Gjest Lykkeliten2 Skrevet 3. juni 2009 #1 Skrevet 3. juni 2009 "tvinger" ( i mangel paa et bedre ord) dere barnet deres til aa si unnskyld til den som ble affektert (ogsaa i mangel paa et bedre ord) etter at han/hun har blitt disiplinert (tim-out/skammekrok eller whatever..)? Jeg gjoer vel det. Min jente maa si unnskyld for og nevne det hun har gjort og gi en suss eller klem til den hun gjorde noe mot. Jeg tror det er en godt ting, men er dette noe dere gjoer ogsaa? Jeg skulle oenske at min mor hadde gjort det mot min bror da vi var smaa og han var slem mot meg.. Jeg fikk aldri et unnskyld, og det ville faktisk hjulpet mye.
Gjest amandine Skrevet 3. juni 2009 #2 Skrevet 3. juni 2009 Unnskyld er en ting, men jeg hadde aldri brukt tvang for å presse gjennom klem eller suss! Det skal nå liksom være hyggelig.. Du hadde aldri gjort det selv, heller, antar jeg, om du hadde vært forbanna på noen? Kjærtegn synes jeg absolutt man aldri skal tvinges til, det være seg klemme for unnskyldning eller for å hilse på folk. Jeg synes det er viktig at barn vet at fysisk kontakt er noe de selv har kontroll over og bestemmer selv. Unnskyldning, derimot, er jo noe helt annet...
It's all about me Skrevet 3. juni 2009 #3 Skrevet 3. juni 2009 Han må si unnskyld, men kos og nuss er frivillig.
Gjest Skrevet 3. juni 2009 #4 Skrevet 3. juni 2009 Dette kunne jeg skrevet mye om , men jeg skal fatte meg korthet da jeg egentlig lager eksamensoppgaver. Tvinger du barnet ditt til å susse og kose? Hva skjedde med min kropp, mine grenser??? Og nei, jeg tvinger ikke frem noen unnskyldning heller, da jeg ser på en fremtvunget sådan som verdiløs. Ekte anger derimot er velkomment
Gjest Lykkeliten2 Skrevet 3. juni 2009 #5 Skrevet 3. juni 2009 ordet "tvinge" er ikke optimalt og jeg vet det er et bedre et jeg boer bruke som jeg ikke kan komme paa.. hun maa si unnskyld og en oftest med en klem eller et suss paa kinnet ( det er vel vanligere her i spania hvor vi bor) ogsaa, avogtil tar hun haanden i setedet for.
Gjest Skrevet 3. juni 2009 #6 Skrevet 3. juni 2009 Mulig det, men hvordan skal du kombinere den praksisen med å lære pikebarnet at hun bestemmer over egen kropp?
Miss Misantrop Skrevet 3. juni 2009 #7 Skrevet 3. juni 2009 Jeg ville aldri ha tvunget noen til å si unskyld eller at de var glad i noen. Alt sånn må komme innen i fra mener jeg.
Gjest Skrevet 3. juni 2009 #8 Skrevet 3. juni 2009 Si unnskyld ja. Gi klem/suss, nei bevares, det skal de slippe! Jeg lar dem forøverig ikke bare slippe unna med et "unnskyld" etter 3-4 års alderen, da skal de i tillegg med egne ord forklare meg hvorfor de må si dette slik at jeg vet at de har forstått hvorfor det de gjorde var galt. "Unnskyld" kan fort bli et veldig tomt og meningsløst ord de lærer for å slippe unna mer snakk om problemet, og da er jo litt av poenget borte synes jeg.
Gjest Skrevet 3. juni 2009 #10 Skrevet 3. juni 2009 Hvordan kan du være sikker på det. Hvordan skal hun kunne sette grenser for seg selv dersom du tråkker på hennes integritet på denne måten? Du lærer henne at du bestemmer over hennes kjærtegn, faktisk.
Miss Misantrop Skrevet 3. juni 2009 #11 Skrevet 3. juni 2009 Man kan vel også stille spørsmålstegn med ordet unnskyld.
Gjest Skrevet 3. juni 2009 #12 Skrevet 3. juni 2009 Selv sier jeg unnskyld hvis jeg dulter borti noen på bussen, så for meg er ikke det et ord med schwung i akkurat. Hvis jeg har gjort noe dumt, galt sier jeg at jeg er lei meg for at....Dette lærer jeg barna, med varierende suksess.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå