Gå til innhold

Når legger (la) dere deres ca 1mnd gamle baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her blir det ca 23, så legger jeg meg samtidig.

Har lyst til å ha en fast kveldsrutine, men vet ikke helt hvordan je skal gjøre det. Vet det ikke er så mye rutine i starten, men bare for å innarbeide et slags fast stellemønster på kveldstid, slik at han etterhvert kanskje skiller lettere mellom natt og dag.

Hva gjør dere? Forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg la meg kl 03 på den tiden der.

2mnd ca kl 24

3 mnd 20.30

Min erfaring er at de legger seg tidligere å tidliger etter jo større de blir. En får liksom ikke gjort så mye mer enn å bare se det ann. Rutiner lærer de seg kansje fra 3mnd og greit å ha de klare til da.

4mnd la han seg 20 uten trøbbel

5 mnd så er det bare tull!!! Den blir mellom 19-20. Nå er det vel 19, men må inn for smokk ørten ganger.

Skrevet

Glemte å skrive at jeg la i vogna om dagen, og i senga etter 20.

Skrevet

Babyer på den alderen der forstår uansett ikke forskjellen på dag og natt, og de sier at kveldsrutiner ikke har noen effekt før ved 3-4 mnd alder! Da jenta mi var på den alderen der, startet ikke natten hennes før kl 03-04.. Passende kveldsrituale kan være å bade, stelle, ta på pysj, lese pekebok og synge nattasang.

Skrevet

Da Bo var så liten så la han seg samtidig som oss, dvs mellom 22-23. Han sovnet gradvis tidligere jo eldre han ble, og det var først når han var rundt 4 mnd at han sovnet rundt 20.

Skrevet

Her har vi snudd døgnet litt, kan du si. Tulla er snart 1mnd, og vi kommer oss ikke i seng før 01-0130. Hun sover i senga vår, så vi legger oss samtidig. Har da tre amminger fram til kl 12 neste dag, og hun sover uten mukkel. Hun er ganske våken da fram til ca fire-fem-seks-tiden (varierer vel litt) og sover gjerne tungt helt til utpå kvelden da hun som regel er våken endel igjen. Det er ofte jeg som blir trøtt først når vi skal legge oss. :) men jeg har veldig lyst å lage mer rutine på døgnet, iallefall for min del så jeg får lagt meg tidligere. Men har lurt litt på om det er mulig når de er så små? er jo liten vits å legge meg tidligere hvis snuppa uansett blir å holde meg våken til kl 01.. dette var kanskje ikke så mye hjelp til deg da, men har lurt på det samme som deg :)

Skrevet

Natten var ikke-eksisterende første par månedene. Han var mye våken på kvelden og natten. Sovnet ofte i tre, fire-tiden, og sov to timer, mat og to timer igjen. Dett var dett. Ellers bare korte 20-minutterslurer i fanget mitt. Så kunne jeg plutselig legge han i egen seng klokka 23, og det føltes som et mirakel. En måned senere var han i seng klokka 19. Vi innarbeidet en såkalt leggerutine fra han var ca 1 mnd. Bad, pysj, pupp, osv. Gjorde det sånn rundt da vi ville lagt oss. Etter det var det mørkt i rommet, ingen prating og ingen leking. Men det tok jo lang tid før dette funket, og det visste jeg. Men det skader ikke å gjøre det, så lenge man ikke tror at det gjør at babyen automatisk tar natten.

Skrevet

Vi har lagt vår lille jente kl 18.30 fra hun var nesten 5 uker gammel. Vi har egentlig ikke hatt så veldig mye mer rutine enn at vi har roet ned siste tiden, tatt kveldsstell (bad 2-3 ganger i uken), og puppet på sengekanten. Det har egentlig gått seg selv. I perioder har hun trengt mer kos for å sovne (holding i hånd, stryk over panne/nese). Så har hun fått mat rundt kl 23, og ca 3-4 tiden. I det siste har dette blitt redusert til en gang.

Men barn er forskjellig, vet ikke om jeg kan komme med noen råd.

Før hun var fem uker pleide hun å legge seg sammen med oss...

Skrevet

Babyen vil som sagt ikke skjønne det kvekk av kveldsritualer før tidligst ved 3 mnd alder. Dette fordi det er først da babyen utvikler evnen til å forstå at en handling (bad, pysj) fører til en annen (natti-natt). Så det vil nok være tilnærmet umulig å få snudd døgnet på den måten så tidlig ja...

Skrevet

Skjønner at det ikke blir noe rutiner nå med det første, men bare for å ha et litt "fast" mønster å gjøre ting i. Kanskje mest for min egen del, nå de første to-tre mnd.

Hvordan vet man egentlig når babyen "legger seg"? :) Dumt spørsmål, men her er det som regel sånn at han sovner rett etter pupp, og da legger jeg ham stort sett ned i vugga, eller har ham på brystet osv, så hvordan merker jeg (når han blir eldre) at han tar kvelden tidligere?

(..Ja, jeg er førstegangs...:) )

Skrevet

Du merker at han våkner for mat, men bare sovner til puppen og sover videre. Etterhvert kan du evt. styre det ved å altid stå opp til et fast tidspunkt. Noen gjør det allerede fra dag en, mens jeg synes det var deilig å sove til 12 siden jeg ikke fikk lagt meg før 03.

Skrevet

her var det ikke seng før rundt 3 tiden den første månaden, men det var pga kolikk etter 2 behandlinger hos kiropraktor så la hun seg rundt 22 og så plutselig begynte hun å legge seg rundt 7 å det gjør hun ennå, var vel nesten 3 mnd da hun starta med det, så 3 uker etter begynte hun å sove rundt, så vi har vært heldig med kveldene, men føler vi får litt igjen pga den første måneden va det skriking i ett sett fra 5 til 03 stakkar mannen min som skulle på jobb..

så min erfaring er at det skjer litt av seg selv, men hs sa til meg at vi kunne slå a tv å dempe lys evt sette på litt rolig musikk å bare slappe av når vi vill hun skulle legge seg, starte kansje 23 å så tidligere å tidligere,

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...