Gå til innhold

First Price

Sol Skippertaksdronning

Anbefalte innlegg

Skrevet

HVorfor mener mange at det er dårligere varer enn merkevarer? Er det pga at varer som er såpass billig må være andresorteringsprodukt? Eller hva er greia? Vi bruker masse FP, og jeg synes igrunn det er helt ok varer jeg da. Dere andre? Synspunkter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi bruker også mye first price. Er veldig fornøyd med varene vi :o)

Skrevet

Jeg mener at det er nødt til og være annenrangs. Hvorfor er det så billig da? Da kan jo like gjerne alle de kjente dyrere merkene bare sette ned prisen til samme nivå, om det er det samme?

Hvorfor skummer omtrent ikke shampoen jeg prøvde fra first price?

Hvorfor blir ikke håret stivt/stylet ved bruk av first price gele/voks?

Visst du holder en bacon pakke fra Gilde og en fra first price ved siden av hverandre, så holder det med å se på kjøttet og ikke merket, om hvem som er hvem. First price er da full av fettstrimler.

Jeg synes noen first price produkter er ok, jeg prøver meg litt frem.

Men, mye smaker søren meg ikke godt.

Skrevet

Den lave prisen har mye med markedsføring, design o,l å gjøre og. Du ser jo ikke store plakater, reklamefilmer med first price produkter - her sparer de inn masse penger! I forhold til Gilde f.eks som bruker sikkert sinnsykt mye på å markedsføre produktene sine, de må jo kreve litt mer i pris for at ting skal gå opp i opp :)

Skrevet

Kjenner en som driver en rema 1000,og han sier at mye av de billigproduktene bare er tull.Og han bruker det ikke selv.

Skrevet

det sies jo også at det er kjente merkevarer som produserer også for first price.

mye ligger nok i markedsføring også ja...

synes mange av produktene er greie, selv bruker vi det mye!

men noe har mer fett ol... eks bacon og skinken.... men det varierer jo også da...

Skrevet

Øh - First Price markedsfører ikke så mye? Det skal jeg si deg de gjør.

Det er endel annenrangs produkter. Må da se det ved å se på kjøttet f.eks!

Skrevet

Mye av billigproduktene blir produsert hos kjente produsenter. Saken er at det blir brukt dårligere råvarer o.l i billigproduktene. Derfor kan de selge dette billig.

Skrevet

Personlig synes jeg det er supert med storposer kyllingfilet-og lår, sånt er dyyrt ellers. Var litt skeptisk til kjøttdeigen, men den og var kurant. Tror ikke jeg har funnet et produkt jeg virkelig misliker enda.

Skrevet

Drop å kjøp first price! Det ødelegger markedet!

Grunnen til at first price er så mye billigere er at de ikke skal markedsføres. (hva kjedene gjør selv er opp til dem) Eneste utgiften skal være å lage varen.

Det er jo de store, kjente aktørene på markede som produserer first price. Prior f.eks. produserer kyllingfileene side om side med sine egne.

Men first price har oftest ikke like god kvalitet som produkter fra de største kjedene. Varene er ofte sped ut etc.

Skrevet

Det er kjedene selv som markedsfører first price. Kiwi blandt andre!

Skrevet

Vel, da får jeg heller være en av de som ødelegger markedet:) Jeg har virkelig ikke økonomi til kun å kjøpe merkevarer, så for oss er det en liten form for redning i FP, når kronene er strukket til det yttterste. Med FP sitter vi igjen med litt.

Skrevet

Kyllingen til first price er den samme som prior bruker! Blir "produsert" på samme sted og. Bare tilsatt litt mer fuktighet før frysing kanskje :o

Skrevet

Jeg mener at man får det man betaler for.

Jeg synes dessuten det er så merkelig at nordmenn er mer opptatt av pris enn kvalitet når det gjelder mat. Maten skal helst være billigst mulig, så kan smak, innhold og kvalitet være det samme. Det må være nitrist å leve på Joikakaker, frossen fiskegrateng, First Price spaghetti med Dolmio-saus osv. Jeg skyr Rema og Rimi som pesten og det samme gjelder billigmerker som First Price, Euroshopper osv. Jeg vil ha mat som smaker godt og som jeg vet inneholder skikkelige ingredienser, ikke bare fyllstoff, smaksforsterkere, vann, salt og sukker. Egentlig merkelig at vi som tjener best i Europa også er blandt de som spiser dårligst.

Skrevet

Er enig med Lemonia. Det er en grunn til at det er så billig. Kyllingfileten er fylt med vann! Og produktene deres smaker crap!

Tenker litt på de som forer barna sine kun på dette :(

Skrevet

Det blir ikke helt riktig å omtale det under ett som "First Price"-varer, "Landlord"-vaer, "Euroshopper"-varer" og "Coop"-varer, for dette er så mye forskjellig....

Det som er felles for disse varene er jo at de ikke er produsert av en SELVSTENDIG fabrikk som produserer i EGET navn, men av en fabrikk som produserer på kundens (kjedens) bestilling. Det betyr at i prinsippet kan f eks majones til Landlord og majones til Euroshopper være produsert ved nøyaktig samme fabrikk. Men etter litt forskjellige oppskrifter, for disse eier kjedene. Samme vare kan også, helt plutselig, og uten ytre spor, skifte produsent (og oppskrift). Opplevde det selv for en Coop-vare jeg syntes om (går ikke nærmere inn på hvilken). Plutselig syntes jeg smaken var dårligere enn før, og joda, en fingransking av emballasjen sammenlignet med "gammel" i fryseren viste at at man hadde fått ikke bare ny produsent, men også nytt produksjonsland (fra Danmark til Sverige). Og ny sammensetning av innholdet. Selv om det var "samme vare i disken var den da ikke lengre samme vare i MINE øyne. Status endret fra OK til ikke akseptabel på et øyeblikk...

Selv har jeg ikke noe prinsipp om bruk/ikke bruk av slike varer, og jeg bruker gjerne slike varer når jeg finner dem akseptable, men jeg forbeholder meg full rett til selv å avgjøre HVILKE varer som er akseptable fra HVILKEN kjede. Aksepterer f eks gjerne First Price nakkekotteletter og bringebærsyltetøy, vil gjerne ha First Price framfor noe annet i andre tilfeller (f eks bakemargarin og gulost) men vil IKKE ha varer som pølse, kjøttdeig eller lyspærer med dette merket (i første tilfellet fordi smaken ikke passer vår, i andre fordi den inneholder utenlandsk, nabibisk/brasiliansk, kjøtt, i tredje tilfellet fordi kvaliteten er for dårlig (gir dårligere lys enn en tilsvarende Osram-pære, ikke min påstand, men målbart, bare se på varefakta på pakken).

Så her blir vare for vare vurdert, ikke merket (som jo er et salgsmerke) som sådan. Noen varer er VIL jeg ha av lavprismerket (og hadde kjøpt det selv om det var dyrere enn andre alternativ), for andre er lavprismerket helt OK og blir gjerne valgt på grunn av prisen og for atter andre er de uinteressante uansett pris, om jeg så hadde FÅTT dem.

Og en slik vare-for-vare vurdering synes jeg hver enkelt bør gjøre, etter sine krav og etter hva han/hun legger vekt på for akkurat denne varetypen.

Skrevet

De er ikke "nødt til å være annenrangs" selv om de er billige. En varepris idag forteller nemlig ikke hva varen koster å produsere, men hvor mye butikken/kjeden tror kunden er villig til å betale. Og så lenge kunden er villig til å betale mer for merke A enn for merke B blir prisen på merke A dyrest i utsalgspris. Selv om B kostet mest å kjøpe inn...

Det ble gjort en undersøkelse rundt dette i den engelske supermarkedkjeden TESCO for ca 20 år siden. Her ble IDENTISK toalettpapir (identisk ned til mønstertrykket på papiret) pakket i to pakketyper, den ene med produsentens logo, den andre med TESCOs. (Begge var merket med "Producer: XXXXX", og var pakket i mest mulig gjennomsiktig plast) Prisen var dyrere for produsentmerkede pakker enn for TESCOs egne, ganske vesentlig også, 57 pence mot 99 pence. Likevel stod produsentmerket for ca 1/3 av salget (i volum). Kunder som hadde kjøpt dette ble rett utenfor butikken intervjuet og spurt om hvorfor de hadde valgt akkurat dette merket, når butikken hadde tilbud på sitt eget. ALLE svar var varianter av: "Fordi det er bedre og derfor verdt merprisen!"

Verden vil bedras! Men Tesco hadde lært litt om "taktisk prising" og nytten av et VAREMERKE i stedet for å selge under bedriftens eget merke! Derfor registrerte Tesco ganske snart etter et knippe VAREmerker...

Skrevet

Næi., fysj!!

Smaker ikke noe godt!

Er jo "utvannede" produkter. Fiskepinnene inneholder vell sikkert 90 % mel, og 10 % fisk av dårlig kvalitet.

Skrevet

Frukt og grønt fra first price er helt knall:)

Kjøtt kjøper jeg ikke billig, har prøvd men det smaker ikke godt og for meg er smak viktig. Men selv om smak er avgjørende betyr det ikke automatisk at alt som er billig er dårlig....Jeg kjøper first price bleier fordi de fungerer best på min unge OG fordi de er billigst. Gidder da ikke å betale 3dobbelpris bare fordi det står pampers eller libero på pakken, når produktet fungerer like bra!

Synes det i utangspunktet er lurt å prøve de billige produktene før man uttaler seg:)

Skrevet

Vi prøver å bli litt mer økonomiske, og kjøper derfor noen fp produkter. Noe er helt ok, mens andre ting, sånn som kjøttpølsene og fiskepinnene, egner seg ikke som dyrefôr en gang.

Eggene derimot er bra, og en del av tørrvarene.

Skrevet

Har veldig grei økonomi, og har aldri hatt problemer økonomisk med å kjøpe "kjente merkevarer", men må si at det gir meg en barnslig glede å kjøpe first price og slippe blilligere unna med innkjøpene! Som alt annet jeg kjøper er det ikke alt jeg er superfornøyd med av first price, men jammen er det mye bra også!

Klart det ikke er annenrangs bare fordi det er blilligere, embalasjen er "ukul" og alle vet at her spares det mye!

Er kjempefornøyd med det meste av produktene, og kjempefornøyd med å spare penger i tillegg!!!

Skrevet

Vi bruker en del first price... F eks er vi mer fornøyd med bleiene enn vi var med Libero sine!! :)

En del varer er ok, og en del smaker godt. Noe styrer vi unna...

Men dere som mener man får det man betaler for.... Dere bør gå et markedsføringskurs... Det kan faktisk være identiske produkter, men setter du et merkenavn (f eks gilde) på etiketten, er plutselig kunden villig til å betale dobbel pris...;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...