Gå til innhold

grøt??


lykkelig- mamma-til-lilletulla

Anbefalte innlegg

hva slags grøt er best å begynne med? er så mange å velge.. min er 5 mnd og har bare fått mm til nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har sånn smått begynt å gi smaksprøver på maisgrøt blandet ut med morsmelk. Det syntes knerten (på 4,5mnd) var kjempegreier, skulle ikke greid å gi ham fort nok og han hylte da det var tomt! Har prøvd å gi litt sviskemos også, men det syntes han tydelig var veeeldig surt.

 

Han har den siste måneden fått ei flaske pumpet mm for å bli mett før han legger seg for kvelden. De siste kveldene har vi hatt et par t-skjeer grøtpulver oppi flaska i stedet for å gi vanlig grøt med skje. Maisgrøten blir veldig tynn, nærmest som suppe, når den blandes med mm så det ble mye søl når knerten skulle spise med skje :-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også gitt smaksprøver med maisgrøt blandet med morsmelk (2 ss) i 1,5 uke nå, og i tillegg til amming gitt morsmelkerstatning eller pumpet morsmelk på flaske om kvelden, i stedet for 6 runder på puppen for å sovne. :) Likevel våkner snuppa oftere nå om kvelden/natta, hun kunne sove hele natta med 1-2 matinger før. Interessen for puppen er noe mindre etter vi prøvde grøt. Hun er våken og veldig aktiv om dagene, åler seg rundt, og står på knærne/tærne. Jeg og helsesøster tolker det sånn at hun trenger mer mat, så nå har hun fått full porsjon grøt daglig de siste dagene, og det er populært! Blander med mme, da blir det ordentlig tykk grøt. Merker hun blir mer tålmodig, mindre sutring nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, nå prøvde vi å blande grøt med mme istedet for mm i gårkveld. Lagde en halv porsjon og knerten spiste nesten alt. Men i natt, rett etter at vi hadde lagt oss, våknet vi av gurglelyder fra vugga. Da hadde han kasta opp over hele seg og lå og gurgla spy :-(

 

Nå lurer jeg på om det kan ha vært pga grøten, og om vi skal tørre å gi grøt i kveld igjen. Mme-pulveret har stått åpnet noen uker, vi bruker det jo nesten aldri. Kan det ha blitt dårlig? Han har jo tålt det tidligere...

Eller var det tilfeldig at han kasta opp akkurat i går? Han har aldri gjort det tidligere. Huff, ikke lett å vite. Han virker ellers i fin form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mettemor:

mme pulver må brukes innen 2 uker hvis den er åpnet. dere kan jo heller gi grøten på formiddagen hvis dere er usikker på hvordan minien deres reagerer på den.

 

Vi har gitt mais grøt til vår lille knert, men etter at nestlè forandret sammensetningenpå maisgrøten, så vil han ikke ha den lenger. OG jeg er enig med han.. den nye maisgrøten smaker forferdelig, og lukter forferdelig.

Nå har vi byttet til havre-ris-hvetegrøten istedet. vi driver med tilvenning, siden det er litt gluten i den. Nye anbefalinger sier at man bør begynne å introdusere litt gluten i maten med engang man begynner med fast føde, og helst mens man enda ammer.. Det er visst også bra å bruke grøt med flere kornsorter i.

Det hadde ikke jeg fått med meg, og jeg ammer jo ikke lenger heller. Derfor tar vi det i små posjoner. Men knerten liker denne grøten MYE bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det litt i grøtpulver på flaske med stoort hull i tuten. (Måtte klippe i stykker en 1`er smokk). Med skje så virker det ikke som han skjønner allverdens. Bare sitter å smiler og ser på meg, uten å skjønne helt at det skal smattes og svelges. Men favoritten er nok banan-grøt fra Semper (kjøpes i Sverige). Maisgrøt kommer i retur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi starta med maisgrøt, og har nå gått over til risgrøt. Kvakken sluker full porsjon av begge typer, så grøt er stas! :)

 

(Så nå venter mor bare på at grøten skal gjøre utslag på nattesøvnen...urk...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg begynte så smått med risgrøt når frøkna mangla 1 uke på 4 måneder. Dette i håp om at hun ville sove bedre på nettene, men den gang ei. Jeg har forsøkt mais grøt og ris/havregrøt men hun er ikke så veldig glad i grøt. Det hun derimot er veldig glad i er middagsglass. Da gaper hun høyt og er kjempe fornøyd. Men jeg gir meg ikke med grøten håper hun etter hvert vil ha det også. Har måtte gi litt sviskepure pga treg mage og nå har hun fått det i noen dager og endelig syns hun det er godt også.

 

Gøy å se hvordan de reagerer på nye smaker.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke begynt enda,han får kunn mm.Legger seg 20.30 nå,og våkner mellome 4-6 og får litt pupp og sover til ca.8. Og han er kjempe stor,så tydelig at han får i seg nok:)

Men om et par uker blir han jo 6 mnd,så da må vi begynne med litt grøt (sa hs) Og hun sa risgrøten fra Nestle er best og starte med,så da får vi vel prøve den da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...