Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #1 Skrevet 3. juni 2009 at visst jeg hadde valgt å gå hjemme hadde jeg fått mer utbetalt av Nav pr mnd, enn det jeg får i lønn pr mnd nå som jeg har valgt å jobbe.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #2 Skrevet 3. juni 2009 Det er ikke mulig for da får du redusert OS så sant du har rett til det. Som alenemor så taper du ikke på å komme ut i arbeidslivet.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #3 Skrevet 3. juni 2009 Nei, det går ikke. For har du ikke brukt opp overgangsstønadsperioden din, så har du rett på redusert overgangsstønad i tillegg om du har årsinntekt under ca 360 000. Du får også dekket 64% av barnepassutgiftene, noe du ikke ville fått om du bare gikk hjemme.
winneboo Skrevet 3. juni 2009 #4 Skrevet 3. juni 2009 Du må ha en utrolig dårlig betalt jobb da. Jeg er alenemor og når jeg jobbet fulltid hadde jeg rundt 23 000 utebetalt og da fikk jeg ca litt over 1000 lappen i OS da den blir redusert etter inntekt. Full OS er på 11 300 ca, så jeg hadde dobbelt så mye i inntekt når jeg jobbet. Så får min del lønner det seg ikke å gå hjemme med OS.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #5 Skrevet 3. juni 2009 Det som er sykt er vel at du har klart å takke ja til en fulltidsjobb som gir deg under 12000 utbetalt etter skatt...! Hva slags jobb og årslønn er det da !? Selv en i kassa på Rimi tjener ca 20 000 pr mnd før skatt, og på sykehjem som ufaglært assistent det samme. Du burde ærlig talt benytte sjansen til å utdanne deg nå, og ikke jobbe, om du ikke har lyst til å leve på sultegrensen resten av livet.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #6 Skrevet 3. juni 2009 Mange som svarer her vet vel ikke hva de snakker om. Jeg hadde en kollega som var i samme situasjon. hun hadde fått mer utbetalt om hun hadde sagt opp jobben og blitt hjemme med ett barn i bhg og ett barn på skole.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #7 Skrevet 3. juni 2009 Åjoda, de vet hva de snakker om:) Hun hadde ikke fått mer utbetalt, for en får ikke støtte til barnepass når en selv går hjemme;) Aktivitetskrav, vet du;) Og å ha en lønn i full jobb, som er utbetalt under 12 000 i måneden i skatteklasse 2..... hvilken jobb er det, da?
Gjest Skrevet 3. juni 2009 #8 Skrevet 3. juni 2009 Meiner du at åleinemødre ikkje veit kva dei prater om? Om eg hadde hatt ein jobb så ville eg ha mykje meir utbetalt enn om eg var student. Du kan jo berre be ho om å prøve og sjå, for når realiteten slår inn så seier folk noko anna. Eg har OS på 11500, bt/st 2600, bidrag på 1440, utdanningsstønad ca 1300, og stønad til barnetilsyn på 1600kr. Dei to siste får du berre om du går skule, den siste om du er reg arbeidssøkar. Dvs at du kan ikkje gå heime uten å gjere nokonting og så få støtte til bhg. Så kva er totalsummen: 18 440 før skatt. Og hugs at bidraget og barnetrygda ikkje er mine penger, men barnets.
winneboo Skrevet 3. juni 2009 #9 Skrevet 3. juni 2009 Neida vi som er i situasjonen vet ikke hva vi snakker om Jeg hadde også sagt opp jobben hvis jeg var henne Må være en rimlig dårlig betalt jobb hvis det å gå hjemme på trygd lønte seg.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #10 Skrevet 3. juni 2009 Man får kontantstøtte om man ikke har barn i barnehage og da, uten barnehageutgifter.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #11 Skrevet 3. juni 2009 barnebidrag og barnetrygd er beregnet på å være med å dekke kostnader til barnet, med andre ord de er med i regnestykket når man regner ut leve/bokostnader.
Gjest Skrevet 3. juni 2009 #12 Skrevet 3. juni 2009 Jepp, men no har eg ikkje sagt noko om mine utgifter, og derfor tar eg dei ikkje med på kva som er "ei aleinemors penger". Eg forstår ikkje denne misunnelsen overfor aleinemødre, det er ikkje luksus! To personer som jobber /2 gjer meir enn det ei aleinemor får. Eg trur eg får ganske mykje ifrå nav mtp at eg er student.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #13 Skrevet 3. juni 2009 Kontantstøtten får vel de som er to, også, om de ikke har barn i barnehage? Det er ikke en stønad for enslige alene. Og en barnetrygd får jo alle for hvert barn. En som er alene får en ekstra uansett antall barn. De får ikke 2 for hvert barn. Du kan ikke regne de stønadene alle får, med i hvor mye en enlig mor får "ekstra".
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2009 #14 Skrevet 4. juni 2009 HI: Hvorfor er det så sykt? Noen jobber må jo ligge på under gjennomsnittet i lønn, og du har vel en av disse. Atltså blir din levestandard dårligere enn gjennomsnittet i Norge. Alenemødre uten jobb bør ha en levestandard som tilsvarer hva man har med en gjennomsnittlig lønn. Ikke dårligere enn gjennomsnittet bare fordi DU ligger under snittet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå