Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #1 Skrevet 3. juni 2009 I morgen skal bf komme å ha samvær med lille tulla vår, og da tenkte jeg at jeg skulle ta opp dette med bidrag. Hun er alt 3 mnd, men pga dna test har vi ikke kommet igang med bidrag ennå... Saken er at han tjener rundt 380.000 - 400.000kr i året,( All svart jobbingen kommer i tillegg til denne summen) mens jeg går på overgangs stønad. Tenkte å foreslå en privat avtale ang bidraget, da vi også har det når det kommer til samværet. Spørsmålet vil jo da bli hvor mye han skal betale ?? Hva skal jeg komme med som et forslag ?? Han jobber svart nesten hver dag/helg (etter sin faste jobb,) fra 15.00- rundt 20.00. Han leier en leilighet av sjefen sin der han kunn betaler 3.000 i mnd, og hvor strøm og internett er innbakt i denne leien. Han har firmabil og firma tlf, så ingen utgifter der heller... Alt dette synes jo jeg er på sin plass at kommer med i denne utregningen !!! Er jeg bare en grisk alenemor som skal suuuuge penger ut av bf, eller henger dette litt på greip ?? Hva ville dere kommet med som forslag til bidrag- ut i fra alt dette jeg har skrevet over ?? Trenger sårt noen svar...
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 3. juni 2009 #2 Skrevet 3. juni 2009 bruk kalkulatoren på nav.no så finner du ut hva barnefar skal betale. du kan selvsakt prøve og argumentere ut mest mulig penger av han, men det er temlig stygt gjort.
Gjest marie-s Skrevet 4. juni 2009 #3 Skrevet 4. juni 2009 Som hun over sier så har nav en bidragskalkulator som regner ut for deg hva han skal betale og denne er lett å fylle ut. Ellers så ville jeg nok IKKE tatt med det at han kun betaler 3000 i husleie, det kan fort slå tilbake på deg en dag du f.eks får samboer og boutgiftene dine blir redusert. Dette er forresten noe som ikke skal taes med heller. Det at han har firmabil, internett og strøm skal heller ikke taes med. Husk at du skal samarbeide med denne typen i minst 18 år fremover så da kan det lønne seg å heller svelge noen kameler i stede for å lage en krig. Antall samværsdøgn skal trekkes fra på bidraget så det kan være greit å ha en viss oversikt over hva dette kommer til å bli etterhvert. Det vil tross alt ikke være så vanskelig for han heller å be nav om å regne ut bidraget for dere mot at begge må betale rundt 700 og da er det kun skattepliktig inntekt som blir tatt med.
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2009 #4 Skrevet 4. juni 2009 Det at han velger å leve nøkternt ved å bo i en billig bolig, kan du vel ikke vente deg at skal komme deg til gode?? Hva om det var omvendt: at han valgte å betale 20 000 i mnd for bolig? Skulle du da hatt mindre bidrag enn bidr.veilederen sier pga hans høye boutgifter? Det med svart inntekt tror jeg ikke du kan dra inn i bidragsavtalen. Da må du evt. melde ham for dette da,,,
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2009 #5 Skrevet 4. juni 2009 NAv bruker den inntekten som er "offentlig", så den svarte inntekten kan du se langt etter. Hva han betaler i boutgifter osv har ingenting å si. NAV bruker standard for alle ang dette, også for den ungen bor hos. Selv om dere har privat avtale ang samvær(noe de som ikke har vært i retten,har), så betyr ikke det at bidraget trenger være det. Og hvordan har du tenkt å klare å suge ut av ham mest mulig privat? hehe.... du skal jo kreve inn pengene, også, vet du;) Overlater du det hele til NAV, så slipper du å kreve det inn. NAV gjør det for deg. Og siden du kun har overgangsstønad, så kan du søke fritak fra egenandelen til dette. Ellers krever ikke NAV noe som helst for å ordne med hele bidraget. Bidragsveilederen på nav.no under familie og omsorg(på høyre side i margen der) er grei å bruke både til privat avtale og til å se hva NAV kommer frem til.
Leeloo76 Skrevet 4. juni 2009 #6 Skrevet 4. juni 2009 Utover der BF har en veldig høy inntekt (da er det visst et eget regelverk som trer inn, vet ikek om det fortsatt finnes) skal BF betale sin del av det det faktisk koster å ha et barn, beregnet ut i fra hvor mye samvær han har (jo mer samvær jo mindre bidrag, ved stor inntektsforskjell kan det bli en skjevdeling). Han skal ikke betale mer kun fordi han tilfeldigvis har høy inntekt, eller lave levekostnader for den del (skulle han sagt at han skulle betale mindre dersom du levde veldig nøktern, fordi da trenger du mindre penger?). Bidragskalkulator, SIFO standarden og evt. notering av hva man faktisk har av utgifter kan benyttes ved privat avtale (må mini ha en spesiell, dyr mme vil ikke dette tas med i SIFO/bidragskalk, men man kan jo foreslå at BF betaler halvparten av denne kostnaden likevel). Jeg er helt for at BF skal betale når han får barn, men ikke at mor skal tjene på at BF er "heldig" og tjener mye. Derimot burde det bli et bedre regelverk i de sakene der BF unndrar inntekt og heller jobber svart slik at mor får mindre enn det hun skulle hatt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå