lilleღpersille Skrevet 3. juni 2009 #1 Skrevet 3. juni 2009 Eller er dette for salt? Har så lyst til å gi henne litt hjemmelaget middag. Koke poteter og gulrøtter og noe kjøtt/fisk. Hva kjøtt bruker dere?
Dr Mcstuffins Skrevet 3. juni 2009 #2 Skrevet 3. juni 2009 Vi var nødt til å starte med "vanlig" middag siden lillegutt nekta og spise grøt og bare noen skjeer middagsglass. Han liker vel rett og slett litt smak på maten. I dag fikk han fiskekake og grønsaksmos. Han har også fått smake fiskekaker i brunsaus og fiskeboller i hvitsaus. (svært lite saus siden den er litt salt). Håper ikke det er galt :/ Lillegutt er 8mnd og to uker.
lilleღpersille Skrevet 4. juni 2009 Forfatter #3 Skrevet 4. juni 2009 Takk for svar:) Det er vel det at de ikke skal ha salt, vel. Men hun spiser jo både leverpostei, kaviar og makrell i tomat og alle disse er det jo en viss saltmengde i. Har kjøpt smør uten salt og tenkte å lage litt saus av det, men er kanskje ikke nødvendig? Vet ikke jeg, men tenker at litt fiskekake/fiskebolle ikke kan gjøre store skaden. Hvor forsiktig skal man være? Noen andre med innspill?
blomstre Skrevet 4. juni 2009 #4 Skrevet 4. juni 2009 Hei Litt salt skal man ha. Men saltmengden skal begrenses mer jo mindre man er :-) Her bruker vi kjøpebrød og vanlig smørepålegg i tynt lag, så noe salt blir det på brødmåltidene. Middag blir stort sett saltfri, men jeg føler meg ganske komfortabel med å ha saltholdig middager et par ganger i uka. Så vi gir fiskeboller og noen ganger litt av vår saus på en middag (er jo uansett snakk om små mengder). Hvis du er flink til å lese på innholdsfortegnelsene og regne ut hva man faktisk får i seg, så er anbefalingen at voksne skal ha 5 g koksalt per dag, for barn under 3 år er anbefalingen 3-4 g (hentet fra heftet anbefalinger for spedbarnsnæringer, for helsepersonel). Ville ikke tro man kom opp i så mye av en brødskive med leverpostei og en fiskebolle til middag uten at jeg har sjekka det..... (spørs om jeg må ta opp mine gamle kunster med hjemmebakst, he, he) :-)
lilleღpersille Skrevet 4. juni 2009 Forfatter #5 Skrevet 4. juni 2009 Ja, det greie med å bake selv er jo at da vet man hva innholdet er akkurat. Det er ikke dumt det. Nå har hun akkurat spist potet, gulrot og 1/2 fiskekake til middag, med litt olivenolje over. Det var knallgodt:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå