Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #26 Skrevet 3. juni 2009 "æh......... betaler ikke for ting jeg har fått før jeg ble"stor" da, regner med at dette har foreldrene mine betalt for. . " For å følge din logikk, så går dine skattepenger til det offentliges andel av barnehagen (ca 4-5 ganger mer enn du betaler), til dine barns skolegang (ikke bare grunnskole, men videregående og høyere utdannelse også), gratis lege, tannlege og alle andre helsetjenester osv. Foreslår forresten at du bytter fastlege. Jeg får alltid time hos min raskt (bor i en by med 70-80 000 innbyggere).
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #27 Skrevet 3. juni 2009 Hvem vet, kanskje de på øya i nord betaler mye mer skatt enn deg? Da burde de vel få bro før du får vei?
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #28 Skrevet 3. juni 2009 hehe.. jeg har sikkert flere års erfaring som enslig mor enn hva du har;) Da jeg fikk min eldste var overgangsstønaden under 5000 i måneden;) Og ikke alle har "fri" slik du beskriver. Jeg har ikke noe i nærheten av det. Før i tiden var det ikke vanlig at mødre tok særlig utdannelse. De var oftest hjemmeværende, vet du. Og fortsatt i dag er kvinner lønnet lavere for samme arbeid i forhold til menn. Det vet du vel også? Noen ganger blir ikke livet som en planlegger. Jeg skulle ikke ha barn før jeg var over 30 pga utdannelse osv. Men allerede som 23-åring satt jeg som alenemor. Far gadd ikke ta ansvaret, og stakk...... Og en ting til, som jeg har merket meg gjennom årene; når en søker jobb, og sier en er alenemor, så er en plutselig ikke like populær søker lenger. Da ser de plutselig 20 sykedager, overtidsarbeid/kveldsarbeid er vanskelig og slikt..........
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #29 Skrevet 3. juni 2009 så siden vi har et annet syn på mengden støtte til aleneforeldre er vi kjøtthuer og ikke har vi omløp i hodet heller, haha jeg må le. uttalelsene dine sier mere om hodet ditt enn vårt da må jeg si. for selv om jeg syns at visse støtteordninger her i Norge er altfor gode, slenger jeg ikke skit om intelligensen til de som måtte mene noe annet. Det var lavmål Teline...... Jeg var selv alenemor i begynnelsen av 90 tallet og var hjemmeværende til ungen min var 4 år, fordi jeg hadde ikke tjent noe mere på å være ute i jobb, så da passet det meg utmerket å gå hjemme... og slik syns jeg ikke en støtteordning skal være.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #30 Skrevet 3. juni 2009 men nå er det ikke bare meg som betaler for denne veien men 500.000 til og det burde utgjøre mere i kroner å øre enn disse 5 menneskene på øya.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #31 Skrevet 3. juni 2009 Hvordan klarte du å gå hjemme på begynnelsen av 90-tallet? Da var overgangsstønaden 4 500-5000. Du må ha hatt et enormt bidrag fra barnefar da, eller bodd hos mor og far;)
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #32 Skrevet 3. juni 2009 og hva er galt om hi utdanner seg til hjelpepleier?seriøst for noen drittkjerringer dere er......
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #33 Skrevet 3. juni 2009 Litt "grønn" her jeg nå. Men hva er overgangsstønd? Hvem får den, og hvorfor??
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #34 Skrevet 3. juni 2009 Enslige mødre, med barn under 8 år. En får den for 3 år.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #35 Skrevet 3. juni 2009 Nå virker du bare dum. At Norge kommer langt ned på målinger ihht til elevens læring, så er det ene og alene fordi vi har en enhetsskole, og de andre landene som "konkurrerer" mot Norge ikke har det. Vi lar unger med dysleksi, ad/hd og andre lærevanske være med på de ulike kartleggingstestene. At du og dine ikke kan mer, får dere ta på deres egen kappe.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #36 Skrevet 3. juni 2009 Jeg syntes dette var et forferdelig dårlig innlegg. Det lyser hvertfall ung og uerfaren! Kontantstøtte, barnetrygd og bidrag skal gå til barnet og de 11500,- du får i OS skal dekke husleie og mat? Ikke skjønner jeg hvordan du kan ta sydenturer og shoppe masse masse klær, enten mor du hjemme hos mor de og lever på hu ellers må det gå i firstprice og halvfabrikat. Stakkars de mødrene som faktisk MÅ være alene og trenger disse pengene for å kunne leve til de får seg jobb. Hvilken jobb i Norge utbelater 11500 i mnd før skatt? Nei kom deg ut å artbeid du sette alenemødre i dårlig lys sånn som du skryter. Om 3 år er det over da skal du sitte der med sjegget i postkassa frk inntekten er helt vannvittig? Hørt om samboerne som gjerne har to inntekter på 20000+ pr mnd? Pluss at dem er to om ansvaret.. Sånne som deg får meg til å ønske at NAV beregnet slik at dere kun hadde nok så dere akkurat overlvde. YSJ
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #37 Skrevet 3. juni 2009 Hei, jeg har vært alenemor i litt over 2 år nå. Jeg får overgangsstønad på 10900, barnetrygt på 2900 og farsbidrag på 1300. Og fra i dag av får jeg barnepass stønad pga jeg er privatist og holder på å ta siste halvåret på allmennfag. sluttet på vgs etter 2,5 år noen dager før jeg fødte barnet mitt.. har bare 2 eksamener igjen så er jeg færdig med allmenn fag.. skal begyne på skole nå etter sommeren for å få meg en skikkelig utdannelse:) jeg må bare si at selv med alle disse stønadene så har jeg ikke god råd, jeg har ikke råd til å reise og kjøpe klær i hytt og pine.. jeg bruker pengene på regninger, mat og ting til barnet mitt.. alt av klær og utstyr som trengs for at barnet kan ha ett sett ytterklær hjemme og ett sett i b.hagen. jeg har kjøpt det meste av ting til banet selv. vogn, seng, bilstol, lekegrind og stellebord kjøpte jeg for engangstønaden. jeg hadde i tilegg jobbet etter skolen mens jeg var gravid så jeg kunne kjøpe meg sofa, seng, vaskemaskin, kjøleskap og en kommode og noe mer småting så jeg kunne ha egen leilighet.. alt dette klarte jeg selv:) er ganske stolt egentlig:) min mor har kjøt noe klær og leker til barnet og en kjeldress og en del andre klær osv disse 2 årene. jeg har fått en del i gaver hos venner og familie, noe jeg setter stor pris på men alt i alt, har jeg klart meg selv.. jeg var akkurat fylt 17 da jeg ble gravid og var akkurat fylt 18 da jeg fødte, så var ung og er enda ung. er 20 nå jeg har egen leilighet som jeg leier, og alt av ting som er i leiligheten har jeg kjøpt selv. jeg har ikke egen tv, da jeg ikke har råd å kjøpe meg tv. jeg har ikke fådd kjøpt nye ute sko til barnet og ikke meg selv enda, og heller ikke ny ytterjakke til meg selv enda da jeg ikke har råd til dette.. men når jeg får etterbetalingen for barnepass stønaden skal jeg betale regninger og kjøpe sko og jakke til meg og barnet:) alt handler om å prioritere det viktigste uansett når man er alenemor. og jeg kan jo si at vi spiser god mat også, jeg baker brød selv.. boller og rundstykker også. jeg prøver å gi barnet mitt sunn mat, men er vanskelig da han sliter i matveien, så blir ofte mat han ønsker selv, som pølser og potetmos, smør over poteten når vi har kjøtt eller fisk. osv.. men men, jeg gjør mitt beste:)
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #38 Skrevet 3. juni 2009 fra 1993 var det noen gode år som alenemor, husker ikke eksakt hvor mye den mnd summen varmen den var på mer enn 4-5000,- , men jeg fikk i tillegg bostøtte (eide egen leilighet i borettslag) barnebidrag, dobbel barnetrygd, gratis barnehage,
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #39 Skrevet 3. juni 2009 I tillegg til hvis man har full jobb? Mye er den på da?
Gjest Skrevet 3. juni 2009 #40 Skrevet 3. juni 2009 Anonym 23:16: Eg synest du har gjort ein kjempebra jobb eg! Pølser og potetmos er godt av og til, og ein må jo alltid ha smør over potetene når ein et fisk med potet. Det er mi meining:)
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #41 Skrevet 3. juni 2009 Full overgangsstønad er pr i dag ca 11 800(fra 1.mai i år). Den blir redusert etter inntekt, med 40 øre pr tjente krone brutto. Har du brutto årsinntekt på mer enn 360 000, så er den redusert bort.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #42 Skrevet 3. juni 2009 hehe.. da husker du dårlig. I -94 var den ca 4 900 pr mnd. Før det lavere. Den steg med ca 200 kr pr mnd, i året. Jeg fikk overgangsstønad da. Og stønad til barnepass var på ca 660,- i 95/96, samme hvilke barnepassutgifter du hadde. Ikke 64% som i dag. Ikke dobbel barnetrygd, men en ekstra barnetrygd. Kontantstøtten eksisterte ikke. Småbarnstillegg ved full Overgangsstønad, ca 660. Noen kommuner opererer også i dag med reduserte priser i bhg etter inntekt, men langt fra alle. For at den skal være gratis, så er det sosialen eller barnevernet som betaler;) Bostøtte fikk jeg også; hele 6-7 000 i kvartallet. Så du levde livets glade dager som hjemmeværende? Hvem betalte regningene dine? Jada, jeg har vært alenemor lenge, jeg.
Gjest Skrevet 4. juni 2009 #43 Skrevet 4. juni 2009 Men du skjønner det kjære deg, ordninger er annerledes idag. Så du kan ikke sammenligne nittitallet med idag. Og for å kommentere det om kjøtthuer, hvis man seriøst påstår at man i Norge idag har uforskammet god råd av å leve på OS, da er man et kjøtthue. Hvis man påstår at det er billigere å være en inntektsbringende voksen i husholdningen, fremfor to, da er man et kjøtthue. Det er ikke snakk om "et annet syn", det er snakk om fullstendig feil oppfatning av virkeligheten.
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2009 #44 Skrevet 4. juni 2009 Jeg unner deg så gjerne mat på bordet og klær nok til å greie seg. Men hva med å spare litt dersom du har så siiiiinnnsyyyyykt god råd? Det er nå du har muligheten til det. Til egen bolig (bsu), dårligere tider, spare til barnet, utdanning osv. Dersom du tror staten har tenkt å forsørge dere resten av livet, så synes jeg temmelig synd på deg. Det går nemlig på egenverd og det å bidra til samfunnet. Og tro meg, det er dyrt med unger som blir større og krever Iphone, Ipod, merkeklær, sykkel annenhvert år, spilledåser osv.
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2009 #45 Skrevet 4. juni 2009 GODT JOBBET 23:16. Hadde det bare vært flere grepa damer som deg her:) Noen alenemødre skjønner ikke at stønadstiden MÅ brukes på å komme seg i en slik situasjon at man blir selvforsørgende. Noen tror visst at fordi man er alenamor skal man ha 3 års permisjon for å være hjemme med barna. Så får de SJOKK når stønadene stopper etter de 3 årene( eller 5 dersom man er student). "hva skal JEG leve av nå, liksom" Man må ta vare på en UNIK sjanse til å skaffe seg GRATIS utdanning. Kom an alenemødre og stå på!!!
malingus Skrevet 4. juni 2009 #46 Skrevet 4. juni 2009 Må si at en lever ikke dårlig som alenemor, nei. Men som mange her sier, så bør en spare det en kan (hvis en har mulighet til det). Jobber selv i halv stilling og vil få resten i os. Vil få dobbel barnetrygd, barnebidrag og få dekt 64% av barnehageutgiftene. Vil ha en månedsinntekt på rundt regnet 16-17000 i måneden etter skatt. Vil klare meg helt fint, men blir ikke rik. Vet f.eks ikke hvor mye ferier og shopping jeg får råd til. Skal prøve å spare litt. Vil også si at jeg synes man bør jobbe litt. Ikke bare leve på os. For min del har det ihvertfall mye å si for selvfølelsen og samvittigheten. Men klart, når jeg nå får muligheten til å gå i halv stilling noen år, synes jeg det er bra. Får mer tid med datteren min nå som hun er liten. Hun får nyte godt av kortere dager i barnehagen og dager sammen med meg. Synes ikke aleneforeldre får "uforskammet" mye penger, men vi har det da ganske godt!
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2009 #47 Skrevet 4. juni 2009 får man ikke OS i lengre enn 3 år selv om man er i utdanning? hvis man feks. begynner å få det fra barnet er født og må være hjemme til barnet er 2, og først da skal begynne å utdanne seg, da blir det jo bare støtte nok til 1 år utdanning.
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2009 #48 Skrevet 4. juni 2009 Etter at eksen min dro satt jeg igjen med huslån på 1,2 mill, billån på 120.000, jeg studerte og måtte jobbe litt ved siden av. Tror dere jeg levde såå godt på OS før jeg fikk solgt huset? Og det tok nesten 6 mnd!
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2009 #49 Skrevet 4. juni 2009 Du kan få søke om å få den utvidet i to år. Jeg ble alene og fikk tatt bachelor mens jeg samtidig fikk os,skulle ta master, men siden jeg hadde en utdanning og kunne fått jobb med den bacheloren, så fikk jeg ikke den utvidet. Så det ble to år med lite søvn, siden jeg fikk en del natt og kveldsvaketer på et eldresenter. Var godt å bli ferdig og få komme ut i jobbet jeg var utdannet til.
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2009 #50 Skrevet 4. juni 2009 Bare jeg som tror dette innlegget er kødd? Tipper det er noen som er ute etter å sverte unge enslige mødre igjen.. *gjesp*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå