Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #1 Skrevet 3. juni 2009 har kjøpt inn, potet, gulrot, kylling og kjøttdeig uten vann og salt. kan jeg bruke dette? hvordan gjør jeg det? gutten er 7 mnd. skriv detaljert. jeg er nybegynner!! tuuuusen takk:)
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #2 Skrevet 3. juni 2009 Min erfaring er at stavmikser har alt å si. Moser du maten kun med gaffel blir det for grovt, og barnet spytter det gjerne ut igjen. Det kan være lurt å begynne med en og en ny mattype. Hver gang barn smaker noe for første gang, må det begynne å produsere enzymer som kan bryte ned akkurat den maten. I tillegg er det greit å ha en matvare å forholde seg til dersom barnet reagerer på maten. Begynn f.eks. med gulrot. Kok den til den er myk, bruk lite vann. Bland i litt olje (helst solsikkeolje, tistelolje eller rapsolje) og kjør det til det er en fin mos. Barnet kan bli hard i magen hvis det får for mye gulrot, så kanskje bedre å starte med brokkoli, avocado, squash eller noe annet. Lykke til!
Gjest Skrevet 3. juni 2009 #3 Skrevet 3. juni 2009 Eg begynte faktisk med gulrot, og stavmiksa den med vannet eg kokte gulrota i (for vitaminene forsvinn ut til vannet når du koker grønnsaker), så moser du det til det er bra nok konsistens. Det samme gjorde eg med poteter. Kokte dei med skall og skrella dei før eg moste dei med kokevannet. Og brokkoli og blomkål. Så begynte eg å blande litt etter litt. Men om du har latt ungen få anna mat enn MM/MME før, så er det berre å koke alt sammen før du moser det. Kylling skal visstnok koke til småbarn (uten at eg ser heilt kvifor).
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #4 Skrevet 3. juni 2009 Du koker poteter og gulrot (uten salt) på vanlig måte (kokes godt). Så koker du kylling på vanlig måte (deles 6-8 biter, has i kokende vann, slå ned vannet til "småkoking", kok den gjerne en time, den skal være godt kokt til babyer), lager kjøttboller av kun kjøttdeig og vann (akkurat slik du ville gjort til voksne, men uten mel og krydder, derfor litt mindre vann, skal også kokes godt). Når alt er kokt og kaldt ("fete" og "dårlige" biter fjernes fra kyllingen, likeså alt skinn, ellers renses kyllingen som til gryterett, den skal være HELT brusk- og beinfri), er det bare å skjære alt opp i fine biter (som til en gryterett for voksne hvor du kke dekker med kniv) , lage passende blandinger (akkurat slik du ville gjort til en voksen/et større barn. F eks potet+gulrot+kylling, potet+kylling, potet+gulrot+kjøttboller. LITT revet ost kan du kanskje også prøve i blandingene etterhvert (ikke bruk, pizzaost, den inneholder div tvilsomme tilsetningsstoffer, riv selv). Blandingene kjøres, gjerne sammen med litt av kokekraften, i (godt rengjort) blender/hurtigmixer i passende tid, 20-45 sek, alt etter tannkapasiteten (er vel dårlig med den ennå...), og lillegutts middagsmat er ferdig. Kan med fordel porsjoneres i isterningsform når du fryser inn, så kan du senere legge den i pose som "matterninger" og lett ta fram en-to-tre biter etter apetitt (senere også flere) og varme opp. (Bruk gjerne isterningsformer av typen, "stjerne", "hjerte", "fisk" osv, det blir snart stilig og spennende for gutten når det ligger "tre fisker" på tallerkenen (så blir det to, så en, SÅ var vi ferdig...)). Og så har du ordnet den sunneste middag! Senere kan du også utvide repetoaret til f eks kokt torsk, kålrot, litt erter (forsiktig!) kokt fårekjøtt, kokt kål (MEGET forsiktig), kokt makrellfilet (litt forsiktig, den er fet), lettkokt agurk, litt rømme (forsiktig, ikke før 9-10 måneder) LITT løk (ikke før 9-10 måneder)....
super76 Skrevet 3. juni 2009 #5 Skrevet 3. juni 2009 Jeg lager grønnsaksblanding av broccoli, purreløk, paprika og kålrot. Kålrota trenger lengst koketid (deler den i terninger). Når kåla er myk (ca 20min) bruker jeg foodprosessor (jada, skrives ikke sånn - men ca) Disse fire grønnsakene sammen Lager en blanding av gulrot, løk, pastinak og asbarges - gjør det samme her som over Legger mosene i isterningsformer (trekantformene er supre da man kan knekke ut maten når den er fryst). Legger da terningene i fryseposer. Koker kjøttet ca 12 minutter, kylling, biff, lever, kalkun - egentlig alt mulig rart. Gjør det samme her også, fliser det opp i småbiter. Har gjort det samme med søtpotet, ris og speltspagetti. Grønnsaksvannet heller jeg over i isterningsposer og bruker en terning til en middag for å gjøre det litt bløtt (masse fine vitaminer i vannet veit du). Jada, noe rotete skrevet, men håper du skjønner prinsippet! Siden jeg ikke blander alt sammen kan jeg varierer hver dag på hva jeg serverer. Blir variert og fin kost!:-) Nå er gutten min 13 månder, gjør dette enda, men nå er ikke maten most. Vi eter middag rundt 1700, en time før hans kveldsmat, så han får som regel egen middag fortsatt.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #6 Skrevet 3. juni 2009 Her finner du oppskrifter på babymat http://www.barnemat.com/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå