Egget/pfeew med lille nurk Skrevet 3. juni 2009 #1 Skrevet 3. juni 2009 Jeg har tatt en blodprøve som viste lave progesteronverdier (12) på dag 22 i syklusen. Gynekologen min sa at de bør være på 20-30. Men, han vil ikke gjøre noe med det før vi har sjekket verdiene flere ganger (3-4 sykluser). Noen her med en solskinnshistorie til meg? Jeg er redd nå for at jeg ikke produserer nok progesteron...et av de mest sentrale hormonene i forhold til graviditet...
Lillevenn33 Skrevet 5. juni 2009 #3 Skrevet 5. juni 2009 Beklager, men jeg synes det er kjemperart at din gynekolog ikke vil gi deg progesterontabletter! Mangel på progesteron er et kjempevanlig problem og en veldig vanlig årsak til å ikke kunne bli gravid og eller få tidlig SA. Jeg var bekymret for at jeg hadde for lite progesteron, og min gyn sa at vi bare kan begynne med tabletter om jeg hadde lyst, UTEN å teste blodet!!! Jeg tok en test og det viste seg at jeg hadde veldig gode verdier, så det var ikke nødvendig. Men, den ene gyn (min) vil gi progesterontabletter uten å teste blodet og din gyn har ikke lyst til å gi deg progesteron etter at du har slitt med å bli gravid i ett år og har fått påvist lave verdier, uten å vente enda flere måneder! Jeg anbefaler at du søker en socond opinion eller at du snakker med din gyn om at du vil ha progesterontabletter NÅ, i hvertfall etter din neste EL. Tenk om du har mistet foster etter foster fordi du har hatt lave verdier, og du denne gangen kan bli gravid med litt hjelp av progesteron? Det er en helt ufarlig medisin for fosteret og skader ikke å ta det "bare i tilfelle", dette sa min gyn til meg. Veldig merkelig at din gyn er så restriktiv med å skrive ut disse tablettene. Merker at jeg blir litt provosert jeg! Jeg vet hvordan det er å slite og jeg føler med deg. Lykke til, ikke gi opp! Det kan hende at dette er grunnen til at du sliter, da er problemet løst ganske enkelt.
Egget/pfeew med lille nurk Skrevet 5. juni 2009 Forfatter #4 Skrevet 5. juni 2009 Tusen takk for støtten!! HVIS neste blodprøve viser lave verdier, så skal jeg slå i bordet og si at jeg SKAL ha progesterontabletter!!
2exu-guttjanuar2010 Skrevet 5. juni 2009 #5 Skrevet 5. juni 2009 hvor tidlig mister man i så fall hvis man har for lavt progesteronverdier?
Egget/pfeew med lille nurk Skrevet 7. juni 2009 Forfatter #6 Skrevet 7. juni 2009 i uke 9 har jeg hørt det er mange som mister hvis de har for lite progesteron...
SuperSizeMe Skrevet 8. juni 2009 #7 Skrevet 8. juni 2009 Hei! Eg produserer for lite progesteron, og har mista i veke 7, funne ut tidlig MA veke 10, og siste gang mista eg etter 12 veker, så det kan variere veldig! No er det sjølvsagt ikkje sikkert at det er grunnen til alle abortane, men mest sannsynlig. Om du blir gravid, krev å få progesteronbehandling! Eg krevde å få gå på det lenger enn til veke 9, som legen først meinte var nok, og då svarte han at om eg ville det så var det greit, det skader no uansett ikkje. (Dette fordi eg mista etter 12 veker og følte meg lite trygg sjølv om eg gjekk på progesteron til veke 9). Eg er ingen lege eller ekspert, men det virka litt rart at han ikkje vil sette deg på kur når det er påvist lave verdier....,? Lykke til i alle fall!!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå