nr.3påvei er sååå fødeklar:) Skrevet 3. juni 2009 #1 Skrevet 3. juni 2009 Ut fra siste lønnslipp eller gjennomsnitt fra de 6 siste?
Frøkna vårbarn 2014 Skrevet 3. juni 2009 #3 Skrevet 3. juni 2009 Kommer ann på om du har variabel lønn eller ikke.
milla75fikk en gutt Skrevet 3. juni 2009 #4 Skrevet 3. juni 2009 Jeg må kanskjer søke før jeg bytter jobb jeg da. Bytter jobb 3 måneder før termin til en dårligere betalt jobb.
Guttemamma75 Skrevet 3. juni 2009 #5 Skrevet 3. juni 2009 Om man har fast jobb er det i utgangspunktet de siste 4 ukene som legges til grunn for beregningen av foreldrepengene, men dersom du har hatt veldig variasjon i inntekten kan de gjennomsnittsberegne for 3/6/9 mnd. Cluet er at permisjonspengene skal være representative for den inntekten man mister ved å gå ut i permisjon, i HI's tilfelle kan det godt hende de går ut fra hennes fastlønn i den nye jobben (dog dårligere betalt) dersom ikke inntektstapet er veldig stort....
Tea1 Skrevet 3. juni 2009 #6 Skrevet 3. juni 2009 Trodde de gikk ut i fra gjennomsnitts lønnen fra de siste 6 mnd jeg,når man er annsatt.Jeg er selvstendig næringsgivende,og hos meg regner de ut gjennomsnittet fra de 3 siste år.Har vært å levert papirene til nav i dag.Og det er en del å sette seg inn i.
"nøtteliten" Skrevet 4. juni 2009 #7 Skrevet 4. juni 2009 Det er arbeidsgiveren som regner ut snitt ukeslønn eller mnd lønn. Dette gjøres på "inntekt og skatteopplysningskjema" Dersom intekten varierer veldig pga ekstravakter etc eller du tror at arbeidsgiver kan gjøre feil( skjer ofte) kan du legge ved lønnslipp for siste 3 mnd og NAV kan dobbelsjekke. Vanligvis er det siste 3 mnd som bruker, men er det veldig varierende mnd lønn kan siste 6 mnd bruker for å gi en bedre beregning av inntekten din. Lønn pr uke eller mnd blir omregnet til en dagsats. Dagsatsen x antall virkedager pr mnd blir utbetalingen.
nr.3påvei er sååå fødeklar:) Skrevet 4. juni 2009 Forfatter #8 Skrevet 4. juni 2009 Det har seg slik at jeg har ikke fastlønn, men fast jobb i 80 %. Avtalen med arbeidsgiver er at jeg skal opp i 100 % nå. Skal jobbe ut august. Snakket med nav for en tid tilbake. Hun sa at det skulle vere nok at jeg hadde jobbet 1 dag i 100 %. Kan dette stemme?? Har litt angst for at jeg ikke skal få maksimalt utbetalt... Trenger det nemlig...
"nøtteliten" Skrevet 4. juni 2009 #9 Skrevet 4. juni 2009 Har du avtale om 100% stilling og ha begynt i denne så er det dette som er inntektstapet i permtiden. Dersom du går direkte fra jobb og ut i perm er det 100*% lønna du da skal ha, uavhengig av hvor lenge du har stått i stillingen. Men; blir du sykemeldt fra 100% stillingen tror jeg det er regler for hvor lenge du må ha stått i stillingen for å få rett til sykepenger av 100% lønn. Litt forskjell i regelverket på foreldrepenger og sykepenger.
nr.3påvei er sååå fødeklar:) Skrevet 4. juni 2009 Forfatter #10 Skrevet 4. juni 2009 Er 50 % sykmeldt nå.. Bør kanskje prøve å komme meg igjennom de siste ukene(har ferie innimellom heldigvis) i 100 % og friskmeldt da?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå