spise sundt, men ikke nekt deg selv det du har lyst på. og for guds skyld, spis når du er sulten:)

Skrevet

hei ;)

er 24 uker på vei og gått opp 9 kg.... og enig at det er en liten trøst å høre at det ikke er bare meg ;);)

Skrevet

Så godt å se at det er andre i samme situasjon og bekymring. Jeg har lagt på meg 5,1 kg og er 18 uker i morgen. Så har lurt på hvordan dette skal gå..

Skrevet

Nei, du er ikke alene. jeg har nok lagt på meg mer enn mange her, hele 9,3 kg, og er 22+1 i dag. De siste ukene har jeg gått opp veldig fort, hadde gått opp et halvt kg bare siden i går! Og tror ikke jeg har vann i kroppen. Begynner å se tykk ut synes jeg, var ikke akkurat tynn før graviditeten heller. Jeg skal til jordmor tirsdag, og tror nok jeg får høre noe der... Blir sikkert satt på slankern, og det er kanskje like greit, for jeg vil ikke bli veldig tykk...

Virker som om jeg har null forbrenning, jeg spiser usunt i tillegg til sunt, og denne kombinasjonene hadde jeg før jeg ble gravid også, men nå er det som om kroppen min suger til seg alt jeg putter inn. Om jeg hadde visst at alt ville gå vekk innen to mnd etter fødsel, hadde det ikke brydd meg, men siden jeg ikke vet så...

Æsj, begynner å plage meg at jeg går opp så mye, så raskt.

Skrevet

Jeg er 25+4 i dag og er 1,68 høy, veide 65 kg da jeg ble gravid og gått opp til 73, så er omtrent det samme;)

Det forsvinner jo en god del kg ved fødsel, desuten ammer vi jo bort en del:) Er ikke noe særlig å gå opp for lite heller, da er formen elendig etter fødsel har jeg hørt!

Prøv å ikke tenk så mye på det, nå er tiden til å kose seg her, om ikke alt forsvinner når barnet har kommet, så gjør mesteparten det! Da har du en ekstra grunn til å trille turer med vogna;)

Skrevet

Jeg har gått opp 8 kg og er i uke 27. Det syns jeg er helt greit. Spiser som før, men har fått trent noe mindre. Tredje svangerskapet mitt nå. Etter de to første gikk jeg ned 14 kg de to første ukene etter, 5 kg ble ammet bort over tid. Slanket meg ikke. Tenker det er slitsomt å være mager etter fødsel. Mange blir det når de ikke har noe ammelager på lur.

Skrevet

Tror det er litt forskjellig fra person til person. Jeg for min del var overvektig fra før av, med en BMI på 33 før jeg ble gravid. Har lagt på meg 3 kg nå, og er i 22. uke. Men så har kroppen hatt mye fett å ta av fra kroppen min. Magen min har eksplodert den siste uka, blitt mye hardere, og strekkmerkene har blitt myyyye større - kun med 3 kg ekstra. Er 1.60 høy og veier nå 90 kg. Hadde jeg vært tynn og slank kunne det hende at jeg ville ha lagt på meg MYE mer enn det jeg har gjort nå. Men så skal det også sies at jeg har vært veldig forsiktig med hva jeg har spist, med tanke på komplikasjoner under og etter fødsel siden jeg var så stor fra før. Men på lørdagene har jeg spist hva jeg ville og drukket en del brus også.. Tror ikke vi skal være så hysteriske, kg kan vi ta av oss etterpå igjen, selvom det ikke er så lett...

Lykke til alle sammen!!

Skrevet

jeg har lagt på meg 7kg. men jeg veide veldig lite fra før så er bare bra for min del...

Skrevet

huff jeg er 14+3 og har lagt på meg 5 kg allerede! det er inkludert tiden på prøverørshormoner, men likevel! jeg var på kontroll i dag- og har gått opp 1 kg på 2 UKER!!! ekstremt mye synes jeg! og jeg er ingen sylfide fra før heller...sliter voldsomt med bekken, og etter trening klarer jeg nesten ikke gå...fått henvisning til fysioterapi nå, så håper jeg blir bedre!

så du er ikke alene!!

Gjest eelis+guttespire
Skrevet

Jeg er 20+4 og har lagt på meg 10 kg. Det er mye, og jeg kjenner jeg har litt panikk for hvordan jeg ender opp til slutt. Men jeg var veldig tynn i utgangspunktet, så kanskje det er like greit å gå opp en del..

Skrevet

Jeg er 26 uker og har gått opp 12 kilo.Trøster meg med at det er mye vann.Så jeg slipper å slite med fett etter fødselen.

Skrevet

Hmm , godt at det ikke bare er meg ! :) La på meg maaange kiloene fra jeg fikk vite at jeg var gravid til første kontroll! Ble såå forfær da jeg stilte meg på vekta på første kontollen over vekta mi, for dette skulle være "start" vekta! Men kan ikke skylle på noen andre enn meg selv og et litt usunt kosthold. Jeg slutta å røyke da testen var positiv, og altt av uasunne goderier og snop som fristet ble putta i munnen! Nå spiser jeg mer variert, og holder meg unna for mye juice og brus. Men har fått helt dilla på cola! :\ Så det blir en halv liter anna ver dag.. :\

Skrevet

Jeg er 162 cm høy og normalt bygget. Er 20+5 i dag og gått opp 13 kg. Og tro meg, DET SYNES!!!!

Så for å svare på spm ditt, nei du er langt i fra den eneste ;-)

Skrevet

Godt å høre at vi er flere, ja. Jeg er 23 uker på vei, og har lagt på meg ca 10 kg. Sukk.... Sikkert en kilo ekstra på hvert bryst. Hi hi.. Får satse på at det går seg til igjen etter fødsel og at ikke vekten skyter like fort i været den siste halvdelen av svangerskapet.... :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...