Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #1 Skrevet 3. juni 2009 .... mener dere det er ok? Er det greit å kalle en person for "stokk dum", "åndsvak", "lite ressurssterk", "enkel" , osv? Ja, jeg sikter til en del av dere som har svart på innleggene til Trollbundet ang barnevernsaken familien hennes er ivolvert i! Nå har jeg ikke fulgt med på dette forumet så mye, så jeg er klar over at det kan ha vært tidligere debatter fra samme hovedinnlegger med mye rart innhold, men jeg synes likevel ikke det fratar voksne mennesker fra vanlig folkeskikk! Det er mye snakk om ungdom som driver med mobbing på internett, bl.a. fordi det er så mye lettere å si stygge ting til en person når man ikke er nødt til å si det ansikt til ansikt med personen. Og det er en kjent sak at mobbere er feige og helst velger ofre som de ser på som svakere enn seg selv. Synes jeg ser samme tendens her, jeg! Enda dere er foreldre og dermed forhåpentligvis voksne mennesker som kanskje snart skal lære deres egne barn nettvett! Selv om dere mener en person har brukt opp sjansene sine, sier og gjør mye dumt, hvilken rett har dere til å komme med personlige angrep på personen? Er det noe som helst nyttig i det? Oppdrar dere barna deres slik også? Når barnet fortsatt ikke hører etter eller forstår en oppgave det skal gjøre, skjeller dere ut barnet og forteller det at det er en idiot, og at det er best å bare gi opp for dette klarer det aldri uansett? Får barnet bedre selvtilllit og takler oppgaven bedre av det? Eller forteller dere barnet at "dette har du fortjent fordi du er så dum, og du får ingen trøst av meg", dersom barnet ikke klarer en oppgave selv om det har prøvd så godt det kan (ut i fra evner og forutsetninger)? I denne saken er det altså blitt en barnevernsak av det. Vi som prater og prater her inne på forumet kan ikke påvirke utfallet av denne. Vi kjenner ikke hele saken. Er det behov for tiltak får vi håpe de blir satt inn, av hensyn til barna. Uansett er det en fortvilet mor med i bildet, og det kan da umulig være nødvendig å tråkke henne enda mer ned i gjørma? Synes også det er merkelig hvor opptatt enkelte er av hvem som skjuler seg bak nicket. " Vi vet godt hvem du er". Jeg vet det ikke, og jeg bryr meg ikke! Å spionere på hverandre er vel ikke poenget? Dere som er så intelligente har vel også vett nok til å skamme dere, for det burde dere....
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #2 Skrevet 3. juni 2009 Flott innlegg, HI. Jeg er hjertens enig. Har svart mye på den tråden til Trollbundet, og syns mange har gått altfor langt i negative ordelag. Det hjelper jo ikke, og gjør ikke godt for den som blir utsatt for dette. Skulle forresten tro at akkurat her inne visst de fleste en del om mobbing. Det er jo ikke en ukjent sak at barn med ADHD ofte er utsatt for mobbing. En kan få sagt sin mening på mange måter, og de fleste er mer effektive enn drittslenging og kallenavn.
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2009 #4 Skrevet 5. juni 2009 Den det gjelder har jo ingen selvinnsikt, så jeg ser det mer som et forsøk å vekke henne enn mobbing. Er jo eget valg å brette ut livet her inne.
nick_343393 Skrevet 5. juni 2009 #5 Skrevet 5. juni 2009 Tror du virkelig at et menneske uten selvinnsikt (dine ord), virkelig får det på grunnlag av trakassering og hets fra anonyme debattinnlegg??? Det er tydelig at det er flere som har litt problem med realitetsorienteringa! Jeg slutter meg til HI. Det har vært sjokkerende å se hvor mange ondskapsfulle innlegg folk har lagt igjen - og så aller helst anonymt. Heldigvis er det mange konstruktive og velmeinende innlegg også. Jeg håper Trollbundet greier å skille mellom drit og kvalitet og at løsningen blir til det beste for alle sammen.
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2009 #6 Skrevet 5. juni 2009 Dere som støtter Trollbundet, er det fordi dere er prinsipielt imot å bruke nedsettende navn på andre eller fordi dere er uenig i kritikken hun får?
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2009 #7 Skrevet 6. juni 2009 Det går an å gi konstruktiv kritikk. Og det er IKKE nødvendig å bruke nedsettende od og vendinger. Bare negativ kritikk blir lett oppfattet som "fiende" og noe man ikke vil høre på. Hvordan gjør dere som er negative det for å oppnå at andre hører etter? Bruker mange negative vendinger og skjellsord? Tviler på det. Da er dere hvertfall ikke særlig lure, og vil oppnå mindre enn om dere hadde omformulert dere. Kan ikke si at jeg mener Trollbundet ikke trenger barnevernet der, utfra det jeg har lest. Men det unngikk jeg å skrive. Jeg skrev heller at barnevernet faktisk kan hjelpe, og at jeg har fått den hjelpen jeg har trengt fra dem. Og støtte har alle behov for, så hvorfor ikke heller gi litt konstruktiv kritikk og gode råd i stedet? En hører lettere etter noe som virker som positive råd, enn negativ kritikk. OG en følger lettere de positive enn de negative. Vi som sitter her på et nettsted har liten mulighet for å praktisk hjelpe, og ikke ser vi hva som egentlig foregår. MEN vi kan faktisk gi tips og råd til de som trenger det, selv om vi føler at det må mer til enn tips og råd. I de svarene jeg la inn til Trollbundet, så ga jeg mange tips og råd, men jeg har ingen mulighet til å se om hun følger dem. Like lite som de som la inn negative og trakaserende svar, vet hvilken reaksjon de forårsaker. Mest sannsynlig overser hun de svarene, men det KAN være at de negative svarene er de som tipper hele lasset feil vei......
Kjøttpølsa Skrevet 6. juni 2009 #8 Skrevet 6. juni 2009 Som voksne er man nødt til å være varsom med å fremlegge privatlivet sitt, aillefall på nett. Så med tanke på at dette normalt er et nettsted for voksne med sterke meninger så bør man kunne ta til seg eller se over svar. Hensikten her er ikke bare å få luftet tankene sine(evt da anonymt) og da bør man være forbredt på meninger og synspunkter. Nettvett er en god ting, iallefall når det kommer til slike saker som dette.
nick_343393 Skrevet 6. juni 2009 #9 Skrevet 6. juni 2009 Men nettvettet bør også gjelde de ressurssterke, oppegående og kloke menneskene som svarer Trollbundet. Her er det dessuten snakk om etikk og moral, det å respektere andre mennesker og ikke karakterisere dem på ondskapsfulle og sårende måter et sted de ikke kan forsvare seg, og der bemerkningene blir stående til nærmest evig tid. Jeg syns det har vært mange spark til en som ligger nede.
Kjøttpølsa Skrevet 6. juni 2009 #10 Skrevet 6. juni 2009 Ja, slik er verden og derfor bør man verne seg med ord man kommer med, nettopp pga slike episoder.
Gjest Trollbundet Skrevet 11. juni 2009 #11 Skrevet 11. juni 2009 jeg vil bare si takk for støtten HI!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå